P
pleximaster: Tusen tack immobil! Men…!!!!!!! Det enda är att jag var där förra veckan och köpte en kamin men det var den där fruktansvärda snöstormen så jag ville bara skynda mej hem så jag gick inte in, bara betalade och slängde in kaminen och körde så snabbt som möjligt. Hur som helst jag hittar ju dit (borde ju göra det om jag fann stället i snöstorm.) Taxi-mjukost än en gång immobil
7 svar · 5,6k läst
K
kurt: Jag vill minnas att jag har sett ett reportage i en tidning (Hus&Hem?) om detta för ca 2-3 år sedan (konstnaden var ca 40-50 000). Jag har för mig att de skar upp tegelfogar innan de putsade för att möjliggöra en viss rörelse i väggen?
2 svar · 4,2k läst
S
Sara_B: Nu börjar det hända grejer! Hittade detta idag: http://www.handtrycktatapeter.se Äntligen lite bättre utbud, och så slipper man åka till Stockholm ;D!
3 svar · 9,4k läst
U
Ubbe: Tack för erbjudandet, men det blir kanske enklare att åka till Cramo :) Nu har jag fått lite idéer ai så projektet kan gå vidare.
4 svar · 12,5k läst
N
Niq: alla skall göra så att dom själva är nöjda. Då blir det bäst
16 svar · 5,9k läst
T
thrax: Det är furu. De har legat på tork utomhus på sågen, fukthalten när jag fick golven låg på cirka 15%. Sedan lades de i svärfars garage ordentligt ströade i cirka 1 månad. Sedan sommer de ha legat i huset drygt 2 veckor innan jag börjar lägga i köket. Jag har luftavfuktare som går cirka 15 timmar/dygn. (Man vill ju inte stressa virket heller) /THrax /inflytt i april
4 svar · 4,5k läst
P
pleximaster: Tack för bilderna Hans och P.O! mvh plexi
3 svar · 6,5k läst
K
KMN: Vet inte vilken ände av landet du befinner dig i men http://www.atra.nu/ är tjänstevilliga, priserna är dessutom rimliga. Mvh Martin
2 svar · 6,1k läst
Z
zajter: Hej Igen! Tack för svaren. MVH /Zajter
3 svar · 3,4k läst
B
billy_baver: Krypgrunden verkar vara i akut behov av tillsyn. Vilka insekter har gett sig på huset? Är angreppet "aktivt"? Gäller försäkringen för just dessa kryp? Grundsockelns sprickor begriper jag mig inte på. Men de verkar minst lika oroande. Jag gissar att du bör byta ut hela bottenvåningens golv med trossbotten och allt. Du måste dränera om huset utvändigt. Att vindsgolvet lutar märker du
3 svar · 6,6k läst
P
pleximaster: [citat] Ojdå‚ jag förstår… Bra att du vill återställa huset! Försök att hitta gamla bilder på huset så du kan bli inspirerad av dess orginalskick, sedan tycker jag att man själv kan få lägga dit och dra ifrån detaljer så man får sitt hus som man vill ha det. Speciellt när det gäller hus som redan har förvanskats. mvh plexi
4 svar · 8,9k läst
B
billy_baver: Det brutna takets historiska bakgrund heter bostadsbrist (för att nu inte säga bostadsnöd). Under 1900-talets första två, tre decennier blev det en hel folkrörelse att bygga en andravåning ovanpå små trånga torp. Ovanpå fick man en extra lägenhet till uthyrning eller nästa generation. Nya egnahem byggdes under samma epok efter samma mönster. Har ditt hus också haft ett extra kök
3 svar · 3,1k läst
Sven
Sven: Byggfabriken har en http://www.byggfabriken.com/
3 svar · 3,1k läst
J
jorwes: Hej, Håller som bäst på och fixar till en gammal spegeldörr. Karmen har gått förlorad så det blir till att bygga en ny. Är det ngn som har bra tips då det gäller att montera gångjärnen smärtfritt och fungerande? /Jögga
0 svar · 7,5k läst
B
billy_baver: Grattis, Explorer! Låter som du har hittat en pärla. Har du inte anlitat besiktningsman att gå igenom huset? Då bör du börja med att boka en sådan. Hans protokoll ger vägledning om husets svaga punkter och akuta behov. Om jag fattat det hela rätt har du hittat ett hus som redan befinner sig i originalskick. Det betyder att du missar det roliga att (nästan som en arkeolog) en brokig
2 svar · 3,7k läst
V
Verona: Vi har målat vårt kökstak med Gysinges matta linoljefärg och den passar jättebra där.....men jag skulle aldrig måla en möbel med den. Använd istället en vanlig traditionell linoljefärg som får en halvblank yta. Inte alls blank så att det stör. :)
5 svar · 38,3k läst
O
onkel: Tack, Gaia!
