3 410 359 läst · 18 309 svar
3410k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 573 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 573 inlägg
På verktygsfronten idag (igår enligt klockan) så har det tillkommit en nykomling, men egentligen en storebror. Innan fanns där det bara en Partner 740, numera stoltserar där en Jonsered. Lillebror har med andra ord mött sin storebror.
Partner 740 är inköpt på K-rauta en dag för ca 6 år sen vid införskaffandet av eget hus. Man måste ju på något konstigt sätt ha en motorsåg när man har ett hus. Det var "kampanjdag med Jarmo" 25% rabatt på hela sortimentet. Men så idag kom brorsan (Jarmo vol.2?!), lite bättre och lite större. Kanske mer finsk, vad vet jag. Men det låter jag vara osagt. Far min meddelade att han minsann inte skulle motorsåga mer i sitt liv. Du kan ju ha mer nytta av denna nu än jag. :wow:
Jag vet inte hur jag ska tolka detta. En högtidsdag eller kanske inte. Jag får smälta detta faktumet och se hur jag ska agera i framtiden. :wow:
Partner 740 är inköpt på K-rauta en dag för ca 6 år sen vid införskaffandet av eget hus. Man måste ju på något konstigt sätt ha en motorsåg när man har ett hus. Det var "kampanjdag med Jarmo" 25% rabatt på hela sortimentet. Men så idag kom brorsan (Jarmo vol.2?!), lite bättre och lite större. Kanske mer finsk, vad vet jag. Men det låter jag vara osagt. Far min meddelade att han minsann inte skulle motorsåga mer i sitt liv. Du kan ju ha mer nytta av denna nu än jag. :wow:
Jag vet inte hur jag ska tolka detta. En högtidsdag eller kanske inte. Jag får smälta detta faktumet och se hur jag ska agera i framtiden. :wow:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Har svängt fram och tillbaka ikring det här med systainers... alla mina Festools förutom min domino förvaras i ett hemmabyggt workcenter som sitter på min Festool MIDI dammsugare. Så egentligen tar de ganska mycket plats. Men å andra sidan så är det jäkligt skönt att kunna ta med sig verktygen i en rejäl låda och alla tillbehör har någonstans att ta vägen.ceson skrev:
Blir två likadana till av denna förvaring... men det tar lite tid när man har smått här hemma.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Gjort en variant på vectrex spånsuglåda till bandsågen. Sitter gängad upp i bordet, vinkelslipade ner en gängtapp så jag fick tillräckligt med gänglängd. Den här kommer sitta permanent, behöver inte tas av vid bladbyte. Hade lite idéer om invändiga borstar som ligger an mot klingan, får se först hur detta funkar.
Givetvis målad i matchande färg
Bara underrede o anhåll kvar...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Norrbotten
· 836 inlägg
Logga in
Skapa konto
Diskbänk till garaget/verkstaden (har en gammal diskbänk som täcker hela skivan), sidostyckena sitter i frästa spår för extra stabilitet. Gillar när skåpsluckorna är jämns med stommen, ska bara bestämma om den behöver en front/ram eller om 16mm mdf är tillräckligt för att få rätt utseende
Lite lurigt att bygga och designa samtidigt, blir nog bra till slut!
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Härligt! Kan man få se lite bilder som inspiration? Jag har länge funderat på att snickra till en egen bra förvaring för de verktyg och maskiner som jag använder. Dels för att få något eget och dels för att få tillfälle att använda alla maskiner... Plastlådor är så tristnorrbottenssnickaren skrev:Har svängt fram och tillbaka ikring det här med systainers... alla mina Festools förutom min domino förvaras i ett hemmabyggt workcenter som sitter på min Festool MIDI dammsugare. Så egentligen tar de ganska mycket plats. Men å andra sidan så är det jäkligt skönt att kunna ta med sig verktygen i en rejäl låda och alla tillbehör har någonstans att ta vägen.
Blir två likadana till av denna förvaring... men det tar lite tid när man har smått här hemma.
Se nu inte detta som ett angrepp på alla som använder systainers och boxxar mm, Åt var och en efter sin fason.
http://www.taunton.com/regcontent/finewoodworking/Studley_1024x768.jpgp.lundgren skrev:
Inga kommentarer för övrigt
Mvh Findus
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
vågar knappt lägga upp något
.efter findus42 länk
Vid ett tidigare maskinköp följde det med ett par lådor att förvara sågklingor i, tycker de är kanon att förvara/transportera i dessa (och måste klara Postnords hantering när de ska skickas på slipning) men tyvärr så var dom för små för 300 klingorna.
Använde samma typ av sammanfogning som de gamla och björkplywood har använts, 8mm i botten så vagnsbulten fick bra stöd/fäste.
Vid ett tidigare maskinköp följde det med ett par lådor att förvara sågklingor i, tycker de är kanon att förvara/transportera i dessa (och måste klara Postnords hantering när de ska skickas på slipning) men tyvärr så var dom för små för 300 klingorna.
Använde samma typ av sammanfogning som de gamla och björkplywood har använts, 8mm i botten så vagnsbulten fick bra stöd/fäste.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Jag fortsätter spamma mina framsteg med bandsågen. Svarvat fram styrningar i lignum vitae trä, kallas även pockenholz såvitt jag förstår och ska vara det ultimata materialet för styrklossar. Näst efter mattiasp's 30.000 kr keramiska styrningar då
Körde ungefär samma patentare jag gjorde på incan, tunn plåt där ställskruven landar för att undvika gropar i styrklossen.
Körde ungefär samma patentare jag gjorde på incan, tunn plåt där ställskruven landar för att undvika gropar i styrklossen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Hur fungerar den??? ))) Vore ju kanon att komma ifrån 100+mm anslutningen på ejcan som ändå knappt fungerar...Ola C skrev:Gjort en variant på vectrex spånsuglåda till bandsågen. Sitter gängad upp i bordet, vinkelslipade ner en gängtapp så jag fick tillräckligt med gänglängd. Den här kommer sitta permanent, behöver inte tas av vid bladbyte. Hade lite idéer om invändiga borstar som ligger an mot klingan, får se först hur detta funkar.