31 661 läst · 234 svar
32k läst
234 svar
17 av 20 godkända tätskikt läcker
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 571 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 571 inlägg
test nr 13 står Kullafärg så de säljer ju FME som sades ovan, detta läcker bara vid en typ av brunn Purus, denna brunn har inte jag, så ur min synpunkt så betraktar jag detta system som godkänt.
De tre godkända systemen har ju inga bilder på folien... nr 10, 11 och 12
nr 11 och 12 har torkande lim för att limma folien till underlaget i motsats till nr 10 som använder självhärdande lim till detta.
De tre godkända systemen har ju inga bilder på folien... nr 10, 11 och 12
nr 11 och 12 har torkande lim för att limma folien till underlaget i motsats till nr 10 som använder självhärdande lim till detta.
Redigerat:
Står i texten till bilden att det är ett försök till att laga en läcka som uppstod efter första omgången ocksåtank77 skrev:
Hur realistiskt är det...?
Men vilken tillverkare är detta? Kan inte riktigt tyda textfragmentet på remsan.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 571 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 571 inlägg
Blir väl till att använda någon av de tre (fyra) godkända tätskikten tills det kommer nya tester. Får kolla upp var man får tag på dem, ett av dem finns på K-rauta
har någon av dessa godkända system ändrats sedan sommaren så törs man ju inte använda den heller.
har någon av dessa godkända system ändrats sedan sommaren så törs man ju inte använda den heller.
Nr 14:
Sammanställt alltså:
1 Schönox
2 Alfix
3 Ardex
4 BASF-PCI
5 ?
6 CC-Höganäs
7 Biltema
8 ?
9 Tec 1
10 Godkänt
11 Godkänt
12 Godkänt
13 FME
14 Probau?
15 LIP
16 ?
17 ?
18 Mapei
19 Tec 2
20 Knauf
Är tveksam till Probau som nr 14. På de bilder jag hittar har duken Probau-loggan tryckt tätt diagonalt över hela ytan. Nr 14 har som ni ser ett stort CE-märke och texten 1073-??? och ETAG 022. Den påminner om CC Höganäs design - kan det vara deras andra system?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sammanställt alltså:
1 Schönox
2 Alfix
3 Ardex
4 BASF-PCI
5 ?
6 CC-Höganäs
7 Biltema
8 ?
9 Tec 1
10 Godkänt
11 Godkänt
12 Godkänt
13 FME
14 Probau?
15 LIP
16 ?
17 ?
18 Mapei
19 Tec 2
20 Knauf
Är tveksam till Probau som nr 14. På de bilder jag hittar har duken Probau-loggan tryckt tätt diagonalt över hela ytan. Nr 14 har som ni ser ett stort CE-märke och texten 1073-??? och ETAG 022. Den påminner om CC Höganäs design - kan det vara deras andra system?
Redigerat:
Vissa är nog inte helt nöjda med att dessa bilder kommer ut samtidigt som vi "konsumenter" å andra sidan har stort intresse av detta även när det gäller framtida rapporter i ämnet. Så jag tänkte undvika att gå in närmare på källan.
Kan tycka att testerna är lite vilseledande, ja jag vet att det ska simulera typ hundra års användning men det är inte meningen att tätskiktet ska vara blottlagt utan vara skyddat av ett lager klinker eller kakel. I testerna så sprutar man tillexempel 90 gradigt vatten med en kraftig stråle vatten rakt på en skarv i väggvinkeln och detta i ett tusental cykler växelvis med kallt och varmt vatten. Vem duschar i 90 gradigt vatten och står och sprutar på ett och samma läge i timtal?
Dessutom är folien monterad direkt på en spånskiva:wow:
Så jag skulle personligen inte vara precis oroligt för att mitt eller någons annans tätskikt läcker.
Dessutom är folien monterad direkt på en spånskiva:wow:
Så jag skulle personligen inte vara precis oroligt för att mitt eller någons annans tätskikt läcker.
Renoverare
· Skåne
· 8 527 inlägg
Kör man med tublimmet i skarvarna har jag inte sett att det ska vara "gucka" på överlappen...tank77 skrev:
Men i övrigt håller jag fullständigt med dig att testerna är löjligt överdrivna och tätskikten är inte gjorda för direkt vattenbegjutning.
Är det inte anmärkningsvärt att det läcker i brunnarna?
Det fattar jag inte riktigt...
Ardex har en manschett som man limmar på golvet och sen limmas den mot duken och man skär hål och fäster med klämringen, dom hade iof inget läck där, men hur är det andras konstruktioner måste ju vara lika?
Det fattar jag inte riktigt...
Ardex har en manschett som man limmar på golvet och sen limmas den mot duken och man skär hål och fäster med klämringen, dom hade iof inget läck där, men hur är det andras konstruktioner måste ju vara lika?
Renoverare
· Skåne
· 8 527 inlägg
Korrekt...Snailman skrev:
Går du in i PDF-filen så kan man kopiera bilderna och när du får du inte med maskningen vilket gör att det går och se dem utan maskning....
Renoverare
· Stockholm
· 18 683 inlägg
Första bilden visar det den faktiska konstruktionen de använder? Det lär ju förekomma mer rörelser i den konstruktionen än i en riktigt träbjälklag
Ardex har kommit med en kommentar angående SP:s test:
http://www.mynewsdesk.com/se/ardex-...end_list&utm_medium=email&utm_source=sendgrid
http://www.mynewsdesk.com/se/ardex-...end_list&utm_medium=email&utm_source=sendgrid