Totte_S
Totte_S: Ok, vi har 60 till tvättstugan... ??? Fick montera ner dörr o gångjärn när nya maskiner skulle in
10 svar · 15,3k läst
Totte_S
Totte_S: Ok, du hade visst mer koll än jag först fattade ;) Låter som astronomiska priser de vill ha, så jag förstår det dilemmat. Hade oxå missat att det var enkupigt det handlar om, viss skillnad mot tvåkupigt. Om det inte är antikvariskt viktigt att huset bevaras nära ursprunget så vete katten hur jag hade gjort. Är skillnaden 100´000kr, och huset inte är något alldeles extra (fast då
6 svar · 12,6k läst
snickarboden
snickarboden: Tja, jag har sett skräckexempel där den murade (inre) badrumsväggen sviktade när jag la handen på den och vid påpekande om att det kanske inte är så lämpligt att klä den med kakel så fick jag svaret att "Men kaklet stabiliserar ju" *suck* Allt går att lösa, den väggen skulle rivits och murats upp på nytt, ytterväggarna var ok men med tanke på hur kul det är med gamla iskalla
6 svar · 11,7k läst
snickarboden
snickarboden: "Gamla" färger innehöll ofta t ex blyvitt som idag är förbjudet. Det kan vara ett av skälen till att de motverkade mögelangrepp på ett annat sätt än dagens färger. Skall man måla t ex ett fönster på ett hantverksmässigt sätt så tar det sin dryga tid, med oljning, grundstrykning, två till tre vändor med färdigstrykning från mager till fetare färg och det är det inte så
3 svar · 6,0k läst
D
django: www.byggreturen.se tror jag Qvesarums byggnadsvård heter. Möjligen vet dom nåt om en stor(!) affär för äldre lampor och armaturer i trakten av Höör eller jag minns inte, norra Skåne tror jag. För några år sen hade dom allt. Otroliga mängder. Dan
8 svar · 5,5k läst
snickarboden
snickarboden: Den bästa informationen har du nog i hur det ser ut och du har ju delarna så att säga. Att fixa nytt virke kan vara mer än trixigt och är nog det största problemet med tanke på att eken kostar lite och likaså bra furu. Att lasta av är ett eget problem men med bra domkrafter och tålamod så brukar saker lösa sig, sen så är halva jobbet gjort och det roliga är kvar. /Kent
2 svar · 7,4k läst
V
Verona: Hej Elin! Fråga på så mycket du vill! Jag tycker det är jättekul att utbyta erfarenheter. Huset är ett enplanshus med oinredd vind (sånär som på ett sommarrum). Vi har alltså ingen isolering i yttertaket utan det är spåntak med läkt och på läkten sen ligger tvåkupiga tegelpannor. Vi kommer inte att göra något åt taket så länge vi inte inreder vinden mer än att byta ut
14 svar · 5,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.