T
topmount: Helt rät jag kanske va otydlig. Vad lätt det blir när någon annan får ner det på pränt, kondensen och bristen på tätning är problemet. Tack Frittdrag. Akvariefilt... Ska gå in på lokala zoo-butiken och titta. -Åke
7 svar · 4,2k läst
Immobil
Immobil: Det kan vara ett fabrikationsfel. Kontakta tillverkaren. ;)
2 svar · 2,9k läst
yonna
yonna: Ditt hus är av samma 'egnahemstyp' som mitt. Nja - beroende lite på var huset är beläget när det gäller bad etc. Mitt hus (centralt i Malmö) hade bad & toa i källaren och det var nog höjden av lyx att bygga bad i våningsplan på den tiden - i vissa fall las toa i nedre hallen men då rör det sig också om lite lyxigare husvariant. Även parkett var extra påkostat i denna typ av
10 svar · 5,7k läst
·
T
tartan: Det spelar inte någon större roll på om grunden är från 1920 eller 1969. Ska du suga ut luft utan att få in samma mängd får du ett vakum. Ersättningsluften kommer antingen utifrån(och är kall) eller innifrån (och är varm och fuktig). Hävdar fortfarande att man ska försöka hitta felkällan, och i ett så pass nytt hus borde det finnas ritningar. Har du ett hus med torpargrund från
8 svar · 5,2k läst
S
Sara_B: Angående att komma åt att titta: Med hjälp av en kofot och tungan rätt i mun kan man ju lossa en eller ett par panelbrädor, t.ex. under ett fönster där de är kortare (och där det ofta blir rötskador). Kolla läget, och spika sedan tillbaka.
6 svar · 1,3k läst
M
Mike_x: Hej! Jag har ett hus med stående timmer som jag planerar att riva. Helst skulle jag vilja att någon som är intresserad kommer och plockar ner det och sätter upp det på annan plats. Är det någon som rivit något sådant hus någon gång? Var det bekymmer? Huset är från början av 1920-talet. /Michael
0 svar · 3,8k läst
T
TorpSara: [citat] Det funkar bra att göra så. Det är ett kletigt men tacksamt jobb att torka bort limfärg. Gör det gärna när det är lite kallt och rått ute, då har naturen sas grundat redan. ;)
10 svar · 2,7k läst
S
Sara_B: Mja, Gogu, det blev väl halvrätt det där? Linolja och äkta pigment, visst, men såvitt (hi hi!) jag minns så är ju just en del av de "äkta" pigmenten giftiga, blyvitt t.ex. Det är väl zink eller titan som används idag tror jag. Men den blyvita färgen förbjöds väl i alla fall för inomusanvändning redan under 1800-talet, och mer av omtanke om de boende än om miljön... Så något
8 svar · 2,3k läst
yonna
yonna: Or är inte alls dyrt att åtgärda via Anticimex. Hela min vind sprutades för ett par tusen kronor. Iom detta återkommer "aldrig" or. Brukar inte vara akut att åtgärda och or är en vanlig åkomma i gamla hus.
3 svar · 3,9k läst
N
norrbottenstorpet: [citat] Har inte kommit längre än att jag har testat metoden i en pytteliten hall (där det knappt syns om man gör fel). Har inte färdigställt någon vägg, men det är ju bara gipsskivor så det är inget att visa. Så här ser listen ut efter första grundstrykningen. http://hem.bredband.net/b534741/Bild_047.jpg Originalet som fanns i den stora hallen såg ut såhär:
6 svar · 2,9k läst
N
norrbottenstorpet: [citat] 1979 står det i originalinlägget, kanske inte helt rätt i 1700-tals stil. Bräderna kanske är fina, det är ytbehandling som du efterfrågar som jag förstår det. Först torde de ju vara maskinhyvlade, då du egentligen borde ha några handhyvlade brädor. Det är stor skillnad. Dock tror jag inte att det är ett mänskligt jobb att försöka handhyvla takbrädor på plats i taket,
5 svar · 6,3k läst
B
billy_baver: Alsti18: "Följdfråga: Hade man lås och låsbrickor på dörrar förr?" Svar: Beror på vad du menar med "förr". Beslagen varierar kraftigt från tid till annan. Innan industrialismen fanns inget annat att tillgå än de beslag man smidde lokalt, själv eller mha lokal smed. Att rekonstruera sådant är en uppgift för arkeologer. Hand- och hemmagjorda grejor avskaffades först i
14 svar · 15,7k läst
N
Nix: Det är många "slipa inte"-råd. Jag vill slå ett slag för att slipa. Vi slipade upp vårt golv. Försiktigt med finkornigt papper på excenterslipen, längs fibrerna. Golvets naturliga slitning finns kvar, och det blev inte heller helt "trärent". SÅ lång tid tar det inte. 10-15 kvm per dag bör man hinna utan att förta sig. Vi lade sedan ut såpa, outspädd, på golvet med en gummiraka.
