bygga_bo skrev:
Tycker att det ser ganska behändigt ut... alla dina inlägg om MFS börjar få mig tro att jag borde skaffa ett...
Ja, när det gäller MFS känner jag mig som mitt emellan en väckelsepredikant och en Festool säljare. Till en del beror det på att jag haft min länge innan jag började använda den till mer än bara cirklar, och lite grand blev det "se ljuset" från min sida. Så jag försöker hålla mig lugn, dock är det många inlägg som handlar om att "hitta lösningen på ett visst problem" där en MFS faktiskt är en lösning. Passar säkert inte alla, men för de med kombinationen av "precisionnoja" och en viss "räkna/mät benägenhet" blir den bra. Ju närmre MFTns hål man tar sig, dess lättare blir MFSen att hantera (man kan spänna fasten den var som helst inne på arbetsbordet, en enorm fördel).

Precisionvinkel: Alla vinklar riskerar bli stötta. Men en som sitter fast i alla 4 sidorna, och startar från 400*700 blir rätt så stabil och säker och ändå lång. Klumpig, ja, men mer att använda som referens. Och skruvar man bort två av 4 så blir den osäkrare, men dock väldigt rät (hittade precis att man kan köpa en extra skruv som reservdel och sedan kan fästa MFSens båda sidor. Ej provat ännu. Blir som en kombinationsvinkel med 80 mm mellan fästpunkterna).

Att man sedan kan skjuta den som en linjal på längden mot en millimeterskala gör att man istället för att mäta kan ställa in avståndet direkt på den för att till exempel placera kopierringen på fräsen från en skiva/brädas kant (om man satt fast vinkelguiderna i förväg som jag så är det faktiskt samma sak som att ställa in en kombinationsvinkel, men istället för att rita strecket och sedan fundera på hur man nu får fräsen att gå längs strecket, så ligger mallen på plats och fräsen följer mallen istället för ett streck).

Att man sedan också kan smala in bredden på den, kombinerat med en bra bordssåg, gör att man kan ställa längden till precis den sträcka man vill fräsen skall vandra (typisk mortis), och med bordssågen gör man en bräda som lagd kant i kant på längden med MFSen placerar fräsens startpunkt exakt så långt från materialets längskant som man vill, återigen istället för att mäta ett streck och sedan fundera på hur man stoppar vid strecket.

Cirklar gör den perfekt, och framförallt små cirklar är svåra med festools fräsar utan MFS. (jag har MFS 700 plus två extra MFS 1000, så jag skulle kunna göra rätt rejäla cirklar om jag skruvade ihop dem som förlängningar).

MFSen är från tiden innan Festool började bli inkompatibla med sig själva. Så skenans tvingar passar i MFSen.

Med artikeln jag refererade till och heller inte provat ännu får man dessutom vinklerätt limmade hörn, och möjligheten att göra limskivor platta (MFSen läggs ovanpå).

--- Mats ---
 
bygga_bo skrev:
Tack för inputen Pär!
.
.
.
I brist på en justersåg har jag funderat på att bygga mig ett sågbord med anhåll i aluminium för material och Festool-skena så att de hamnar "perfekt" i 90 grader (ett slags jumbo-MFT som kan ta hela skivor). 5-skärs metoden skulle även kunna användas för att kalibrera i detta fallet om man inte har en vinkel att lita på.
.
.
.
/QUOTE]

Pratar du om ett sågbord för en sänksåg med skena? Om du har extremt gott om plats (jumbo-MFT fick mig att tänka så), och en skena, så skulle ditt aluminimum anhåll kunna utgöras av en MFS. Ena sidan av MFSen längs läggs ena sidan av materialet, skenan läggs ovanpå materialet på vanligt sätt, längs MFSens andra rätvinkliga sida. Du har ingen avståndsmätning, men du har din 90 graders vinkel.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Pratar du om ett sågbord för en sänksåg med skena? Om du har extremt gott om plats (jumbo-MFT fick mig att tänka så), och en skena, så skulle ditt aluminimum anhåll kunna utgöras av en MFS. Ena sidan av MFSen längs läggs ena sidan av materialet, skenan läggs ovanpå materialet på vanligt sätt, längs MFSens andra rätvinkliga sida. Du har ingen avståndsmätning, men du har din 90 graders vinkel.

--- Mats ---
Precis, jag menar ett sågbord för sänksåg med skena. Bordet skall stå hemma i verkstaden, och jag har plats till att göra det så stort att det går att jobba med hela skivor på det. Noll krav på mobilitet alltså.

