98 220 läst · 314 svar
98k läst
314 svar
Bosch GKT 55 GCE (sänksåg)
Värdefulla synpunkter, tack! Gillar att höra att snittkvaliteten är jämförbar, det är annars min andra fundering kring Boschen näst efter klyvkniven.
Vectrex: Just den situationen du beskriver har Bosch/Mafell tänkt på - det finns en liten klack att montera som mothåll på skenan för att förhindra kast när du sänker ner klingan..... men givetvis är det inte något man har monterat i praktiken.....
Jag var iallafall förbi Kruta i bromma nu på morgonen och även där fanns det ett knippe sågar med 30% rabatt. Tycker sågen håller förväntad kvalitet när man klämmer på den. Faktum är att den TS55a jag tallade på häromdagen kändes plastigare.
Tror vi får ta svängen över bromma på väg hem idag......
Vectrex: Just den situationen du beskriver har Bosch/Mafell tänkt på - det finns en liten klack att montera som mothåll på skenan för att förhindra kast när du sänker ner klingan..... men givetvis är det inte något man har monterat i praktiken.....
Jag var iallafall förbi Kruta i bromma nu på morgonen och även där fanns det ett knippe sågar med 30% rabatt. Tycker sågen håller förväntad kvalitet när man klämmer på den. Faktum är att den TS55a jag tallade på häromdagen kändes plastigare.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Festool har också ett rekylstopp.MathiasS skrev:Värdefulla synpunkter, tack! Gillar att höra att snittkvaliteten är jämförbar, det är annars min andra fundering kring Boschen näst efter klyvkniven.
Man kan definitivt få kast även med klyvkniv, fråga inte hur jag vet...
Innan jag köpte min GKT 55 GCE så var jag förbi lokala XL-bygg som råkar sälja både Festool och Bosch och jag fick samma känsla som du, TS55 EBQ som jag tror att de hade kändes betydligt rappligare och plastigare än Boschsågen. Sedan har ju Festool iofs gjort en facelift till REBQ men jag vet inte hur mycket som ändrats, jag har heller inte använt sågen (TS55).MathiasS skrev:
Är nöjd med min Bosch-såg och använder den väl mest till plywood och MDF även om det förekommer snitt i exempelvis planhyvlat eller annat massivt trä.
I mitt specifika fall tror jag inte det hade hjälpt med kick-back stopp. Det var alltså bara bakkant av klingan som tog i något jag pallat upp ämnet på. Det vart ett våldsamt kast uppåt-bakåt, innan klingan hann fjädra in i huset så blev det ett 2dm långt jack igenom skenan. Skrev om det när det hände, tror det var i denna tråden t.o.m.MathiasS skrev:
Gick bra att korta skenan så nu har jag en ny 2100mm och en 1000mm (som det står 1600 på )
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
Då vart det också timeout för att byta kalsingar kan jag tro.vectrex skrev:I mitt specifika fall tror jag inte det hade hjälpt med kick-back stopp. Det var alltså bara bakkant av klingan som tog i något jag pallat upp ämnet på. Det vart ett våldsamt kast uppåt-bakåt, innan klingan hann fjädra in i huset så blev det ett 2dm långt jack igenom skenan. Skrev om det när det hände, tror det var i denna tråden t.o.m.
Gick bra att korta skenan så nu har jag en ny 2100mm och en 1000mm (som det står 1600 på )
I morse klämde jag på den blåe och nu sitter jag på fiket på Fredells och har just klämt på REBQ. Intrycket kvarstår - några lösningar är lite listigare men sågen känns faktiskt plastigare vilket förvånar mig stort - har ingen erfarenhet alls av Festool tidigare men jag trodde faktiskt det var top-notch....badtastex skrev:Innan jag köpte min GKT 55 GCE så var jag förbi lokala XL-bygg som råkar sälja både Festool och Bosch och jag fick samma känsla som du, TS55 EBQ som jag tror att de hade kändes betydligt rappligare och plastigare än Boschsågen. Sedan har ju Festool iofs gjort en facelift till REBQ men jag vet inte hur mycket som ändrats, jag har heller inte använt sågen (TS55).
Är nöjd med min Bosch-såg och använder den väl mest till plywood och MDF även om det förekommer snitt i exempelvis planhyvlat eller annat massivt trä.
Förutom detta ser jag två saker som skiljer - klyvkniv + klingans minsta avstånd till vägg. Boschen har spånutblåset riktat åt sidan så den som vill kapa något nära och längs med en vägg kommer antagligen närmare med Festoolen.
Det blir nog faktiskt en Bosch imorgon tror jag, ska bara kolla lite Festoolpriser en gång till.....
Har inte hittat den uppgiften. Såg som du säger att det var 12mm på Festoolen och det kan jag inte tänka mig att Boschen matchar. Kan mäta när jag håller i en nästa gång. Fredells har visst alla märken men inte blåa Bosch.
Ibland kan man få REBQ riktigt billigt, ca 2800 kr fick jag pröjsa sist, inkl. T-loc systainer dock utan skena från FFX.MathiasS skrev:I morse klämde jag på den blåe och nu sitter jag på fiket på Fredells och har just klämt på REBQ. Intrycket kvarstår - några lösningar är lite listigare men sågen känns faktiskt plastigare vilket förvånar mig stort - har ingen erfarenhet alls av Festool tidigare men jag trodde faktiskt det var top-notch....
Förutom detta ser jag två saker som skiljer - klyvkniv + klingans minsta avstånd till vägg. Boschen har spånutblåset riktat åt sidan så den som vill kapa något nära och längs med en vägg kommer antagligen närmare med Festoolen.
Det blir nog faktiskt en Bosch imorgon tror jag, ska bara kolla lite Festoolpriser en gång till.....
Men har svårt att tänka mig att man kan få Boschen billigare än så här, i alla fall över en mycket lång tid.
http://www.youtube.com/results?search_query=bosch+gkt+55+gce&sm=3
8:03 in i denna sågar de utefter en vägg
http://www.youtube.com/watch?v=DctLWuScX10
8:03 in i denna sågar de utefter en vägg
http://www.youtube.com/watch?v=DctLWuScX10