todde36723 skrev:
Kan man få sonos att speia upp ett medelande 2 gånger med några sekunders mellanrum
Japp. Det går bra.

Använd "Manage Delays" under scenen som spelar ljudet.

delay.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok. Ska försöka bilda mig en egen uppfattning men tänkte det skulle vara intressant att höra hur ni andra resonerar.
 
Jag letar "roliga" sensorer som bara den, men hittar inte alls de jag vill,

Borde det inte finnas sensorer som mäter hur mycket vattenförbrukning man har i huset? Likt den som mäter elförbrukning i hela huset..
 
zuper skrev:
Känner någon till;
Finns det något kontroll/device till Vera, likt en knappsats till ett larm? Så man kan koppla olika scener till olika "koder" man slår in t.ex.. ?
Kallas i z-wave sammanhang för en scenkontroller.

http://www.z-wave.com/modules/Products/?id=26&chk=8c9c2d0b0cd1ee3ae014ed6ec24f99ea

Vilka av dessa som finns till försäljning i Sverige vet jag inte. Man kan ju också köpa en billig androidplatta för en 1000-lapp och använda denna som scenkontroller. Ger en helt annan flexibilitet.
 
hek, Om man ska använda en androidplatta som scenkontroller, det förstår jag. Jag är systemutvecklare och utvecklar mycket för just Android och PC/Windows, så den utvecklingen är det inga problem med. Men jag vill att logiken ska styras från Vera.. Man slår in koden på "plattan" isåfall, sedan verifieras koden i Veran och något händer sedan..
Eller hur kan du tänka dig/se en lösning?
 
@zuper
Antingen använde du färdiga vera appar eller widgets som placeras på skrivbordet. Dessa triggar antingen en scen eller tänder/släcker lampor.

Är du utvecklare kan du skapa din egen app som gör http-anrop mot veran i ditt nätverk hemma
http://wiki.micasaverde.com/index.php/Luup_Requests.

Vill du han en nummerknappsats får du nog skriva en egen app i plattan för den. Varje knapp skulle kunna triggar en virtuell "security sensor" i veran genom (t.ex. D_MotionSensor1.xml). Logiken för en sekvens av knapptryckningar får du sedan lägga upp som ett PLEG uttryck.

Behöver du mer hjälp runt just detta tar vi det i en separat tråd tror jag ;)
 
Jag har gått igenom just den funderingen. Jag kom fram till att Vera nog är aningen mer öppet än Fibaro. Det passar det som vill pyssla om själva programvaran och köra den på egen dator. Fibaro verkar ha ett mer slipat gränssnitt och är inte öppet för pillande i själva routern. Båda tillåter skriptande av automatiseringen som respektive produkt styr. Fibaro verkar nog tillåta mer sådant utan att själv skriva skript.

För mig så var det viktigt att kunna skripta saker vid behov, men framförallt att det inte skall behöva ständigt fixande med programvaran. Det har jag nog av i mitt jobb, men skillnaden är att där är det mitt jobb och hemma vill jag just få fysiska saker att kommunicera för att uppnå en effekt.

Så nu väntar jag på en Fibaro Home Center 2 med lite olika sensorer och annat från Fibaro för att komma igång och testa.
 
  • Gilla
Dauzz
  • Laddar…
Fick upp den nya takfotsbelysningen på ena sidan huset idag. Här kommer lite bilder.

Kallvitt hus:
20130825_211337.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varmvitt hus:
20130825_211259.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Galet hus:
20130825_211203.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev jäkligt schysst spridning på ljuset med aluminiumprofilen som fokuserar ljuset på fasad och mark utan att störa för mycket åt sidorna (inne och på gatan).
 
  • Gilla
pethson och 5 till
  • Laddar…
Snyggt :)
Vad drar belysningen sammanlagt i Watt, lär kosta en del om du använder den 8h/dygn va?
 
Den kommer bara tändas upp på max när ytterdörren öppnas eller när rörelse registreras vid takfoten närmast på bilden. På natten (efter 23) är den helt släckt förutom om rörelse registreras. Då tänds den igen en stund!

Man verkar kunna dimma ner den till ca 8% och ändå få en mysig belysning på fasaden. Då drar den ca 20-30W (6W rapporterar enheten i Vera men det är nog lite optimistiskt). Alltså betydlig mindre än dom 6x11W lågenergilampor som satt där innan.
 
Redigerat:
@hek

Hur monterade du listerna. Så det lyser neråt eller är dom vinklade snett in mot fasaden.
Gärna en bild på det i dagsljus :)
 
Här kommer lite närbilder Hoffan.

20130826_081043.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20130826_075928.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20130826_081024.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
iSnobben och 2 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Ok. Ska försöka bilda mig en egen uppfattning men tänkte det skulle vara intressant att höra hur ni andra resonerar.
Kravet jag hade var att allt skulle kunna styras från samma system och med möjlighet att kunna anpassa hur styrsystemet ser ut. Med allt menar jag även tv, htpc, receiver etc. förutom de "vanliga" saker man vill styra. Valet föll då på Homeseer tillsammans med HSTouch vilket uppfyllde dessa krav.
 
Hek, har du en länk till aluminiumprofilen du använt? Det Där ser riktigt läckert ut och något åt det hållet skulle jag vilja få till när det är dags för inflytt i det mitt nya hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.