Jag gjorde en enkel "prototyp" av ett sådant bord en gång med enkla, men noggrant tillverkade, anhåll i MDF. Det fungerade förvånansvärt bra och smidigt, och jag har därför funderingar på att tillverka en vidareutvecklad version av bordet nu när det snart är dags att inreda nya verkstaden (flyttade för ett tag sedan).

Allt är på tankestadiet än så länge, men det handlar i princip om att bygga upp bordet kring en MDF-skiva i fullstorlek med stabilt underrede, tex en "torsion box". Ungefär halva bordet skall vara fokuserat på sågfunktionen och resten vara mer ägnad som arbetsyta med hål modell MFT för tvingar osv (den senare delen får tömmas om man behöver ta sig an en hel skiva på bordet). I och med att bordet blir så pass stort (3,5 x MFT) känns det overkill att perforera hela skivan med 20 mm hål. Möjligtvis blir det några enstaka strategiskt placerade rader med hål även på sågdelen.

Detta är alltså principen, sen finns det en massa tankar på varianter och funktioner. I vanlig ordning har jag det lite svårt att hålla mig på mattan, så det finns en risk att idéerna blir så många att det aldrig blir något bord... och nu har jag också fått MFS på hjärnan...

Jag började göra en skiss på det hela för ett tag sedan. Jag bifogar den med brasklappen att det just är en skiss. En del kommer jag att ändra på, och en del saknas (tex MFT-hålen som skall uppta den vänstra delen av bordet). Tänkte bara att det var lika bra att skicka med bilden om ni inte fattar vad jag svamlar om ovan...
 
  • Sågbord (skiss) - VGA.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bygga_bo skrev:
Precis, jag menar ett sågbord för sänksåg med skena. Bordet skall stå hemma i verkstaden, och jag har plats till att göra det så stort att det går att jobba med hela skivor på det. Noll krav på mobilitet alltså.

Jag gjorde en enkel "prototyp" av ett sådant bord en gång med enkla, men noggrant tillverkade, anhåll i MDF. Det fungerade förvånansvärt bra och smidigt, och jag har därför funderingar på att tillverka en vidareutvecklad version av bordet nu när det snart är dags att inreda nya verkstaden (flyttade för ett tag sedan).

Allt är på tankestadiet än så länge, men det handlar i princip om att bygga upp bordet kring en MDF-skiva i fullstorlek med stabilt underrede, tex en "torsion box". Ungefär halva bordet skall vara fokuserat på sågfunktionen och resten vara mer ägnad som arbetsyta med hål modell MFT för tvingar osv (den senare delen får tömmas om man behöver ta sig an en hel skiva på bordet). I och med att bordet blir så pass stort (3,5 x MFT) känns det overkill att perforera hela skivan med 20 mm hål. Möjligtvis blir det några enstaka strategiskt placerade rader med hål även på sågdelen.

Detta är alltså principen, sen finns det en massa tankar på varianter och funktioner. I vanlig ordning har jag det lite svårt att hålla mig på mattan, så det finns en risk att idéerna blir så många att det aldrig blir något bord... och nu har jag också fått MFS på hjärnan...

Jag började göra en skiss på det hela för ett tag sedan. Jag bifogar den med brasklappen att det just är en skiss. En del kommer jag att ändra på, och en del saknas (tex MFT-hålen som skall uppta den vänstra delen av bordet). Tänkte bara att det var lika bra att skicka med bilden om ni inte fattar vad jag svamlar om ovan...
Vi är nog många som byggt någon typ av fattigmans MFT. Jag har länge kört med min spånskiva, som sedermera fick ett antal 20 mm hål för tvingarna. Det har inte ändrats, men nu har jag gjort ett underrede till den, i form av ett antal tvärgående och längsgående furubrädor, lika Masses portabla sågbord. Dessa gör (nog) att spånskivan inte kan böja sig när den blir belastad i hörnen (använder för många Bessy-klampar när jag limmar).

Skillnaden är att jag inte har plats till ett tillräckligt stort bord, men jag tror att med nya underredet kan jag använda CMS-bordet som underlag för ena kortsidan om jag skall slänga på en stor skiva.

Trots att jag har skenan har jag ännu inte sett vinsten av att ha den fast monterad på en räls längs bordets sida (det jag skall såga i måste ligga mot något som inte ger sig, och som ligger vinkelrätt mot den rälsen. Jag föredrar att flytta skenan, än att baxa materialet till det ligger exakt rätt och exakt vinkelrätt mot skenan. Skall jag ändå flytta materialet vill jag gärna använda något sätt att bedöma vinkelrätt som utgår från materialet, inte från bordet).

