T
: Under länken värme, vatten-ventilation har vi nu en diskussion om de nya branschreglerna för VVS. Detta ämne berör speciellt er som sysslar med byggnadsvård avseende våtutrymmen så därför har jag lagt in en tråd här för kännedom. Är osäker om debatten ska föras här eller på värmetråden, det viktiga är att så många som möjligt får vetskapen om de kommande reglerna. Länk
0 svar · 3,7k läst
K
Kasch: Det låter inte som om det är oxidering du är ute efter vilket, som många redan påpekat, är rost. Blånering med linolja kan man däremot ordna genom att doppa/pensla gångjärnen och bränna av dem med exempelvis en gasollåga.
7 svar · 5,5k läst
P
Per-Erik: uppvärmingen är ju bra att kolla på.. är det direktverkande el så skulle iallfall jag akta mig.. Vattenburen värme ska det vara.. Annars är det nog ganska bra konstruktioner & bra med isolering i väggar och tak. Bara sånna där mekansika saker som går sönder efter 20-25 år.. kyl/frys, tvätt/tork, varmvattenberedare.. kolla att det är utbytt.. vilket det troligtvis är..
4 svar · 7,9k läst
P
Phille: Prata med ditt lokala Munters kontor.Dom löser det mesta...böde köp och hyresmaskiner, dom kan även bes och ge lämpliga åtgärdsförslag.
1 svar · 1,7k läst
T
Topaz: Markskivor är ett bra sätt att hindra tjälen att tränga ner i marken och orsaka tjällyftning.
1 svar · 4,3k läst
A
Anders_M: Jag hade liknande problem i ett torp jag började renovera för ett par år sedan. Jag gjorde fackverk av reglar och fyllde med isolering. Jag har valt att isolera vårt hus med cellulosafiber (thermocell). Som diffusionsspärr har jag diffusionspapp istället för plast;la den dubbel för säkerhets skull. Jag gjorde det själv för 10 år sedan och har inte upptäckt problem med fukt i vinden.
4 svar · 5,1k läst
M
Mr_T: Det finns ju några diskussionspunkter runt det vidare perspektiv som berörts här. 1. Att ett oisolerat hus kan vara varmt nog är det ingen tvekan om, tom. ett tält kan ju hålla +20 trots -20 ute bara man tillför tillräckligt mkt. värme. Men att värma ett oisolerat hus till +20 med direktverkande el (om ingen är hemma och eldar hela dagarna) känns inte speciellt attraktivt med rådande
23 svar · 19,5k läst
S
Sara_B: Nope, självklart inte!  >:( [/quote] Nä, ursäkta, det var ju närmast ett påhopp. :-/ Å andra sidan gör ju folk så mycket konstigt, så man vet ju aldrig... Fast inte under det här ämnet kanske. :)
12 svar · 4,4k läst
yonna
yonna: Mitt närmaste byggvaruhus har järnvitriol, även närmaste kemikalie/färgaffär - alla butiksanställda vet dock inte att det finns på hyllan ;). Det är drygt när du späder ut pulvret.
3 svar · 3,1k läst
E
ELIN: Va bra! Då slänger vi in en värmepump. Skönt att höra att fler har gjort det och är nöjda med resultatet..
8 svar · 3,0k läst
A
Ajje: Tack för dina tips Ingenjören :)! Jag ska använda mig av dem. Jag hade en snickare hemma igår som gick runt och kände på träet. Han sa att det inte var någon fara med hålet men ville jag kunde han fylla det med gammalt timmer. Vattenskadan som vi upptäckte i tvättstugan var det värre med. Där borde vi byta ut en bit. Jag ska ta bort allt rötskadat trä så får vi se hur mycket hål
2 svar · 3,3k läst
K
Kurtivan: Såg att en gammal dusch/kar blandare var till salu på Tradera. Årsmod 1929 med termometer, sen stod det kallt och varmt på kranarna. Villha! Nån som har erfarenhet av renovering av dylika tingestar och kan dela med sig av sin kunskap?
0 svar · 3,5k läst
chris47
chris47: Emalj finns i alla möjliga färger (även svart), det är bara att leta vidare ;). Sorry har inga tips om var det kan köpas. /CC
1 svar · 2,1k läst
C
co: [citat] Själv har vi ett järnrör som går igenom en av de pipor som vi inte använder - det är tydligen inte heller så hälsosamt.
38 svar · 4,1k läst
·
C
co: Jag vet inte om det här är ett bra råd för någon som vill ha ett skurgolv men ... vi har oljat våra golv med en olja som innehåller vitpigment. Det gör att golvet inte mörknar/gulnar lika fort som om man bara har olja.
