Krilleman
På verktygsfronten idag (igår enligt klockan) så har det tillkommit en nykomling, men egentligen en storebror. Innan fanns där det bara en Partner 740, numera stoltserar där en Jonsered. Lillebror har med andra ord mött sin storebror.

Partner 740 är inköpt på K-rauta en dag för ca 6 år sen vid införskaffandet av eget hus. Man måste ju på något konstigt sätt ha en motorsåg när man har ett hus. Det var "kampanjdag med Jarmo" 25% rabatt på hela sortimentet. Men så idag kom brorsan (Jarmo vol.2?!), lite bättre och lite större. Kanske mer finsk, vad vet jag. Men det låter jag vara osagt. Far min meddelade att han minsann inte skulle motorsåga mer i sitt liv. Du kan ju ha mer nytta av denna nu än jag. :wow:

(y) (y)

Jag vet inte hur jag ska tolka detta. En högtidsdag eller kanske inte. Jag får smälta detta faktumet och se hur jag ska agera i framtiden. :wow:

En Jonsered motorsåg på ett golv med skyddsskydd och instruktionsbok, nära en påse och olika föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Partner 740 motorsåg i gul och svart med logotyp och modellbeteckning synlig.
Skapa konto

Festool cirkelsåg ovanpå en stapel med verktygslådor i en verkstadslokalis.
Skapa konto

• Gilla
bulleribock och 5 till
  • Laddar…
Snyggt bygge, jag är inte alls avundsjuk:) Tänk om jag skulle få tummen ur och sätta ihop min version av boxgarderob så att jag slapp detta eviga flänsande av boxxar för att komma till den som jag vill ha:mad:

ceson skrev:
Snyggt bygge, jag är inte alls avundsjuk:) Tänk om jag skulle få tummen ur och sätta ihop min version av boxgarderob så att jag slapp detta eviga flänsande av boxxar för att komma till den som jag vill ha:mad:
Har svängt fram och tillbaka ikring det här med systainers... alla mina Festools förutom min domino förvaras i ett hemmabyggt workcenter som sitter på min Festool MIDI dammsugare. Så egentligen tar de ganska mycket plats. Men å andra sidan så är det jäkligt skönt att kunna ta med sig verktygen i en rejäl låda och alla tillbehör har någonstans att ta vägen.

Blir två likadana till av denna förvaring... men det tar lite tid när man har smått här hemma. :)

• Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
En delvis monterad inbyggd IKEA-garderob i ett rum under renovering.
Skapa konto

Inbyggd IKEA-garderob WiP. Tyvärr börjar verktygens tid vara förbi och påskens underhållning blir att måla innan gersågen får jobba med listerna.

• Gilla
bulleribock och 4 till
  • Laddar…
Setomidor skrev:
[bild]

Inbyggd IKEA-garderob WiP. Tyvärr börjar verktygens tid vara förbi och påskens underhållning blir att måla innan gersågen får jobba med listerna.
Riktigt bra kommer det bli.

• Gilla
Rådalen och 1 till
  • Laddar…
Gjort en variant på vectrex spånsuglåda till bandsågen. Sitter gängad upp i bordet, vinkelslipade ner en gängtapp så jag fick tillräckligt med gänglängd. Den här kommer sitta permanent, behöver inte tas av vid bladbyte. Hade lite idéer om invändiga borstar som ligger an mot klingan, får se först hur detta funkar.

Givetvis målad i matchande färg ;)

Bara underrede o anhåll kvar...

