Jag har kommit till insikten att jag lider av lite precisionsnoja och är därför på jakt efter en ny "exakt" flatvinkel och/eller fotvinkel av lite större modell (ca 500 mm). Jag har kollat runt i den lokala handeln men har inte hittat något som jag känner att man kan lita på till 100% (eller åtminstone bra nära). Precisionsangivelser är mer eller mindre obefintliga, och vissa kan man avfärda redan efter en enkel snabbkoll i butiken.
Efter lite surfande har jag kommit fram till att en vinkel som uppfyller DIN 875/0 eller 875/1 hade suttit som en keps (finns även 875/00, men det är overkill i mitt fall). Standarderna innebär:
DIN 875/0: ± (0,005 + L / 50.000 ) mm
DIN 875/1: ±(0,01 + ( L /20.000 ) mm
På en meter är max avvikelse alltså 0,025 mm resp. 0,06 mm. Jag hade varit klart nöjd med vilket som. 0,1 mm på en meter känns som ett rimligt krav för min del (Hultafors vanliga gula timmermansvinkel får slå upp till 1 mm per meter som jämförelse).
Jag har hittat schyssta vinklar av lite större storlek hos OTD Tools, men det måste väl finnas alternativ som man kan hitta i en "vanlig" butik? Den behöver inte nödvändigtvis vara DIN-märkt, huvudsaken är att den går att lita på... betydligt mer än tex på den gula Hutltaforsen. En tolerans på 0,1 mm per meter är som sagt mitt mål.
Vad använder ni andra som lider av samma precisionsnoja som jag, och var har ni köpt dem? Tror inte att jag är helt ensam i varje fall... Alla tips mottages tacksamt!
Efter lite surfande har jag kommit fram till att en vinkel som uppfyller DIN 875/0 eller 875/1 hade suttit som en keps (finns även 875/00, men det är overkill i mitt fall). Standarderna innebär:
På en meter är max avvikelse alltså 0,025 mm resp. 0,06 mm. Jag hade varit klart nöjd med vilket som. 0,1 mm på en meter känns som ett rimligt krav för min del (Hultafors vanliga gula timmermansvinkel får slå upp till 1 mm per meter som jämförelse).
Jag har hittat schyssta vinklar av lite större storlek hos OTD Tools, men det måste väl finnas alternativ som man kan hitta i en "vanlig" butik? Den behöver inte nödvändigtvis vara DIN-märkt, huvudsaken är att den går att lita på... betydligt mer än tex på den gula Hutltaforsen. En tolerans på 0,1 mm per meter är som sagt mitt mål.
Vad använder ni andra som lider av samma precisionsnoja som jag, och var har ni köpt dem? Tror inte att jag är helt ensam i varje fall... Alla tips mottages tacksamt!
Festools MFS 700 använder jag för att kolla att jag verkigen har rätt vinkel. Den är så exakt att om det finns ett fel kan jag inte se det. Med den ställer jag sedan in FS-PA till samma resultat. Har två korta Hultafors som är ok på 20 centimeter. Har en timmermansvinkel och en snickavinkel som en gång i tiden var bra, men som inte längre är det. Min tro är att det kommer att gälla det mesta över tiden, utom MFSen då dess vinkel ställs via en fyrkant, inte via en anliggning.bygga_bo skrev:Jag har kommit till insikten att jag lider av lite precisionsnoja och är därför på jakt efter en ny "exakt" flatvinkel och/eller fotvinkel av lite större modell (ca 500 mm). Jag har kollat runt i den lokala handeln men har inte hittat något som jag känner att man kan lita på till 100% (eller åtminstone bra nära). Precisionsangivelser är mer eller mindre obefintliga, och vissa kan man avfärda redan efter en enkel snabbkoll i butiken.
--- Mats ---
Jo, MFS är säkert ett bra alternativ i sitt sammanhang. Men som jag ser det ersätter det tyvärr inte en "vanlig vinkelhake" (tänker bla på hanterbarheten).Mats Bengtsson skrev:Festools MFS 700 använder jag för att kolla att jag verkigen har rätt vinkel. Den är så exakt att om det finns ett fel kan jag inte se det. Med den ställer jag sedan in FS-PA till samma resultat. Har två korta Hultafors som är ok på 20 centimeter. Har en timmermansvinkel och en snickavinkel som en gång i tiden var bra, men som inte längre är det. Min tro är att det kommer att gälla det mesta över tiden, utom MFSen då dess vinkel ställs via en fyrkant, inte via en anliggning.
--- Mats ---
Hmmm, undrar vad de skulle sagt om man tog med en MFS till affären som referens i jakten på en rät vinkel...
Eller använd den hemma som en referens och "knacka ut" den vinkel du har så den stämmer mot referensen då den inte längre är rät.bygga_bo skrev:
Apropos, om man nu är helt tokig, så kan man istället för att sätta ihop MFSens alla fyra delar, sätta ihop två, och får då en lite ostadig, men troligen fortfarande väldigt rät vinkel, eller sätta ihop tre, där två sitter mot varandra på den tredje, och därmed bilda en stadig troligen väldigt rät vinkel, flyttbar (som världens största kombination square ungefär), och med längder upp till en meter sådär.
--- Mats ---
Jag har en Starett kombinationsvinkel med både 300 och 600mm blad som är väldigt bra till allt möjligt mätande och för att ställa in maskinerna.
