Microkatten
När jag häromdagen kontrollerade min gamla Sandvik vinkelhake fann jag att den inte var riktigt rät....Så efter att bl.a. ha läst denna tråden - och lärt mig om DIN-beteckningar - så mottag jag idag en anslagsvinkel 300x200 och en flatvinkel 100x70, båda från danska Diesella med noggrannhet DIN875/1:

Två metriska vinkelhakar märkta Diesella DIN875/1 ligger på ett träbord, den ena 300x200 och den andra 100x70.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hastig kontroll gav att de verkligen är räta, skönt! De införskaffades hos globaltools.se , ett danskt företag. Beställda måndag, hemkörda torsdag, så det fungerade utmärkt!
 
Letade upp den här tråden eftersom jag behöver lite mätprylar. Tittade på OTD-Tools men hittade inte det jag sökte, kanske någon vet rätt benämning på det som jag tänker mig som en "rätskiva"? Jag tänker mig alltså en halv anslagsvinkel som är absolut helt rak, på engelska "straight edge". En sökning på google ger mig en massa bilder på vattenpass men det är ju inte det jag tänker mig... Det känns som att detta enkla verktyg borde finnas hos OTD med tanke på deras utbud.... Någon som kan hjälpa mig?
 
De har haft tidigare, men vet att han har bytt leverantörer ganska nyligen. Slå en signal dit så får du säkert hjälp.
 
Hårlinjaler hade även OTD, jag vill ha en rätskiva som hjälpligt kan stå själv på den yta man vill kontrollera. Har dock löst det omedelbara behovet genom att använda justersågens anhåll som förhoppnigsvis är ganska rakt...

Verkstadsbild med justersåg och mätklaffar som används för att kontrollera raka linjer på arbetsytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har köpt DIN-klassad linjal och vinkel av fabrikat Helios Preisser (made in Germany) av Lackner & Urnitsch GmbH via Amazon.de. Seriösa grejer.
 
Jaha, då trillade man över ytterligare en gammal tråd som väckte villhöver begäret igen..
Så nu får jag ta och beställa denna https://www.amazon.de/HELIOS-PREISSER-Anschlagwinkel-DIN-875-2/dp/B077DQ5R8Q

Men jag undrar om det finns någon standard ang stålskalor? Tänkte köpa en idag, men butiker som har inne i närheten är typ Biltema, och deras kvalité brukar ju följa priset ganska bra.. Någon som har tips på en man kan lita på?
 
Både Limit och Hultafors gör bra stålskalor som säljs i vanlig järnhandel men ta en titt på OTD Tools som är välsorterade när det gäller mätverktyg. Har bl a köpt mina precisionsvinklar där till bra priser.

//Ronnie
 
H Husägaren87 skrev:
Jaha, då trillade man över ytterligare en gammal tråd som väckte villhöver begäret igen..
Så nu får jag ta och beställa denna [länk]

Men jag undrar om det finns någon standard ang stålskalor? Tänkte köpa en idag, men butiker som har inne i närheten är typ Biltema, och deras kvalité brukar ju följa priset ganska bra.. Någon som har tips på en man kan lita på?
Ja, DIN 874. Även dessa finns från Helios preißer. Gäller rätskivor. Bra (bäst?) stålskalor finns från Shinwa via fine-tools.de
 
P Pysslarn skrev:
Både Limit och Hultafors gör bra stålskalor som säljs i vanlig järnhandel men ta en titt på OTD Tools som är välsorterade när det gäller mätverktyg. Har bl a köpt mina precisionsvinklar där till bra priser.

//Ronnie
Jag köpte en stor vinkel från OTD. Märkt Diesella. Skulle vara i enlighet med DIN 875/1. Jag fick hem den, mätte upp, och konstaterade att den inte uppfyllde kraven i standarden och skickade tillbaka. Inget trassel med OTD. Jag gissar att Diesella är en dansk firma som tar hem från Kina och inte kontrollerar att produkten uppfyller kraven så noga. De är på min shit-list.
 
Okej, jag beställde faktiskt den jag länkade till, får den på fredag :geek:
Ska kolla upp fine-tools efter en stålskala (y)

Jag skulle dock behöva innan helgen.. Vad tror ni om denna: https://www.swedol.se/stlskalapg-1001164.html
Står att toleransen är +/- 0.3mm vilket är ganska bra kan jag tycka över 1m.
 
Redigerat:
mattiasp mattiasp skrev:
Jag köpte en stor vinkel från OTD. Märkt Diesella. Skulle vara i enlighet med DIN 875/1. Jag fick hem den, mätte upp, och konstaterade att den inte uppfyllde kraven i standarden och skickade tillbaka. Inget trassel med OTD. Jag gissar att Diesella är en dansk firma som tar hem från Kina och inte kontrollerar att produkten uppfyller kraven så noga. De är på min shit-list.
Hoppla! Kanske ska kontrollera mina vinklar också; hur det nu ska gå till...
//Ronnie
 
H Husägaren87 skrev:
Okej, jag beställde faktiskt den jag länkade till, får den på fredag :geek:
Ska kolla upp fine-tools efter en stålskala (y)

Jag skulle dock behöva innan helgen.. Vad tror ni om denna: [länk]
Står att toleransen är +/- 0.3mm vilket är ganska bra kan jag tycka över 1m.
Har haft stålskalor från Biltema — var inte nöjd. Nu har jag Hultafors istället — riktigt nöjd!
//Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.