Någon typ av stabil, lagom lång lagom bred aluminium profil, snarare 80 mm bred för stabilitetens skull, än en smalare på högkant fast monterad i bordet har blivit min lösning.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Trots att jag har skenan har jag ännu inte sett vinsten av att ha den fast monterad på en räls längs bordets sida (det jag skall såga i måste ligga mot något som inte ger sig, och som ligger vinkelrätt mot den rälsen. Jag föredrar att flytta skenan, än att baxa materialet till det ligger exakt rätt och exakt vinkelrätt mot skenan. Skall jag ändå flytta materialet vill jag gärna använda något sätt att bedöma vinkelrätt som utgår från materialet, inte från bordet).
Just detta är anledningen till att jag inte har köpt något MFT-bord. MFTn verkar väldigt trevlig till att spänna fast saker (via alla hålen), till att spänna fast runda/oregelbundet formade saker så att man samtidigt kan slipa hela ovansidan utan tvingar ivägen (med snabbspännarna, vet ej vad de heter), och för att spänna fast prylar veritkalt via en festool-tving i skenan som löper längs kanten på bordet.

Däremot tycker jag inte att fastsättningen av skenan i bordet+ett anhåll på bordet känns helt 100, verkar vara mycket jobb för att få allt i vinkel, och hålla sig kvar där.
 
Mats Bengtsson skrev:
Vi är nog många som byggt någon typ av fattigmans MFT. Jag har länge kört med min spånskiva, som sedermera fick ett antal 20 mm hål för tvingarna. Det har inte ändrats, men nu har jag gjort ett underrede till den, i form av ett antal tvärgående och längsgående furubrädor, lika Masses portabla sågbord. Dessa gör (nog) att spånskivan inte kan böja sig när den blir belastad i hörnen (använder för många Bessy-klampar när jag limmar)...
Masses portabla sågbord ser bra ut. Det är, lite förenklat, en demonterbar "torsion box".

Valde du furu av någon speciell anledning, eller tog du bara vad du hade till hands? Jag hade tänkt att köra med MDF även undertill då det inte har samma tendens att slå sig. Men visst, en rejäl träbit är stabilare om man kan undivika att den slår sig...

Mats Bengtsson skrev:
...Skillnaden är att jag inte har plats till ett tillräckligt stort bord, men jag tror att med nya underredet kan jag använda CMS-bordet som underlag för ena kortsidan om jag skall slänga på en stor skiva...
Jag har haft liknande tankar, fast på andra hållet. Jag har också CMS (med såg), men inte tillhörande bordsbreddare och/eller -förlängare. Jag använder CMS:en mest till lister o dyl, så det är främst förlängningsbordet (VL) jag saknar. Tanken var i princip att sågbordet skulle kunna få dubblera som förlängare på utmatningssidan.

Mats Bengtsson skrev:
...Trots att jag har skenan har jag ännu inte sett vinsten av att ha den fast monterad på en räls längs bordets sida (det jag skall såga i måste ligga mot något som inte ger sig, och som ligger vinkelrätt mot den rälsen. Jag föredrar att flytta skenan, än att baxa materialet till det ligger exakt rätt och exakt vinkelrätt mot skenan...
Håller helt med om att det hade varit önskvärt att flytta på skenan istället för på materialet. Problemet är bara att hitta en lösning som är riktigt stabil och alltid resulterar i "exakt" 90 grader (on-topic igen!)... därför har jag svängt in mot fasta (dock "kalibrerbara") anhåll istället.

Mats Bengtsson skrev:
...Skall jag ändå flytta materialet vill jag gärna använda något sätt att bedöma vinkelrätt som utgår från materialet, inte från bordet)...
Håller med. Men ett rakt anhåll monterat på bordet gör det dock i min mening möjligt att utgå från materialet. Man lägger ju materialet kloss mot anhållet. Med ett kraftigt annhåll skulle man tom kunna spänna materialet mot anhållet "lite lagom".

Mats Bengtsson skrev:
...Någon typ av stabil, lagom lång lagom bred aluminium profil, snarare 80 mm bred för stabilitetens skull, än en smalare på högkant fast monterad i bordet har blivit min lösning...
Håller med dig igen. Anhållet på bilden är i princip bara en aluminumversion av anhållet jag gjorde i MDF till min "prototyp". Det skall bli fetare i nästa version. Vad för slags 80 mm profil valde du till ditt bord? Och var köpte du den? Inget man hittar på Bauhaus precis... antar jag.

