Företag som marknadsför adressändring riskerar miljonvite
Patent- och marknadsdomstolen slår fast att adressändringsföretag sysslat med falsk marknadsföring.
Efter att Konsumentverket tagit emot ett 100-tal anmälningar mot adressändringsföretaget Adresstjänst Sverige AB, och fått cirka 300 samtal om företaget till myndighetens tjänst Hallå Konsument, valde de att gå till domstol. Nu har Patent- och marknadsdomstolen kommit med sitt utslag. Företaget måste betala maximal marknadsstöringsavgift på 168 000 kronor, samt så förbjuds företagets marknadsföring och säljargument.
Enligt Konsumentverket har företaget sysslat med falsk marknadsföring. De har bland annat uppgett att de erbjuder adressändring på nätet kombinerat med ett skydd mot id-kapningar. Men i verkligheten handlar det om att konsumenten fyller i sina kontaktuppgifter i ett formulär och sedan ser företaget till att Skatteverkets adressändringsblanketter skickas hem till personen - något personen lika gärna hade kunnat beställa hem själv. Detta har konsumenten sedan fått betala för.
Domstolen slår bland annat fast att företaget inte längre får påstå att de utför adressändring på nätet, samt att de inte får uttrycka sig med ord såsom ”skaffa säker adressändring och undgå id-stöld vid flyttanmälan”. De måste också bli tydligare mot konsumenterna med vad deras tjänst egentligen innebär. Skulle de bryta mot dessa krav riskerar de vite på en miljon kronor.
- Domstolen konstaterar att företaget visat nonchalans inför gällande regler, att felen har gjorts med flit och att deras metoder riskerar att undergräva konsumenternas förtroende för försäljning av tjänster på nätet. Den noterar också att konsumenter som vänt sig till bolaget för att få rättelse har mötts av en fullständig brist på förståelse och upprepade krav på betalning, skriver Konsumentverket.