19 svar · 19,7k läst
J
Johan75: Jag bor i Uddevalla. Själva tanken med denna tråd var att jag skulle skaffa mig lite information innan ett närstående byte av värmesystem. Jag har haft funderingar på bergvärme, luftvärme och ev fjärrvärme om det skulle bli aktuellt. Jag tror dock att man behöver ta hänsyn till hur huset och dess olika funktioner var tänkta att fungera innan man börjar rota i saker. Därför har jag
14 svar · 3,7k läst
B
Bricky: Sotningsluckor skulle jag tro.
1 svar · 2,0k läst
P
Per_B: Det är alltid svårt att väga utseende mot ekonomi. Gör en överslagsräkning i något energiprogram så kan du se vad det kostar att bra isolera med 60 mm.
2 svar · 1,8k läst
EB
EB: [citat] Terpentin luktar starkt och är inte nyttigt att andas in. Man ska ha mycket bra ventilation där man använder terpentin. Är man noga bör man använda linoljefärg som inte behöver spädas utan då bara innehåller linolja och pigment. /EB som inte har föjt rådet själv
13 svar · 18,7k läst
S
Staffan_H: Tack för svaret. jag får leta reda på någon hemmavid som kan hjälpa mig. Det känns iallafall definitivt som det är värt jobbet och pengarna...
2 svar · 3,4k läst
A
Alsti18: Jag har nog tänkt på det där med flytande golv, men bräderna är väldigt ojämt tjocka och skulle i så fall behöva sågas ner... eftersom det varit pappspännt (= väldigt svårt att få bort all spik) så är det nog ingen som vill offra klingorna på det. Sedan är de rätt maskätna och sköra också tyvärr.
4 svar · 3,6k läst
G
gluecifer: Ernst gjorde nåt med kritapulver och mjölk i sommartorpet för ett par år sen...
3 svar · 15,7k läst
Immobil
Immobil: Tyvärr inte, men de anlitades av generalentreprenören: J. Svensson Bygg AB, så de bör veta: http://www.svenssonbygg.se/   ;)
11 svar · 8,6k läst
Immobil
Immobil: 8-) Är man smart, så sätter man en glasskiva framför. ;) / Glädjeupplivare :D
5 svar · 2,7k läst
pinebar
pinebar: Jag tror inte att det går att spika i Eternit utan att den spricker. Vi håller på att ta bort våran och det är i princip omöjligt att få loss hela skivor. De är väldigt spröda. Så om man ska regla på Eterniten måste man borra = damm = farligt. Jag röstar på att ta bort Eterniten oavsett hur ni sedan löser den nya fasaden på huset. I Stockholm finns ett par soptippar som tar emot
5 svar · 3,6k läst
C
chili: Hos oss gäller det bara det yttre. Fast inte heller där verkar det vara så himla strikta regler, när vi ringde kommunen sa de att 'ni behöver kanske inte sätta upp en parabol ut mot gatan' , och ska vi bygga till något ska det göras 'i samma stil'. Det verkar inte helt lätt att få klara regler, utan det är nog en bedömningsfråga från fall till fall.
2 svar · 14,6k läst
T
tartan: Jag håller inte med. Vi har ett hus byggt 1908, och med perslpånt i de flesta väggar och tak. På vårt hus är det blandade dimmensioner allt från ca 7 cm till 12 cm på samma vägg. Detta ger ett trevligt intryck och inte så strickt som när alla är lika. Har även byggt om och till, och då gjorde jag lika dant, och de flesta som kommer och ser det tycker det ger ett mjukare intryck och
13 svar · 10,5k läst
L
LillaMarie: Å, snälla! Skulle inte jag också kunna får firmans namn. Bor i Dalsland. Jag har letat och letat men hittar ingen som verkar kunna detta bra! Marie
13 svar · 1,8k läst
M
marial: Hejsan! Vi har själv blandat till vår guld/gul ockra till vår ytterdörr. Titta in på vår hemsida och kolla om det är något sådant ni tänkt er. Om det är rätt färg så kan jag kolla med min sambo vilket piggment vi använt. Ett tips är att göra färgen själv, det blir mycket bra och du kan själv ordna så du får exakt den färg du vill ha. Lycka till!
2 svar · 5,8k läst
hajof70
hajof70: Vi har renova i huset och är förhållandevis nöjda med det. Känns helt klart plastigt. Mend det är ett medvetet val, att fylla huset med "orginal" porslinsgrejjor hade blivit ohemult dyrt (har numera modernt antal uttag ;)och lagt på nätverks- och tv-uttag i flera rum osv). På de ställen vi har utanpåliggande montage ser det än värre ut, de känns stora och klumpiga, än plastigare
9 svar · 9,0k läst
Sophie
Sophie: Kolla med länsmuseet de brukar känna till firmor och snickare som kan byggnadsvård. De kan säkert hjälpa till med annan information oxå.
0 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.