Jag håller på med ett sovrum och allt som hör till vad gäller spackling och slipning. Slipa gipsskarvar är skitgöra. Mössa, glasögon och ansiktsmask. Slipa listverk går an.
När jag som vanligt stod och snickerislipade listverken med Abranet-handtaget, funderade jag på om man inte kunde ta gipsskarvarna med samma verktyg. Sagt och gjort; tog några tag över gårdagens bredspackling. Några tag senare hade jag perfekt resultat. Inga ojämnheter, perfekt planhet, inget damm, lätt som en plätt! (y)

Notera att jag använde det vanliga handtaget för allroundslipning. Det finns ju även ett teleskopverktyg speciellt för skarvslipning. Jag kör dock vidare med det vanliga för det blev ju plötsligt löjligt enkelt och ångestfritt att ta gipsspacklet.

http://www.mirka.se/decosander_tillbehör
http://www.mirka.se/Handslipstöd

Låter intressant och bra. Vart köpa.

Jag köpte min på K-rauta.

Det jag inte gillar med dessa, är att slangen blir väldigt statisk. Jag brukar få rejäla smällar av den när jag slipar. Jag måste verkligen hitta något sätt att ansluta min AS27 slang direkt på klotsen istället för att köra med den slang som följer med.

Kan instämma i lovsången, det är perfekt till spackel. Brukar fuska lite med giraffen först dock...

agehall skrev:
Jag köpte min på K-rauta.

Det jag inte gillar med dessa, är att slangen blir väldigt statisk. Jag brukar få rejäla smällar av den när jag slipar. Jag måste verkligen hitta något sätt att ansluta min AS27 slang direkt på klotsen istället för att köra med den slang som följer med.
Finns en antistatisk slang till decosandern

Jamentitta! Då är det kanske en sådan slang jag behöver ha istället.

Undrar fö om det inte är exakt samma klotsar som de Festool säljer. De är säkert bara märkta med annan logga...

agehall skrev:
Jamentitta! Då är det kanske en sådan slang jag behöver ha istället.

Undrar fö om det inte är exakt samma klotsar som de Festool säljer. De är säkert bara märkta med annan logga...
Kan tänka mig att Mirka låter andra tillverkare sälja under sitt namn.

Snailman
Snailman skrev:
vilken grovlek på papperet använder du till gipsskarvarna?

jula har visst nåt slipnät numera nån som testat?

[länk]
Jag körde med 180-nät, vilket kändes precis lagom om man skall tapetsera. 240-nät om det skall målas fint.

Jag köpte min abranet just för att slipa spackel på gips, framförallt eftersom vi hela tiden renoverar i etapper, då är det helt värdelöst att behöva plasta in halöva kåken varje gång. Med abranet kan man ju slipa i möblerade utrymmen

Jag har kört med 120 nu och det har funkat bra, det avverkar kanske lite väl mycket ibland. Men ett problem jag har är att jag tycker att det sätter igen ganska rejält i slipklossen ibland, så att man måste plocka loss slipnätet och slå loss damm som fastnat då och då, det tycker jag borde bli ännu större problem med 180-nät, hur är era erfarenheter?

Sen när det gäller Jula-pappret så är jag tveksam, utan att ha kollat på det. Jag har köpt annat slipnät tidigare, innan jag köpte Abranet-klossen, och då har det varit slipnät till vanlig kloss, sån man klämmer i kortsidorna, det slipnätet har ingen filtbaksida så det går inte att fästa på Abranet-klossen. Men jag hade gärna hittat ett billigare alternativ, tycker det är lite väl saftiga priser på näten. Funderar ev. på att lägga en beställning från Ebay uk eller de om man kan hitta billigt där.

Om spacklet är ordentligt tort, så har jag inte haft några större problem med att pappret beckar igen. Om man däremot är lite för ivrig och ger sig på att slipa innan det är 100% tort, så går det sämre.

MMR skrev:
...Men ett problem jag har är att jag tycker att det sätter igen ganska rejält i slipklossen ibland, så att man måste plocka loss slipnätet och slå loss damm som fastnat då och då, det tycker jag borde bli ännu större problem med 180-nät, hur är era erfarenheter?...
Har aldrig märkt detta. Kör med asksamlare mellan (central)dammsugaren och slipklossen och öppnar för tjuvluft i dammsugarhandtaget.

MMR skrev:
...tycker det är lite väl saftiga priser på näten. ...
Eftersom det går åt en bråkdel Abranet jämfört med vanliga slippapper hävdar jag att det är tvärtom. Slipade alla snickerier och gipsskarvar i ett rum med ett (1) 180-nät. Med slippapper hade det gått åt 20-30 st.

Jag tänkte också så, men jag tycker att jag lyckas förbruka dom relativt snabbt, men det kanske är ren inbillning?! Kör jag med vanligt papper har jag en rulle som man bara plockar av från hela tiden, och den räcker ju ganska länge för en 50-lapp eller så. Men men, jag går ju inte tillbaks till vanlig slipdyna oavsett vilket, enda nackdelen är väl att jag inte har skaft till min abranet, men skall man inte göra alldeles för mycket tak går det rätt ok ändå

Har en del att slipa nu någon kväll i veckan, spacklade i helgen så ingen risk att spacklet inte har torkat. Kör med en Nilfisk alto billigare grovdammsugare så jag tror suget är ok.

ClasseClas
Jag håller med Johan. Det funkar super. Sen är det lite kul att kunna parkera slipklossen direkt på väggen. Har ni testat det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.