Konsumentverket stämmer möbelsajten Trademax

Konsumentverket stämmer Trademax på mångmiljonbelopp för falsk marknadsföring.

Utdrag ur stämningen.

Utdrag ur stämningen. Bild: Skärmdump.

Konsumentverket har granskat möbelsajten Trademax marknadsföringsmetoder och kommit fram till att de bryter mot gällande regler. Eftersom det handlar om flera övertramp, som myndigheten ser som allvarliga, har de valt att ta saken till domstol. De vill att domstolen dömer företaget att betala 10 miljoner kronor i marknadsstörningsavgift.

– Vi ser mycket allvarligt på företagets marknadsföringsmetoder. Det är systematiskt genomfört och ett sätt att lura i konsumenter att de gör fynd. Därför vill vi också att Patent- och marknadsdomstolen markerar genom en hög marknadsstörningsavgift, säger Kristofer Johannesson, processråd på KO.

De problem som de ser i Trademax marknadsföring är bland annat att företaget använder sig av termer så som "lagerrensning" och "allt ska bort", trots att så egentligen inte är fallet. En annan vilseledande marknadsföring är de rekommenderade priserna som anges, dessa menar myndigheten stämmer inte överens med verkliga rekommenderade priser vilket får Trademax priser att se jämförelsevis lägre ut än vad de egentligen är. 

Slutligen påtalar också Konsumentverket att Trademax använt sig av en erbjudandeklocka som inte fyllt den funktion som anges. Den har räknat ner och vid noll ska erbjudandet upphöra, men istället har den bara börjat om och erbjudandet funnits kvar.

Nu är det upp till domstolen att avgöra vilka fel som begåtts och huruvida de utgör grund för marknadsstörningsavgift.