Självklart är min skicklighet, kroppsvärme etc också en faktor som bestämmer slutresultatet. En skicklig mätgubbe, tex mattiasp, mäter garanterat bättre än mig med samma prylar.hokanp skrev:Normer hit och dit. Användaren bestämmer ändå det verkliga resultatet. Oavsett vilken tolerans ni har på era vinkelhakar så påverkas denna av er själva. De är ju gjorda i metall, hur funkar metall och värme från handen t.ex.? Och kom inte med att materialet är av högsta kvalitet. Alla material har defekter som medför fel som ingen kan förutsäga.
Detta förändrar inte att precisionen i vinkelhaken också påverkar slutresultatet. Så länge man inte silar mygg och sväljer kameler, tex genom att köpa en din 875/00 vinkelhake, använda den som hammare ett tag, och sen försöka använda den som vinkelhake på en kant som man sågat rakt med en Bruksbo sticksåg, så är det enligt min uppfattning rimligt att anta att hög precision påverkar slutresultatet positivt. Om det påverkar så mycket att ett dyrt köp är befogat kan naturligtvis bara den som ska använda den, och känna glädjen i att arbeta med bra saker, svara på.
Är utrustning så grov som gula hultafos (får slå 1mm på en meter) så tvivlar jag på att ens en duktig mätgubbe mäter bättre än vad jag gör med en vinkelhake som får slå 0,06mm per meter.
Angående att värma upp vinkelhaken, så att metallen utvidgas och resultatet blir fel, så kan jag själv inte räkna ut hur stor betydelse detta har. Om någon är duktig på att räkna så kanske en uppskattning kan ges med dessa värden: Vinkelhaken är 330x500mm. Tjocklek 10mm. Bredd 50mm. Kommer att användas i ett uppvärmt rum, säg 21grader. Vinkelhaken kommer ej att vara utsatt för solsken. Jag vet tyvärr inte exakt vad det är för material. Min lekmannagissning är att påverkan är liten, även i förhållande till en variation på 0,06mm/m.
Som jämförelse är den gula hultaforsen ca 1x35mm i genomskärning. Den gula har alltså en genomsnittsyta på 35mm2. DIN 875/1 har en genomskärning på 500mm2, och värms upp långsammare när jag håller i den.
Det betyder naturligtvis inte att jag kastar den gula - självklart kommer jag även i framtiden att hamna i situationer där det innebär att sila mygg och svälja kameler om jag använder en din875/1. Det hindrar naturligtvis inte att din875/1 är ett helt rätt val när det gäller att ställa in maskiner, kapanhåll för mft:n, lägga ut sågskenor för vinkelräta kapningar av tex bänkskivor etc.
Redigerat:
OT: Om du ändrar sökkriteriet till "DIN<space>875/1" så får du säkert upp en del tyska säljare.Daniel_N skrev:
Lite lustigt men det är ofta så att tyska säljare särskriver ofta beteckningar, DIN eller tex verktygsbenämningar ("TS55" vs "TS 55"). engelsmännen däremot slår samman dessa typer av begrepp.
Detta är ju eg tvärt emot hur deras språk behandlas. Engelska separerar i princip alltid orden medans tyskarna är världsmästare i sammansatta ord utan mellanslag.
Det fel du får ut när du mäter är den osäkerhet du har i din egen mätning (avläsning, markering, överföring), plus den osäkerhet du har i mätverktyget, plus den osäkerhet du har från miljön i mätningen, plus den osäkerhet du har kring att det du mäter på uppfyller mätkriteriat.Daniel_N skrev:Självklart är min skicklighet, kroppsvärme etc också en faktor som bestämmer slutresultatet. En skicklig mätgubbe, tex mattiasp, mäter garanterat bättre än mig med samma prylar.
Detta förändrar inte att precisionen i vinkelhaken också påverkar slutresultatet. Så länge man inte silar mygg och sväljer kameler, tex genom att köpa en din 875/00 vinkelhake, använda den som hammare ett tag, och sen försöka använda den som vinkelhake på en kant som man sågat rakt med en Bruksbo sticksåg, så är det enligt min uppfattning rimligt att anta att hög precision påverkar slutresultatet positivt. Om det påverkar så mycket att ett dyrt köp är befogat kan naturligtvis bara den som ska använda den, och känna glädjen i att arbeta med bra saker, svara på.
Är utrustning så grov som gula hultafos (får slå 1mm på en meter) så tvivlar jag på att ens en duktig mätgubbe mäter bättre än vad jag gör med en vinkelhake som får slå 0,06mm per meter.
Angående att värma upp vinkelhaken, så att metallen utvidgas och resultatet blir fel, så kan jag själv inte räkna ut hur stor betydelse detta har. Om någon är duktig på att räkna så kanske en uppskattning kan ges med dessa värden: Vinkelhaken är 330x500mm. Tjocklek 10mm. Bredd 50mm. Kommer att användas i ett uppvärmt rum, säg 21grader. Vinkelhaken kommer ej att vara utsatt för solsken. Jag vet tyvärr inte exakt vad det är för material. Min lekmannagissning är att påverkan är liten, även i förhållande till en variation på 0,06mm/m.