Det hade varit trevligt att hitta en med spår i så att man enkelt kan spänna fast längdstopp osv. Det finns förstås originalprofilerna till MFT:n, men eftersom kompatibilitet med MFT inte är något krav så går det kanske att spara en slant på att välja något annat?

Daniel_N skrev:
Just detta är anledningen till att jag inte har köpt något MFT-bord. MFTn verkar väldigt trevlig till att spänna fast saker (via alla hålen), till att spänna fast runda/oregelbundet formade saker så att man samtidigt kan slipa hela ovansidan utan tvingar ivägen (med snabbspännarna, vet ej vad de heter), och för att spänna fast prylar veritkalt via en festool-tving i skenan som löper längs kanten på bordet.

Däremot tycker jag inte att fastsättningen av skenan i bordet+ett anhåll på bordet känns helt 100, verkar vara mycket jobb för att få allt i vinkel, och hålla sig kvar där.
Bra, det du skriver sist är i linje med min uppfattning.
 
bygga_bo skrev:
Masses portabla sågbord ser bra ut. Det är, lite förenklat, en demonterbar "torsion box".

Valde du furu av någon speciell anledning, eller tog du bara vad du hade till hands? Jag hade tänkt att köra med MDF även undertill då det inte har samma tendens att slå sig. Men visst, en rejäl träbit är stabilare om man kan undivika att den slår sig...



Jag har haft liknande tankar, fast på andra hållet. Jag har också CMS (med såg), men inte tillhörande bordsbreddare och/eller -förlängare. Jag använder CMS:en mest till lister o dyl, så det är främst förlängningsbordet (VL) jag saknar. Tanken var i princip att sågbordet skulle kunna få dubblera som förlängare på utmatningssidan.



Håller helt med om att det hade varit önskvärt att flytta på skenan istället för på materialet. Problemet är bara att hitta en lösning som är riktigt stabil och alltid resulterar i "exakt" 90 grader (on-topic igen!)... därför har jag svängt in mot fasta (dock "kalibrerbara") anhåll istället.



Håller med. Men ett rakt anhåll monterat på bordet gör det dock i min mening möjligt att utgå från materialet. Man lägger ju materialet kloss mot anhållet. Med ett kraftigt annhåll skulle man tom kunna spänna materialet mot anhållet "lite lagom".



Håller med dig igen. Anhållet på bilden är i princip bara en aluminumversion av anhållet jag gjorde i MDF till min "prototyp". Det skall bli fetare i nästa version. Vad för slags 80 mm profil valde du till ditt bord? Och var köpte du den? Inget man hittar på Bauhaus precis... antar jag.

Det hade varit trevligt att hitta en med spår i så att man enkelt kan spänna fast längdstopp osv. Det finns förstås originalprofilerna till MFT:n, men eftersom kompatibilitet med MFT inte är något krav så går det kanske att spara en slant på att välja något annat?



Bra, det du skriver sist är i linje med min uppfattning.
Det är alltid en kompromiss. Jag valde bort MDF då det är väldigt klent i förhållande till sin vikt, och jag bedömde att jag behöver stabilitet, dessutom gav det mig en ursäkt att hyvla lite. :) Dock, furu kommer att slå sig, men bitarna är 80 mm höga, och det slår sig inte så lätt med den bredden, 20 mm tjock, men det gör inte så mycket om de slår sig i den riktningen, de är tvärstag och inneslutningen för spånskivan, men inget jag kommer att utgå ifrån för att mäta räta vinklar, eller raka linjer (just lärt mig att det är en torsionbox, på bild lutad mot min sågade spånskiva, ett par 20 mm hål skymtar).

Har bordsbreddaren till CMS, men en vanlig rulle som förlängare. Gillar den nya VL intill MFTn, men i Festools anda av inkompatibilitet skall du veta att CMS-längdanhållet inte passar på MFTn, troligen inte på VL heller då, så för mig blir det lite för mycket köpa samma saker jag redan har om jag går den vägen.

