matsv skrev:
Har en Everspring SP103 motion sensor som bara höll ca 3 månader 3st AA tror jag att det är i den. Den sitter lite för långt borta och har problem med räckvidden.

På samma ställe har jag en Fibaro dörr sensor (utan tempgivare) som fungerat betydligt bättre men på vintern fungerar det dåligt med räckvidden på den också. Batterierna har hållit 7 månader i den nu och har fortfarande 81% kvar av batteriet. Har satt wakeup intervall till 15 minuter. Om man förlänger wakeup intervall så förlängs batteritiden också. Speciellt om den inte aktiveras så ofta.

På Fibaro dörrsensorn med tempgivare kan man ju ställa in vid hur stora förändringar den ska skicka uppgifterna. Ökar man den borde det ju också förlänga batteritiden.
Jag ska kolla detta. Tack för tipsen.

Måste fråga en sak om zipato. Måste man ställa in någon stans att systemet skall kunna sända vidare mellan olika puckar.
Som det ser ut nu har jag tex en fibaro rollershutter 20cm från en fibaro dörrsensor och den får jag bara kontakt med ibland. Borde inte rollershutter kunna sända det vidare för den har jag kontakt med hela tiden?

Det är inte zipaboxen som bestämmer hur mesh nätverket funkar.
Har du lagt till rollershuttern efter dörrsensorn? då kanske nätverket är konfigurerat så att den kommunicerar direkt med zipaboxen eftersom rollershuttern inte fanns då.

Obs bara en gissning vet inte exakt hur det funkar, det jag skulle prova är att ta bort dörrsensorn från nätverket och sedan lägga till den igen.

// Henrik

Tomas Andersson skrev:
Måste fråga en sak om zipato. Måste man ställa in någon stans att systemet skall kunna sända vidare mellan olika puckar.
Som det ser ut nu har jag tex en fibaro rollershutter 20cm från en fibaro dörrsensor och den får jag bara kontakt med ibland. Borde inte rollershutter kunna sända det vidare för den har jag kontakt med hela tiden?
Det är tydligen en bugg i zipaboxen som gör att den inte re-routar, som jag förståt det hela. Och ska åtgärdas i nästa version av mjukvaran.

https://community.zipato.com/responses/zwave-debugging-check-the-mesh-routing-and-signal-quality-
https://community.zipato.com/responses/wireless-range-problem-module-z-wave

matsv skrev:
Det är tydligen en bugg i zipaboxen som gör att den inte re-routar, som jag förståt det hela. Och ska åtgärdas i nästa version av mjukvaran.

[länk]
[länk]
Om zipaboxen skall re-routra som i detta exemplet måste den finnas mellan de båda sensorerna vilket den inte gör.

• Gilla
power650
  • Laddar…
Nu blir jag nyfiken på zipato eftersom dom tre anläggningarna jag kan se dog till molnet kl 20.00.01 borde vara planerat med ett sådant klockslag. vad är på gång? Tycker att dom ska gå ut med info när dom släcker ner. har ni samma problem hemma nu? Fungerar lokalt hos mig. En fundering till tycker inte ni att boxen är långsammare lokalt än när man går mot molnet. Borde vara tvärtom.

Nu är det tillbaka 21.01 luktar planerat och dom har ju våran mailadress via inloggningen så det kan inte vara svårt att medela oss med ett massutskick eller är det bara jag som kanske är lite överdrivet nördig :p

Måste göra mig av med rules som går via deras moln eftersom vid en längre nerkoppling tror huset att alla varit borta och när molnet kopplar upp sig igen tror huset att vi kommer hem och allt man har förändrat sedan man kom hem går tillbaka till kommahem läge. Detta beror på rules som http sensor är som påverkas av Event ghost. Måste försöka få in api istället för http.

Samma här såg att boxen blinkade grönt, jag försöker också att inte använda rules som är kopplade till internet.
Av erfarenhet med ex TellstickNet vet man hur utelämnad man blir om internet ligger nere.

power650 skrev:
Samma här såg att boxen blinkade grönt, jag försöker också att inte använda rules som är kopplade till internet.
Av erfarenhet med ex TellstickNet vet man hur utelämnad man blir om internet ligger nere.
Måste lära mig om api och sådant men vad f** man har ju ett jobb också :)

Sommaren är nu slut och huset börjar kalla på värme för första gången i år. Bor ju lite längre norrut än snittet i Sverige.
Så här kan graferna se ut från open sen som jag äntligen hittade felet på för någon vecka sedan. Roligt att logga och se siffror angående energi. Det fina med open sen är att men sedan kan skicka dessa grafer till sin egen hemsida när jag har fått tid att göra en sådan. Skärmavbild 2014-09-16 kl. 21.27.13.png

Här ser ni också att jag gör extra varmvatten vid vissa klockslag som jag pratat om i tidigare inlägg. morgon,efter jobbet och kväll.

Redigerat:
  • Gilla
matsv
  • Laddar…
Hallå!

Jag tänkte investera i en Zipabox duo, någon som vet vilka strömbrytare jag kan använda, jag behöver både enkla och dubbla och dom ska kunna rapportera status och fungera som repeater. Tack på förhand.

tranceblast skrev:
Hallå!

Jag tänkte investera i en Zipabox duo, någon som vet vilka strömbrytare jag kan använda, jag behöver både enkla och dubbla och dom ska kunna rapportera status och fungera som repeater. Tack på förhand.
Jag använder fibaro men nästa gång ska jag testa på qubino.

Tomas Andersson skrev:
Sommaren är nu slut och huset börjar kalla på värme för första gången i år. Bor ju lite längre norrut än snittet i Sverige.
Så här kan graferna se ut från open sen som jag äntligen hittade felet på för någon vecka sedan. Roligt att logga och se siffror angående energi. Det fina med open sen är att men sedan kan skicka dessa grafer till sin egen hemsida när jag har fått tid att göra en sådan.[bild]

Här ser ni också att jag gör extra varmvatten vid vissa klockslag som jag pratat om i tidigare inlägg. morgon,efter jobbet och kväll.
Är det open.sen.se du använder?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.