Som jämförelse är den gula hultaforsen ca 1x35mm i genomskärning. Den gula har alltså en genomsnittsyta på 35mm2. DIN 875/1 har en genomskärning på 500mm2, och värms upp långsammare när jag håller i den.
Det betyder naturligtvis inte att jag kastar den gula - självklart kommer jag även i framtiden att hamna i situationer där det innebär att sila mygg och svälja kameler om jag använder en din875/1. Det hindrar naturligtvis inte att din875/1 är ett helt rätt val när det gäller att ställa in maskiner, kapanhåll för mft:n, lägga ut sågskenor för vinkelräta kapningar av tex bänkskivor etc.
Av dessa faktorer finns det två som ofta är stora (men om du kompletterar din handvärme med en påslagen blåslampa av misstag lagd mot hörnet av din vinkelhake under 5 minuter samtidigt som en solstråle tittar in och ditt finger avger värme kan även miljön ge stor påverkan).
1. Vinkelhakar är ofta inte bra. Att köpa en riktigt bra vinkelhaka tar bort en stor del av felet. Det är en god investering, men skall bara användas när det man behöver är en vinkelhake.
2. Ditt sätt att läsa av, markera och överföra kan vara en stor felkälla. Undvik att läsa av det löser mycket (Veritas gauge kom länge utan skala). Undvik att markera. Sikta på att bara överföra måttet (typiskt vad man kan göra med skjutmått och ställbara vinklar).
Istället för att läsa av, dra streck, och sikta in sågen, ställ någonting till rätt distans (inte rätt mått), använd sedan det till att ställa in sågen (utan att läsa av eller markera, bara överför avståndet).
--- Mats ---
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Helt rätt Mats
Arbetar man genom att överföra mått så blir det oftast bättre.
En vinkel med DIN tolerans använder man ju inte när man skall limma i hopp saker i vinkel tex en låda i ett skåp. eller ritsa en linje som man skall såga efter
Utan det är ett precisionsverktyg som oftast används vid inpostningar och många gånger till samans med en mätklocka.
Mvh Pär H
Arbetar man genom att överföra mått så blir det oftast bättre.
En vinkel med DIN tolerans använder man ju inte när man skall limma i hopp saker i vinkel tex en låda i ett skåp. eller ritsa en linje som man skall såga efter
Utan det är ett precisionsverktyg som oftast används vid inpostningar och många gånger till samans med en mätklocka.
Mvh Pär H
Läsa av gör jag mycket sällan, nästan aldrig. I helgen testade mattiasp min planhyvel och frågar i samband med detta "Stämmer skalan". Mitt svar blir såklart "Ingen aning, kollar aldrig"Mats Bengtsson skrev:Det fel du får ut när du mäter är den osäkerhet du har i din egen mätning (avläsning, markering, överföring), plus den osäkerhet du har i mätverktyget, plus den osäkerhet du har från miljön i mätningen, plus den osäkerhet du har kring att det du mäter på uppfyller mätkriteriat.
Av dessa faktorer finns det två som ofta är stora (men om du kompletterar din handvärme med en påslagen blåslampa av misstag lagd mot hörnet av din vinkelhake under 5 minuter samtidigt som en solstråle tittar in och ditt finger avger värme kan även miljön ge stor påverkan).
1. Vinkelhakar är ofta inte bra. Att köpa en riktigt bra vinkelhaka tar bort en stor del av felet. Det är en god investering, men skall bara användas när det man behöver är en vinkelhake.
2. Ditt sätt att läsa av, markera och överföra kan vara en stor felkälla. Undvik att läsa av det löser mycket (Veritas gauge kom länge utan skala). Undvik att markera. Sikta på att bara överföra måttet (typiskt vad man kan göra med skjutmått och ställbara vinklar).
Istället för att läsa av, dra streck, och sikta in sågen, ställ någonting till rätt distans (inte rätt mått), använd sedan det till att ställa in sågen (utan att läsa av eller markera, bara överför avståndet).
--- Mats ---
Jag måste nog säga emot mig själv lite.
När jag köpte min nya såg var det digital visning av klyvanhållet
i och med den så öppnades en ny värld.
Det där med att såga, prova om biten stämer såga lite till och prova
behövs inte längre i samma utsträckning. Man mäter med tex digital skjutmåttet till 138,4mm ställ anhållet på 138,4 och såga. Är fantastiskt bra
Men att lära sig att lita på skalor är svårt.
I mitt fall så har jag ett stort suva skydd ser väldigt sällan vart klingan sågar. Dom få gånger man skall såga efter ett streck så måste man lyfta skydet en aning och då blottas klingan och det är alltid lika läskigt. på min för föra såg så använde jag inte så ofta suva skydet det var mycket klumpigare än mitt nuvarande. Men då vande man sig i dag skulle jag knapt våga såga utan skyd över klingan.
