Emil, vad kan man göra i Homeseer som inte går i Vera t.ex? Förklara gärna skillnaderna.

• Gilla
Hoffan
  • Laddar…
20130826_193717.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden är inte superbra, lite motljus.. Särskrivningen av "Utomhus temperatur" och "Inomhus temperatur" är åtgärdat ;)

Nu har jag utvecklat en Android-app som interagerar med Vera. Plattan är monterad med en ram kring sig på väggen.

Appen presenterar lite av de värden jag är intresserad av (de uppdateras varje minut). Den numeriska knappsatsen är till för att larma på/av samt lite annat..

Vad tycker ni?
Lite förändringar till ska ske..

Redigerat:
  • Gilla
pethson och 6 till
  • Laddar…
zuper skrev:
Vad tycker ni?
Lite förändringar till ska ske..
Klart intressant! Vart får jag tag på appen? :D Är det att föredra att köra med en Android, IOS eller eventuellt en W8 platta för en liknande visning? Jag är själv inte något snille vad det gäller att utveckla appar i någon form.
Om man på något rimligt vis kan lösa det problemet snyggt mot en Vera så behöver jag inte fundera längre om jag ska slå till på en sådan eller en HC2:a.

zuper skrev:
Emil, vad kan man göra i Homeseer som inte går i Vera t.ex? Förklara gärna skillnaderna.
För min del är det HSTouch som väl Vera inte har någon motsvarighet till. Tillsammans med en GlobalCache WF2IR så kan jag göra en motsvarande iRule eller Demopadlösning fast samtidigt hålla mig till ett system.

-Emil- skrev:
För min del är det HSTouch som väl Vera inte har någon motsvarighet till. Tillsammans med en GlobalCache WF2IR så kan jag göra en motsvarande iRule eller Demopadlösning fast samtidigt hålla mig till ett system.
@Övriga
Men man skall vara medveten om att man måste ha en windos PC igång hela tiden om man skall köra HS som sin HA lösning.

Jag har köpt en RFXtrx kontroller nu. Men det var inte så lätt som jag trodde. Är det någon som vet hur man gör för att kunna kommunicera med min Markis av Somfy.

Är det någon som kan ge lite tips..

(Somfy RTS (Radio Technology Somfy) is a proprietary RF (Radio Frequency) wireless communication protocol that is used for communicating between all Somfy RTS sending and receiving devices. Sending devices are the Telis Family of remote controllers, DecoFlex wall switches, Chronis Timers, Sun Sensors and Automation control units such as the URTSII and dry contact RTS interfaces. The Receiving devices are the motors in the blinds or drapery tracks. All receiving devices have an antenna which receives the RTS signal. RTS operates on a narrow bandwidth that is less susceptible to interference (433.42 MHz). The RTS system also features 16 million rolling codes to provide for maximum security and prevent you from operating your neighbor’s shades.)

zuper skrev:
Jag har köpt en RFXtrx kontroller nu. Men det var inte så lätt som jag trodde. Är det någon som vet hur man gör för att kunna kommunicera med min Markis av Somfy.

Är det någon som kan ge lite tips..

(Somfy RTS (Radio Technology Somfy) is a proprietary RF (Radio Frequency) wireless communication protocol that is used for communicating between all Somfy RTS sending and receiving devices. Sending devices are the Telis Family of remote controllers, DecoFlex wall switches, Chronis Timers, Sun Sensors and Automation control units such as the URTSII and dry contact RTS interfaces. The Receiving devices are the motors in the blinds or drapery tracks. All receiving devices have an antenna which receives the RTS signal. RTS operates on a narrow bandwidth that is less susceptible to interference (433.42 MHz). The RTS system also features 16 million rolling codes to provide for maximum security and prevent you from operating your neighbor’s shades.)
HAr du läst tex gär.
http://wiki.micasaverde.com/index.php/Somfy_Plugin

Den länken har jag läst, japp. Utan resultat. Går man efter den kopplar man bort "rfxtrx433-pluginen" och förlorar därför all annan funktion..

@zuper

Somfy RTS är ett proprietärt protokoll som inte stöds av RFXCOM's produkter. Om du ska styra Somfy så är det deras egna URTSII (usb till rts) som gäller. Vet dock inte om den stöds på den europeiska marknaden.

Har även Idag varit och köpt en "Viking 02035 thermometer" med en trådlös utomhus sensor.. Men hur skjutton får jag in det i Veran?? Den där RFXtrx är svårare än jag trodde..

Problemet verkar vara att den inte hittar någon av mina enheter per automatik. Har även testat med en Nexa-strömbrytare, använt en fjärrkontrol för bryta och starta den. Men Vera får inte in något ändå.

Riktigt riktigt snyggt. Ert hus är dessutom ganska likt vårt så nu fick man verkligen se hur det skulle kunna se ut. Har alltid undrat om effekten i dessa ska räcka för att lysa upp tillräckligt men det ser det ju ut att göra 😃

Var det mycket jobb för att få det att fungera eller är det bara att pluggavin? Får man fråga vad det kostade och vart det är köpt?

Satt och kollade runt lite nu för att se om det fanns något billigt sätt att börja med Z-wave och hittade något som kallas för Z-stick som man kopplar in till datorn för typ en femhundring. Är det något att ha? Tänkte börja med att styra utebelysning för att sedan gå på innebelysning innan man går vidare till annat.

Är egentligen lite kär i HC2 då det verkar så enkelt men 5000:- + alla mottagare känns lite saftigt till en början. Har en MacMini som snurrar dygnet runt ändå så just den biten känns inte som ett problem. Aeon Labs sida lämnar ju en del att önska tyvärr vad det gäller produktinformation.

http://webshop.gronahus.se/product....d-ateruppladdningsbart-batteri?category_id=11

zuper skrev:
Problemet verkar vara att den inte hittar någon av mina enheter per automatik. Har även testat med en Nexa-strömbrytare, använt en fjärrkontrol för bryta och starta den. Men Vera får inte in något ändå.
Då känns det ju nästan som om du inte installerat pluginen rätt. Jag har tyvärr ingen själv så jag kan inte hjälpa dig så mycket... Du får inga felmeddelanden när du startar om din vera (i den blåa rutan högst upp)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.