2 svar · 10,1k läst
O
Immobil
Immobil: [citat] Här är den: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1107335065 ;D
1 svar · 5,0k läst
C
carra: Var på Centrum för byggnadsvård i Gysinge i helgen o ställde samma fråga, svar: Om Du värmer med en speedheater ser Du om det fortfarande blöder trots att virket är gammalt, i mitt fall 75 år(har inte testat ännu).Blöder= då är det lack som gäller, eljest inte nödvändigt. Jag kommer dock att lacka " hängslen o livrem". carra ;D Ps Ett besök hos dem rekommenderas elller i vart
3 svar · 3,9k läst
Totte_S
Totte_S: Det låter ju onekligen som att pappen börjat läcka precis i knäcken på takstolen. Är nog läge för en inspektion från utsidan, om inte annat så för att se om det är bråttom eller kan vänta tills det blir lite behagligare klimat ute att jobba i. Eftersom det är mörka fläckar så är det ju troligtvis fritt vatten som orsakat det, och inte förhöjd luftfuktighet, även om förhöjd
1 svar · 3,3k läst
T
thrax: Har börjat måla taket nu med Wibos emulsionsfärg! Fungerar kanonfint, jättelätt att måla. Blir ruskigt najs ihop med de kilsågade brädorna, handhyvlingen träder fram på ett vackert sätt! /THrax
15 svar · 7,6k läst
Totte_S
Totte_S: Ok, vi har 60 till tvättstugan... ??? Fick montera ner dörr o gångjärn när nya maskiner skulle in
10 svar · 15,2k läst
Totte_S
Totte_S: Ok, du hade visst mer koll än jag först fattade ;) Låter som astronomiska priser de vill ha, så jag förstår det dilemmat. Hade oxå missat att det var enkupigt det handlar om, viss skillnad mot tvåkupigt. Om det inte är antikvariskt viktigt att huset bevaras nära ursprunget så vete katten hur jag hade gjort. Är skillnaden 100´000kr, och huset inte är något alldeles extra (fast då
6 svar · 12,6k läst
snickarboden
snickarboden: Tja, jag har sett skräckexempel där den murade (inre) badrumsväggen sviktade när jag la handen på den och vid påpekande om att det kanske inte är så lämpligt att klä den med kakel så fick jag svaret att "Men kaklet stabiliserar ju" *suck* Allt går att lösa, den väggen skulle rivits och murats upp på nytt, ytterväggarna var ok men med tanke på hur kul det är med gamla iskalla
6 svar · 11,6k läst
snickarboden
snickarboden: "Gamla" färger innehöll ofta t ex blyvitt som idag är förbjudet. Det kan vara ett av skälen till att de motverkade mögelangrepp på ett annat sätt än dagens färger. Skall man måla t ex ett fönster på ett hantverksmässigt sätt så tar det sin dryga tid, med oljning, grundstrykning, två till tre vändor med färdigstrykning från mager till fetare färg och det är det inte så
3 svar · 5,9k läst
D
django: www.byggreturen.se tror jag Qvesarums byggnadsvård heter. Möjligen vet dom nåt om en stor(!) affär för äldre lampor och armaturer i trakten av Höör eller jag minns inte, norra Skåne tror jag. För några år sen hade dom allt. Otroliga mängder. Dan
8 svar · 5,5k läst
snickarboden
snickarboden: Den bästa informationen har du nog i hur det ser ut och du har ju delarna så att säga. Att fixa nytt virke kan vara mer än trixigt och är nog det största problemet med tanke på att eken kostar lite och likaså bra furu. Att lasta av är ett eget problem men med bra domkrafter och tålamod så brukar saker lösa sig, sen så är halva jobbet gjort och det roliga är kvar. /Kent
2 svar · 7,4k läst
V
Verona: Hej Elin! Fråga på så mycket du vill! Jag tycker det är jättekul att utbyta erfarenheter. Huset är ett enplanshus med oinredd vind (sånär som på ett sommarrum). Vi har alltså ingen isolering i yttertaket utan det är spåntak med läkt och på läkten sen ligger tvåkupiga tegelpannor. Vi kommer inte att göra något åt taket så länge vi inte inreder vinden mer än att byta ut
14 svar · 5,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.