Mvh Pär H
När jag köpte min nya såg var det digital visning av klyvanhållet
i och med den så öppnades en ny värld.
Det där med att såga, prova om biten stämer såga lite till och prova
behövs inte längre i samma utsträckning. Man mäter med tex digital skjutmåttet till 138,4mm ställ anhållet på 138,4 och såga. Är fantastiskt bra
Men att lära sig att lita på skalor är svårt.
I mitt fall så har jag ett stort suva skydd ser väldigt sällan vart klingan sågar. Dom få gånger man skall såga efter ett streck så måste man lyfta skydet en aning och då blottas klingan och det är alltid lika läskigt. på min för föra såg så använde jag inte så ofta suva skydet det var mycket klumpigare än mitt nuvarande. Men då vande man sig i dag skulle jag knapt våga såga utan skyd över klingan.
Mvh Pär H
Redigerat:
Ser inte att du säger emot dig. I mina ögon motsvarar det när du har postat vinkelsanlaget till exakt 90 grader och kapar 10 brädor i rad med övertygelsen att det är fortfarande 90 grader (istället för att mellan varje kapning lossa det och ställa in 90 grader igen).pär h skrev:Jag måste nog säga emot mig själv lite.
När jag köpte min nya såg var det digital visning av klyvanhållet
i och med den så öppnades en ny värld.
Det där med att såga, prova om biten stämer såga lite till och prova
behövs inte längre i samma utsträckning. Man mäter med tex digital skjutmåttet till 138,4mm ställ anhållet på 138,4 och såga. Är fantastiskt bra
Men att lära sig att lita på skalor är svårt.
I mitt fall så har jag ett stort suva skydd ser väldigt sällan vart klingan sågar. Dom få gånger man skall såga efter ett streck så måste man lyfta skydet en aning och då blottas klingan och det är alltid lika läskigt. på min för föra såg så använde jag inte så ofta suva skydet det var mycket klumpigare än mitt nuvarande. Men då vande man sig i dag skulle jag knapt våga såga utan skyd över klingan.
Mvh Pär H
Har man en mer ordinär såg så överför man måttet, antingen med skjutmått eller med en kapa bräda mellan längdanslag och såg, eller med en sågad template som gör att styskenan varje gång hamnar exakt lika långt från brädkanten som man vill.
Skillnaden är att du nu med din såg kan göra överföringen exakt och dessutom samtidigt veta vilket exakt avstånd du har. Det viktiga är inte att veta det avståndet, utan att överföringen stämmer och blir repetitiv. Som bonus får du möjligheten att ha kvar skyddet på sågen.
Vad är det för såg du skaffat?
--- Mats ---
Nu har jag haft min vinkel ett tag, och hunnit använda den mycket. Det blev en anslagsvinkel på 330x500mm, DIN875/1. http://shop.otdtools.se/Shop/Index.php?sArtModelId=33238050Daniel_N skrev:Efter att ha kollat runt och tänkt efter, så har jag kommit fram till att jag behöver en stor anslagsvinkel, med precision DIN875/1 (se Bygga_bo:s förklaring i första posten för detaljer).
Den största anslagsvinkel som uppfyller DIN875/1 som OTD har är 330x500mm. [länk] Den kostar 1049 ink moms+frakt.
Jag kunna tänka mig en något större. Och om inte större så skulle jag kunna tänka mig en något billigare. Någon som har några tips? Antingen på större, billigare eller både och! Men den måste uppfylla DIN875/1 (hultafors gula timmermansvinkel har jag redan).
När den kom så fanns det ett litet hack i eggen på vinkeln, förvisso så skulle jag nog kunna fila bort det och sen aldrig mer märka av det. Men det kändes inte OK på en så dyr vinkel. Reklamationen skötte OTD oklanderligt, en ny vinkel skickades och jag skickade (på deras bekostnad naturligtvis) tillbaka den gamla.
Vinkeln är otroligt trevlig, och jag använder den mycket. Finish i absolut toppklass.
I inlägg #1 räknade jag ut den maximala avvikelsen för en enmetersvinkel (875/1 resp 875/0). Det är precis samma värden som du hittar i tabellen under max variation, kolumn 0 resp 1, på raden L=1000 (fast uttryckt i mikrometer istf mm). Siffrorna anger hur mycket vinkeln får avvika från en perfekt vinkel mätt ute på "spetsen".
Då var det så som jag trodde. I så fall kan jag tycka att 875/2) räcker utmärkt.0,12 mm på en meter, det räcker åt mig!bygga_bo skrev:I inlägg #1 räknade jag ut den maximala avvikelsen för en enmetersvinkel (875/1 resp 875/0). Det är precis samma värden som du hittar i tabellen under max variation, kolumn 0 resp 1, på raden L=1000 (fast uttryckt i mikrometer istf mm). Siffrorna anger hur mycket vinkeln får avvika från en perfekt vinkel mätt ute på "spetsen".