Postnord kritiseras för sen post

Svenskarna skickar allt färre brev, men trots detta har postföretaget Postnord svårt att leva upp till grundkraven.

Postnord kämpar med att leva upp till vissa av kraven som följer med att dela ut post. Exempelvis får företaget kritik för att de inte når upp till 95-procentspärren på tvådagarsbefordrade brev. 95 procent av dessa brev ska levereras inom två dagar enligt Post- och Telestyrelsen (PTS), eftersom det är det som konsumenten har betalat för. Postnord ligger nära grundkravet med sina 94,7 procent, men inte tillräckligt för att undgå kritik.

– Posttjänsten är oerhört viktig för många människor och det ligger ett stort ansvar på Postnord att utföra den samhällsomfattande posttjänsten i enlighet med kraven. När PTS får indikationer om att det finns problem behöver myndigheten agera, säger Emma Maraschin, chef PTS enhet för postfrågor.

Företaget får även kritik för att antalet klagomål mot dem växer.

Postnord är en dominerande aktör på marknaden och det är därför av största vikt att de har välfungerande rutiner. De kommer nu att få sitta i möte med PTS om hur man kan ändra på rutinerna så att grundkraven uppfylls.