Den finns bla här: http://www.tools4wood.se
Det är i och för sig inte så lätt rita på eller kontrollera en vinkel med en sida på 500 mm eftersom det är lätt hänt att man vinglar till med pennan eller att vinkeln glider lite.
/B
Den finns bla här: http://www.tools4wood.se
Det är i och för sig inte så lätt rita på eller kontrollera en vinkel med en sida på 500 mm eftersom det är lätt hänt att man vinglar till med pennan eller att vinkeln glider lite.
/B
Redigerat:
Nästan så att jag skulle vilja se detMats Bengtsson skrev:...Apropos, om man nu är helt tokig, så kan man istället för att sätta ihop MFSens alla fyra delar, sätta ihop två, och får då en lite ostadig, men troligen fortfarande väldigt rät vinkel, eller sätta ihop tre, där två sitter mot varandra på den tredje, och därmed bilda en stadig troligen väldigt rät vinkel, flyttbar (som världens största kombination square ungefär), och med längder upp till en meter sådär.
--- Mats ---
Jag har sett dessa förr, men har i ärlighetens namn blivit lite avskräckt av priset. Men de verkar onekligen fiffiga. Lite som talmetern - först ser det ut som ett vanligt simpelt måttband, men sen inser man att det kan användas till en hel del annat. Skall snart till USA i jobbet, och detta är ju verkligen den optimala prylen att köpa med sig hem efterson den inte behöver 110 V och enkelt glider ner i bagaget (om de nu är så mycket billigare där dvs, men det brukar ju vara så).bengtn skrev:Jag har en Starett kombinationsvinkel med både 300 och 600mm blad som är väldigt bra till allt möjligt mätande och för att ställa in maskinerna.
Den finns bla här: [länk]
/B
Beeeep! Tyvärr håller ju jänkarna dessutom på och fjantar med tum och skit...bygga_bo skrev:
Bygga_bo: Om du ska till New York City kan du besöka Tools for working wood i Brooklyn som säljer hela Starett sortimentet (förutom allt annat att dregla över).
http://www.toolsforworkingwood.com
Du kan ju beställa till ditt hotell också. I vilket fall kontakta dem i god tid efterssom du får räkna med ett par veckor för att de ska hinna få fram en metrisk uppsättning.
/B
http://www.toolsforworkingwood.com
Du kan ju beställa till ditt hotell också. I vilket fall kontakta dem i god tid efterssom du får räkna med ett par veckor för att de ska hinna få fram en metrisk uppsättning.
/B
Öhhh, fetebeeep! Totalt hjänsläpp från min sida... (men det löser sig nog ändå med bengtn:s tips)phl skrev:
Har försökt - kan inte. Jag borde kanske söka hjälp...?Daniel_N skrev:
Tack för tipset bengtn! Skall definitivt ta en närmare titt på det alternativet.bengtn skrev:Bygga_bo: Om du ska till New York City kan du besöka Tools for working wood i Brooklyn som säljer hela Starett sortimentet (förutom allt annat att dregla över).
[länk]
/B
Jag har just hittat något som fullständigt slår min möjligen tokiga användning av MFS som gigantisk combinationsquare. Det är användningen av MFS som gigantisk clamping square. Helt enkelt genialiskt! Bilden kopierad därifrån.bygga_bo skrev:
Sidan 11 eller 12 på "http://www.burrellcustomcarpentry.com/subpage53.html".
--- Mats ---
Hej kolla med promat som säljs av endel järnaffärer och rotool.com
Jag själv är på jakt efter en 300*500 flatvikel som jag skall använda vid inpostning av kapannhållet till min justersåg men jag körde 5kaps modellen så nu har jag en 10mm mdf som har måtten 1100*1100 med en tolerans på 3-6 hundradelar.Det tog en liten tid många sågningar vart det
Köp så bra tolerans du har råd med
Det går inte att lita på toleransen om det inte är DIN
Mvh Pär H
Jag själv är på jakt efter en 300*500 flatvikel som jag skall använda vid inpostning av kapannhållet till min justersåg men jag körde 5kaps modellen så nu har jag en 10mm mdf som har måtten 1100*1100 med en tolerans på 3-6 hundradelar.Det tog en liten tid många sågningar vart det
Mvh Pär H
Tack för inputen Pär!pär h skrev:Hej kolla med promat som säljs av endel järnaffärer och rotool.com
Mvh Pär H
Eftersom vi verka leta efter samma storlek och kvalitet... råkar du veta vad en Promaten kostar på en höft?
I brist på en justersåg har jag funderat på att bygga mig ett sågbord med anhåll i aluminium för material och Festool-skena så att de hamnar "perfekt" i 90 grader (ett slags jumbo-MFT som kan ta hela skivor). 5-skärs metoden skulle även kunna användas för att kalibrera i detta fallet om man inte har en vinkel att lita på. Jag läst om metoden, men har aldrig testat själv. Intressant att höra vilken precision du uppnått - smått imponerande.
(De som inte vet vad 5-skärs metoden är kan kolla här: http://www.thewoodshop.20m.com/five_cut_method_swf.htm)
Tycker att det ser ganska behändigt ut... alla dina inlägg om MFS börjar få mig tro att jag borde skaffa ett...Mats Bengtsson skrev:Jag har just hittat något som fullständigt slår min möjligen tokiga användning av MFS som gigantisk combinationsquare. Det är användningen av MFS som gigantisk clamping square. Helt enkelt genialiskt! Bilden kopierad därifrån.
Sidan 11 eller 12 på "http://www.burrellcustomcarpentry.com/subpage53.html".
--- Mats ---