Handgjord spånsuglåda i svart för bandsåg med uthuggna hål, på ett verktygsbord med skruvmejsel.
Skapa konto

Egentillverkad spånsuglåda monterad på en bandsåg med ansluten sugslang, målad för att passa maskinen.
Skapa konto

Anpassad spånsuglåda monterad permanent under bandsågsbord, ansluten till svart sugslang, i en verkstad.
Skapa konto

• Gilla
Pierre Blank och 9 till
  • Laddar…
Ej färdigbyggd diskbänk i trä under konstruktion i en verkstad med verktyg och material synliga.
Skapa konto

Diskbänk till garaget/verkstaden (har en gammal diskbänk som täcker hela skivan), sidostyckena sitter i frästa spår för extra stabilitet. Gillar när skåpsluckorna är jämns med stommen, ska bara bestämma om den behöver en front/ram eller om 16mm mdf är tillräckligt för att få rätt utseende :rolleyes:

Lite lurigt att bygga och designa samtidigt, blir nog bra till slut!

• Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
Sousvide-maskin som visar 62.5°C med kött i vakuumförpackningar som tillagas i en vattenbadskärl.
Skapa konto

Använde ett bortglömt verktyg... min sousvide-maskin. Vi hörs om fem timmar ;)

• Gilla
trattalask och 1 till
  • Laddar…
P
norrbottenssnickaren skrev:
Har svängt fram och tillbaka ikring det här med systainers... alla mina Festools förutom min domino förvaras i ett hemmabyggt workcenter som sitter på min Festool MIDI dammsugare. Så egentligen tar de ganska mycket plats. Men å andra sidan så är det jäkligt skönt att kunna ta med sig verktygen i en rejäl låda och alla tillbehör har någonstans att ta vägen.

Blir två likadana till av denna förvaring... men det tar lite tid när man har smått här hemma. :)
Härligt! Kan man få se lite bilder som inspiration? Jag har länge funderat på att snickra till en egen bra förvaring för de verktyg och maskiner som jag använder. Dels för att få något eget och dels för att få tillfälle att använda alla maskiner... Plastlådor är så trist :)

Se nu inte detta som ett angrepp på alla som använder systainers och boxxar mm, Åt var och en efter sin fason.

• Gilla
Skooda och 2 till
  • Laddar…
P
findus42 skrev:
[länk]

Inga kommentarer för övrigt

Mvh Findus
Tack! Den har jag studerat noggrant fler gänger om. Måste bara träna lite innan jag är där...

• Gilla
findus42
  • Laddar…
S
vågar knappt lägga upp något…….efter findus42 länk:)

Vid ett tidigare maskinköp följde det med ett par lådor att förvara sågklingor i, tycker de är kanon att förvara/transportera i dessa (och måste klara Postnords hantering när de ska skickas på slipning) men tyvärr så var dom för små för 300 klingorna.

Använde samma typ av sammanfogning som de gamla och björkplywood har använts, 8mm i botten så vagnsbulten fick bra stöd/fäste.

Handgjord björkplywoodlåda öppen och stängd, för förvaring av sågklingor, med tungstödda vagnsbultar.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Björn Melander och 7 till
  • Laddar…
Jag fortsätter spamma mina framsteg med bandsågen. Svarvat fram styrningar i lignum vitae trä, kallas även pockenholz såvitt jag förstår och ska vara det ultimata materialet för styrklossar. Näst efter mattiasp's 30.000 kr keramiska styrningar då :)

Körde ungefär samma patentare jag gjorde på incan, tunn plåt där ställskruven landar för att undvika gropar i styrklossen.

Svarvade lignum vitae styrklossar för bandsåg med plåtbitar som skydd mot gropar.
Skapa konto

Svarvade styrklossar i lignum vitae trä monterade på en bandsåg, med en tunn plåt vid ställskruven.
Skapa konto

• Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
Ola C skrev:
Gjort en variant på vectrex spånsuglåda till bandsågen. Sitter gängad upp i bordet, vinkelslipade ner en gängtapp så jag fick tillräckligt med gänglängd. Den här kommer sitta permanent, behöver inte tas av vid bladbyte. Hade lite idéer om invändiga borstar som ligger an mot klingan, får se först hur detta funkar.

Givetvis målad i matchande färg ;)

Bara underrede o anhåll kvar...
Hur fungerar den??? :)))) Vore ju kanon att komma ifrån 100+mm anslutningen på ejcan som ändå knappt fungerar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.