22 svar · 8,0k läst
M
Mjölnaren: [citat] Japp! 8-kantig stensättning som syllen ligger på sedan har jag gjutit invändigt.
3 svar · 9,7k läst
N
norrbottenstorpet: [citat] Det är svårt, för att inte säga omöjligt att få stockarna att likna de handbilade varianter som skapades av vana hantverkare på 1700- och 1800-talet. Nej är man ute efter en fin timmerstomme, så är det de gamla varianterna som lockar. Det är imperfektionen i hanterverket som gör hela grejen. Maskintillverkat är för perfekt. [citat] Detta beror väl lite på hur huset har
24 svar · 13,6k läst
H
Haagbard: Visst passar det :)
1 svar · 2,5k läst
Eleanor
Eleanor: Jag utgick från kokt kallpressad linolja, blandade i kimrök & grön umbra till en ganska fast smet. Spädde sedan med mer linolja & några % balsamterpentin, tillsätter även 2-5 % xerotin när jag använder kimrök för den är väldigt seg att torka annars. Mängden pigment kan jag inte precisera.... Men kimrök behövs inte så mycket av när man bryter. Du får prova dig fram &
8 svar · 32,7k läst
C
chili: Undrar lite hur ni har resonerat vg dränering runt huset? Jag känner mig lite kluven för hur man ska göra. Å ena sidan är vårt hus bra placerat eftersom marken sluttar från huset. Samtidigt så är det ju en torpargrund och vi har inte kunnat gå ner under huset för att titta. Nu är det kanske inte så sannolikt att det finns fukt eftersom huset varit oisolerat fram tills helt nyligen.
0 svar · 4,5k läst
G
gluecifer: Har själv en Husqvarna 727, en murare har murat upp den i köket då den förut fanns på övervåningen i ett sovrum (som funkade som kök på "den tiden"). Han hade på ny lera, vi har inte hunnit prova den än då lite köksrenovering återstår. Jag har ibland skickat frågor till http://www.spis-kamin.se det går en vecka innan man får svar men jag har fått bra svar på alla frågor jag
11 svar · 16,1k läst
H
hanneli: [citat] Jepp, sådana menade jag. Får se nu om Pesco håller med... ;) hanneli
9 svar · 2,7k läst
N
nt-anna: Kulturfärg säljer något som heter Rolfs favorit - en halvblank linoljefärg som skall gulna så lite som möjligt för de ljusa kulörerna där det kanske syns mest. http://www.kulturfarg.se/
7 svar · 7,7k läst
A
Alsti18: Byggapoteket har också en tjock produktkatalog där (motsvarande den som Gysinge har) produkter beskrivs och där man får en hel del råd på både finska och svenska.
6 svar · 5,3k läst
spocks_beard
spocks_beard: Ja för att få ordning på det måste jag lägga platon på utsidan nån gång om 100 år ;D
9 svar · 10,5k läst
S
svh9633: Tack för svaret Gaia. Det låter lovande och uppfriskande. Jag skriver igen när det närmar sig putsning. Jag kommer även att lägga upp bilder. /Sam
9 svar · 26,6k läst
N
norrbottenstorpet: Vad gjorde man förr? Hur är själva timmerstocksväggen uppbyggd nu? Vi har själva ett torp där i ett av rummen är timmerstocksväggarna framme. Mellan stockarna sitter lerklining, dvs lera och halm. Sedan har man målat detta direkt utanpå, ingen tapet, ingen beklädnad. Jag tycker personligen att det är ganska snyggt. Om ni inte har behov av att isolera från insidan kanske en helt eller
3 svar · 6,6k läst
T
tallbacken: Hej! Jag skulle testa linoljefärg om jag var du, efter att du tvättat så mycket som det går. Problemet med vanlig linoljefärg är att den kan tyckas blank, även om den med tiden mattas. Linoljefärg fäster på i stort sett allt som inte är för fett. Om du vill ha en matt yta som liknar limfärg har jag hört att man kan använda matt linoljefärg som t.ex. Gysinge byggnadsvård, men
3 svar · 2,6k läst
spocks_beard
spocks_beard: De här kanske kan ge dig vägledning: http://www.tenico.nu/timmervagg/tips60.htm http://www.tenico.nu/timmervagg_4/tips61.htm http://www.tenico.nu/tips46.htm http://www.tenico.nu/tips47.htm Lycka till
1 svar · 2,5k läst
P
Pesco: Var får man tag på sådana? De moderna är rundade medan de gamla har en snygg knyck där rören är vinklade.
0 svar · 5,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.