1 308 636 läst · 5 347 svar
1309k läst
5,3k svar
Z-wave in da haus - Hemautomation
Hej
Kan någon tipsa hur man skall koppla in en siren med en Fibaro 2x1,5kw brytare?
Matningen till Sirenen och Fibaro brytaren är ju inte så svår.
Siren
12V+ till 12VDC IN
12V- till GND
Fibaro
L till Ledare alt 24V
N till Nolla alt 24V DC
Men hur skall själva slutningen kopplas? O2 till TRG positiv och I till GND?
Kan någon tipsa hur man skall koppla in en siren med en Fibaro 2x1,5kw brytare?
Matningen till Sirenen och Fibaro brytaren är ju inte så svår.
Siren
12V+ till 12VDC IN
12V- till GND
Fibaro
L till Ledare alt 24V
N till Nolla alt 24V DC
Men hur skall själva slutningen kopplas? O2 till TRG positiv och I till GND?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det någon som satt upp en Fibaro FGS221 eller en Aeon Labs Micro Switch i en IP66 (el. liknande) dosa utomhus? Läser man specar så ska Fibaro klara -10 till 40 och Aeon 0 till 40 grader. Dosan kommer sitta relativt skyddat, på husväggen, ca 70cm från marken. Det känns ju relativt safe att fixa till men är det någon som redan gjort det?
Varför visar den inte decimaler i Vera? Går det inte lösa på något sätt...
Sedan undrar jag om det finns någon knappsats (en kontroll) som går använda med Vera, när man knappar in en viss kod körs något speciellt, knappar man in en annan typ av kod kanske någon annan scen körs? Tänkte använda detta för att larma på huset, eller för att släcka ner allt, osv.. Vissa koder ska styra vissa saker..
Sedan undrar jag om det finns någon knappsats (en kontroll) som går använda med Vera, när man knappar in en viss kod körs något speciellt, knappar man in en annan typ av kod kanske någon annan scen körs? Tänkte använda detta för att larma på huset, eller för att släcka ner allt, osv.. Vissa koder ska styra vissa saker..
Det är en bugg (eller designvurpa) i mjukvaran i Vera så orsakar det. Jag och flera andra har varit i kontakt med MiCasaVerde (företaget bakom Vera) för att få det fixat, men tyvärr så verkar de bry sig föga om sina kunder.zuper skrev:
Jag har kraftiga funderingar på att kasta ut min Vera och satsa på något open source-alternativ i stil med Domoticz.
Men decimaler borde vara en självklarhet att man har med.. Om man logga något under längre tid är inte heltal alltid det man är intresserad av ju.. Går det inte komma runt detta på något sätt då, fan vad trist med bara heltal.. Det kunde de skrivit ut på sin sida att de enbart stödjer heltal..
Jo det är illa om man vill logga. Men för automationsdelen spelar det mindre roll då man sällan vill slå på/av saker men större noggrannhet.
Om du måste ha decimaler kan du köra rfrxtrx pluginen (och typ en trådlös clees ohlsson sensor). Eller köra men min kommande plugin (och bygga en egen $6 sensor).
Om du måste ha decimaler kan du köra rfrxtrx pluginen (och typ en trådlös clees ohlsson sensor). Eller köra men min kommande plugin (och bygga en egen $6 sensor).
Men varför går det inte använda redan befintliga "sensorer" jag har för att få med decimaler?
Sensorerna borde skicka exempelvis temperaturen med en tiopotens, såsom 225 för 22,5 grader..
Och andra frågan, hur menar du att rfrxtrx pluginen kan kommunicera med en trådlös c-o sensor?
Sensorerna borde skicka exempelvis temperaturen med en tiopotens, såsom 225 för 22,5 grader..
Och andra frågan, hur menar du att rfrxtrx pluginen kan kommunicera med en trådlös c-o sensor?
Måste också passa på att fråga, jag har golvvärme i huset som sköts trådlöst via Uponer, Uponor Termostat T-54 Radio.
Går det via Vera eller via exempelvis pluginen rfrxtrx styra det?
Samma fråga gäller min markis som idag styrs trådlöst, den använder sig /kommunicerar genom SOMFY, "http://www.somfy.se"..
Går det via Vera eller via exempelvis pluginen rfrxtrx styra det?
Samma fråga gäller min markis som idag styrs trådlöst, den använder sig /kommunicerar genom SOMFY, "http://www.somfy.se"..