Installerde jordfelsbrytare i vintras. Det har inte varit några problem hittills. Men nu när vädret tillåter har vi försökt använda våra uttag som sitter på ytterväggen. Då löser jordfelsbrytaren ut oavsett vilken apparat man vill ansluta. Anar att det är något fel i uttagen men vad kan det vara? Trodde att ev fel skulle visa sig även när man inte har någon apparat ansluten i så fall.
Fulnollat i så fall - man har lånat "nolla" från skyddsjorden.
Annars är som sagt förväxlad nolla och skyddsjord en högoddsare.
Annars är som sagt förväxlad nolla och skyddsjord en högoddsare.
Om nolla och jord är förväxlade. Borde det inte visat sig tidigare? De aktuella uttagen har förmodligen suttit sedan huset byggdes 1960. Vi har ägt huset i 5 år och har regelbundet använt uttagen hela tiden.utan problem. Kan man mäta upp ifall nolla och jord är förväxlade med en vanlig spänningsprovare eller annat enkelt instrument?
Om det är fukt i uttaget resulterar det kanske i att strömen kryper mellan nollan och jorden först när man ansluter en apparat i och med att nollan "får ström i sig" först då. Eller?
Om det är fukt i uttaget resulterar det kanske i att strömen kryper mellan nollan och jorden först när man ansluter en apparat i och med att nollan "får ström i sig" först då. Eller?
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Om gruppen är obelastad löser den väl inte ut?
I så fall kan jag alltså utesluta det eftersom jfb endast löser ut då jag ansluter någon apparat.Räv3n skrev:
Vilka felalternativ finns då kvar?
Om det är en felström i kabeln som inte är tillräckligt stor för att lösa jfb blir den troligen för stor när du ansluter en apparat. Det kan lika gärna vara så att nolla och jord är förväxlade. Fukt låter lite långsökt tycker jag, men ingen omöjlighet. Ring ut elektrikern...
Nolla och jord kan ligga ihop utan att jordfelsbrytaren löser ut om det är liten eller ingen belastning på nollan. Därför skulle det kunna vara ett fel någon annanstans än i uttaget där det märks. Klurigt att hitta i så fall. Om fukt skapar en svag koppling mellan nolla och jord kommer det inte heller säkert att visa sig innan uttaget belastas.
Utan jordfelsbrytare märker man inte om nolla och jord är förväxlade. Däremot är anläggningen potentiellt farligare. Jag vet inget sätt att mäta fram om nolla och jord är förväxlade.
Erik
Utan jordfelsbrytare märker man inte om nolla och jord är förväxlade. Däremot är anläggningen potentiellt farligare. Jag vet inget sätt att mäta fram om nolla och jord är förväxlade.
Erik