@Husägaren87 : Var tvungen kolla upp vad standarden heter och sätter för krav, skärmbild tagen från http://www.e-magin.se/paper/ktq0s7q4/paper/58#/paper/ktq0s7q4/58 (går att ladda ner katalogen, finns många andra i den)
Tabell över toleranser för verktygsmått och räthet enligt DIN 866 och DIN 874 med illustrationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite tråkigt när man inser att allt är på ett ungefär, grövsta rätskivestandarden (DIN 874-2) accepterar en avvikelse på 33µm (dvs ±16,5µm, eller ±0,0165mm) på en meter .

±0,3mm kan vara acceptabelt, beroende på vad man gör.
 
P Pysslarn skrev:
Har haft stålskalor från Biltema — var inte nöjd. Nu har jag Hultafors istället — riktigt nöjd!
//Ronnie
Biltema: 129kr
Hultafors (på swedol): 393kr

Tre gånger så dyr på Swedol, men absolut värt det om man blir nöjd :)
 
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
@Husägaren87 : Var tvungen kolla upp vad standarden heter och sätter för krav, skärmbild tagen från [länk] (går att ladda ner katalogen, finns många andra i den)
[bild]
Lite tråkigt när man inser att allt är på ett ungefär, grövsta rätskivestandarden (DIN 874-2) accepterar en avvikelse på 33µm (dvs ±16,5µm, eller ±0,0165mm) på en meter .

±0,3mm kan vara acceptabelt, beroende på vad man gör.
Oj jämför man hultafors med den standarden så är det skillnad såklart. Men 999.7-1000.3mm tolerans (om jag tolkar det rätt) kan jag leva med. Att mäta från exakt rätt ställe, markera med en blyertspenna på exakt rätt ställe, sen kapa på exakt rätt ställe, så har du nog större felmarginal där än +/-0.3mm.

Edit: blandar nog ihop standarderna, är väl ändå den översta på bilden man ska gå på? Det understa är hur rak den är, det är snarare måttet jag är ute efter.
 
0,3 mm duger inte om man ska justera in en rikthyvel. 0,03 mm bör fungera. Jag pratar nu om rätskivor.
 
mattiasp mattiasp skrev:
0,3 mm duger inte om man ska justera in en rikthyvel. 0,03 mm bör fungera. Jag pratar nu om rätskivor.
Ja precis, och jag tänker på "linjal" i folkmun, dvs en bit plåt med utsatta mått :p där jag vill att 157mm (till exempel) ska vara just 157mm, och inte 153mm eller 164mm.
 
@Husägaren87 vet inte varför jag tänkte att du var ute efter en rätskiva! Längdmässigt är det DIN 866 som också syns i bilden. Här är det enklare att använda samma mått så långt som möjligt, t.ex som en talmeter, för då spelar det exakta värdet mindre roll!

Precis som du säger får man in större felmarginal genom resten av hanteringen, så länge det är viktigast att det är samma mått går det i stor grad arbeta runt det med t.ex anhåll.

Sen påverkar även temperaturen mätningen om man börjar vara tillräckligt petig :rolleyes:
 
mattiasp mattiasp skrev:
Jag har köpt DIN-klassad linjal och vinkel av fabrikat Helios Preisser (made in Germany) av Lackner & Urnitsch GmbH via Amazon.de. Seriösa grejer.
Det blev en vinkel från Amazon.de, beställdes igår, skickades från Storbritannien och kom fram idag, ca 28h efter lagt beställning (y)
 
  • En vinkelhake av märket Helios-Preisser står bredvid dess förpackning på en ljus träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SamiHus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.