Jag har testat kalk+såpa Kanon bra . Barnen kan gå in med leriga stövlar utan problem .Gjorde enligt kulturhantverkarna. Doftar härligt såpa
mvh k.m
mvh k.m
Hej!
Jag har behandlat många golv (renoveringsfreak) och kommit fram till att det klart bästa sättet att få ljusa tåliga golv som är lätta att hålla rena är följande:
Luta furugolvet med lut naturell. (ej vitlut, som behåller de röda och gula tonerna i trät.) låt torka. Olja sen in golvet ordentligt med vitolja. Oljan och luten reagerar kemiskt med varandra och gör ytan hård. Sen är det bara att tvätta med såpa när det är smutsigt. Det blir bara finare med tiden.
Om man inte har så nära till byggmarknaden finns det en bra webbutik man kan beställa ifrån på www.byggfabriken.com
Jag har behandlat många golv (renoveringsfreak) och kommit fram till att det klart bästa sättet att få ljusa tåliga golv som är lätta att hålla rena är följande:
Luta furugolvet med lut naturell. (ej vitlut, som behåller de röda och gula tonerna i trät.) låt torka. Olja sen in golvet ordentligt med vitolja. Oljan och luten reagerar kemiskt med varandra och gör ytan hård. Sen är det bara att tvätta med såpa när det är smutsigt. Det blir bara finare med tiden.
Om man inte har så nära till byggmarknaden finns det en bra webbutik man kan beställa ifrån på www.byggfabriken.com
Det är alltså vitlut som behåller de röda och gula tonerna? Har jag fattat rätt? Det är nämligen viktigt att jag får bort det gula, så snart som möjligt. Nyträ i gammal miljö blir ju inget vidare...hannajosefin skrev:Luta furugolvet med lut naturell. (ej vitlut, som behåller de röda och gula tonerna i trät.) låt torka. Olja sen in golvet ordentligt med vitolja. Oljan och luten reagerar kemiskt med varandra och gör ytan hård. Sen är det bara att tvätta med såpa när det är smutsigt. Det blir bara finare med tiden.
Du får skriva ett övertygande inlägg, annars blir det nog kalk och såpa.
MrE
Jag skrev en fråga om såpat golv under Golv: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Golv;action=display;num=1128453536 som jag besvarade själv om nån är intresserad.
Jag har fått reda på att skurgolv inte behandlades med vare sig kalk eller lut förr. Man bara skurade med såpa och kallt vatten när de var smutsiga.
Nu har jag köpt linoljesåpa och ska skura med. Har någon här märkt skillnad på linoljesåpa och tallsåpa?
Jag har fått reda på att skurgolv inte behandlades med vare sig kalk eller lut förr. Man bara skurade med såpa och kallt vatten när de var smutsiga.
Nu har jag köpt linoljesåpa och ska skura med. Har någon här märkt skillnad på linoljesåpa och tallsåpa?
Klicka här för att svara