Humm, stabil, aluminium, exakt 90 grader, lätt flyttbar, lätt spännbart, passar till Festools tvingar. Min egen aluminiumprofil på 80 mm? Jo den ligger ovanpå bordet, inte på sidan. Kallas MFS och har spår för just skenans tvingar. Festool säljer sådana. Möjligen har jag i något sammanhang någonstans tidigare nämnt något om MFS? ;)

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Humm, stabil, aluminium, exakt 90 grader, lätt flyttbar, lätt spännbart, passar till Festools tvingar. Min egen aluminiumprofil på 80 mm? Jo den ligger ovanpå bordet, inte på sidan. Kallas MFS och har spår för just skenans tvingar. Festool säljer sådana. Möjligen har jag i något sammanhang någonstans tidigare nämnt något om MFS? ;)

--- Mats ---
Höll faktiskt på att skriva att du glömt att nämna MFS i ditt förra inlägg, men du hade lyckats smyga in det ändå ;) Jag visste inte att MFS är 80 mm bred, så jag såg inte kopplingen... Bra, då har jag lärt mig något nytt idag med.
 
Visst köpte du en vinkel Bygga_bo? Vilken blev det? Pris? Nöjd?

Jag vill också köpa en, kollar på OTD och det finns både anslagsvinklar och flata vinklar, vilken rekommenderas? För att ställa tex skenan mot anhållet för kapning på mftn (ja trots posten ovan så har jag mft idag;) ) så inbillar jag mig att det krävs en anslagsvinkel, då ytorna inte ligger i samma plan, och en flat vinkel därför inte fungerar så bra.

Rostfri/ej rostfri. Priset för rostfritt är betydligt högre. Vad är fördelen? Bara att det inte rostar? Eller något annat också? Jag vill minnas att du redan förklarat detta för mig Bosse, men jag har visst råkat glömma lite....
 
Det stämmer. Jag köpte till och med två stycken, en lite mindre fotvinkel och en stor flatvinkel. Närmare bestämt dessa:

http://shop.otdtools.se/Shop/Index.php?sArtModelId=33238020
http://shop.otdtools.se/Shop/Index.php?sArtModelId=33246050

Jag är mycket nöjd med dem. Det är välarbetade och rejäla grejor (7 resp 10 mm stål). Viktigast av allt är förstås precisionen, och den verkar hålla utlovad klass (har ingen anledning att misstänka motsatsen). Kort och gott motsvarar de mina förväntningar.

Att välja mellan flatvinkel och fotvinkel är inte lätt... i de fall man kan använda en fotvinkel är den förstås otroligt praktisk, men tyvärr går det ju inte i alla lägen. Jag skulle faktiskt helst vilja komplettera med en liten flatvinkel och en stor fotvinkel så att uppsättning blir "komplett". Kanske inte vad du ville höra... Det kan vara värt att notera att "foten" på fotvinklarna (åtminstone på min modell) är fastskruvad med tre gängade insexskruvar. Man borde alltså enkelt kunna konvertera en sådan till en flatvinkel om man så önskar.

Rostfritt eller inte... fördelen med de rostfria är väl, precis som du skriver, just att de inte rostar. Någon annan fördel kan jag inte se med dem. När jag köpte mina var de rostfria i runda slängar dubbelt så dyra som de "vanliga", så gick de bort eftersom man (jag i varje fall) ändå inte använder denna typ av vinklar i ur och skur. Idag är prisskillnaden för vissa modeller ganska liten (notera dock att vissa av de rostfria vinklarna följer DIN875/0, vilket i sig gör dem dyrare).
 
Tror jag hittade min på ÖB, stansad i plåt men håller precision tillräcklig för snickeri, säkert helt otillräcklig för metall.
Men det är två helt skilda områden.

/Kent
 
Efter att ha kollat runt och tänkt efter, så har jag kommit fram till att jag behöver en stor anslagsvinkel, med precision DIN875/1 (se Bygga_bo:s förklaring i första posten för detaljer).

Den största anslagsvinkel som uppfyller DIN875/1 som OTD har är 330x500mm. http://shop.otdtools.se/Shop/Index.php?sArtModelId=33238050 Den kostar 1049 ink moms+frakt.

Jag kunna tänka mig en något större. Och om inte större så skulle jag kunna tänka mig en något billigare. Någon som har några tips? Antingen på större, billigare eller både och! Men den måste uppfylla DIN875/1 (hultafors gula timmermansvinkel har jag redan).
 
H
Normer hit och dit. Användaren bestämmer ändå det verkliga resultatet. Oavsett vilken tolerans ni har på era vinkelhakar så påverkas denna av er själva. De är ju gjorda i metall, hur funkar metall och värme från handen t.ex.? Och kom inte med att materialet är av högsta kvalitet. Alla material har defekter som medför fel som ingen kan förutsäga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.