Tomas Andersson skrev:
Den med inbyggd 433 har funnits kortare på marknaden. Tror det blir samma prestanda med båda. Vore kul om någon hade uppgifter på om hårdvaran skiljer sig åt.
Tycker mig ha läst om ganska många som har haft problem med 433MHz-antennen i boxen med det inbyggt. Men det kanske är åtgärdat nu?
 
iSnobben skrev:
Tycker mig ha läst om ganska många som har haft problem med 433MHz-antennen i boxen med det inbyggt. Men det kanske är åtgärdat nu?
Då är det kanske säkrast att ta den med en lös modul. Skulle vara kul att veta om antenn problemet är åtgärdat och om det skiljer sig i prestanda på de båda boxarna :)
 
iSnobben skrev:
Tycker mig ha läst om ganska många som har haft problem med 433MHz-antennen i boxen med det inbyggt. Men det kanske är åtgärdat nu?
Problemet var att dom inte hade märkt upp vilken antenn som var till vilket uttag.

Detta gjorde att man kunde sätta zwave antennen på 433mhz kontakten vilket resulterade i obefintlig räckvidd.
När man väl identifierat orsaken så löste sig problemet genom att man fick identifiera vilken antenn som var till vilken kontakt. :)
 
krister ekberg skrev:
Problemet var att dom inte hade märkt upp vilken antenn som var till vilket uttag.

Detta gjorde att man kunde sätta zwave antennen på 433mhz kontakten vilket resulterade i obefintlig räckvidd.
När man väl identifierat orsaken så löste sig problemet genom att man fick identifiera vilken antenn som var till vilken kontakt. :)
Det var ett produktionsfel där både 433 och Z-wave hade samma hane/hona, minns inte vilken.. Normalt ska z-wave och 433 vara så att en har hona och den andra ska vara hane.
 
Tomas Andersson skrev:
Ja open.sen.se
Du kan kolla på min publika sida om du vill.
open.sen.se/medskogsbron
Har "Request an invitation" nu så får hoppas att jag får tillgång till det också.

Ser bra ut det du har gjort.
 
Fick idag ett paket innehållande 1st Duwi IP44 plugg, 2st Fibaro Universal sensor, 1st Fibaro Motion detector. Hoppas bara att det finns tid i helgen att "leka" lite.

Nu ska temperaturen mätas på värmesystemet och bastun.
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
krister ekberg skrev:
Problemet var att dom inte hade märkt upp vilken antenn som var till vilket uttag.

Detta gjorde att man kunde sätta zwave antennen på 433mhz kontakten vilket resulterade i obefintlig räckvidd.
När man väl identifierat orsaken så löste sig problemet genom att man fick identifiera vilken antenn som var till vilken kontakt. :)

Jag köpte Duo boxen från Clas Ohlson. Hade läst mycket om problemen med täckningen och antennerna, men säkrade upp med Classe först så jag kunde lämna tillbaka vid strul.

I lådan finns två identiska antenner. Jag vände och vred, letade efter text, men nej...dom är likadana. Monterade dom på varsin utgång och kickade igång. Fungerade klockrent direkt. Har lagt till allt Nexa som jag hade innan som sitter monterat i hela huset. Inga problem med täckning.

Har beställt tre Fibaro motion sensorer som borde komma vilka dag som helst. Blir spännande.

Något jag verkligen skulle vilja få igång är att kunna starta Sonos playlist eller radio via händelse/regel.
 
Alla mina Nexa dimmrar har bytt namn idag :( nu heter de "dimmable mains socket"
 
Bara för att jag ska förklara vad jag tycker om enkelriktad 433mhz :( jag har en kasse med nexa till salu 50% av internet pris. Som vanligt är man för ivrig och jobbar med det första som kommer ut på marknaden.
Däremot har jag fått till mina mörkläggningsgardiner med fibaros puckar och detta fungerar mycket bra :)
 
Ja jag byter också ut nexa lite varefter. Men har ju inte styrning på allt ännu så de som fungerar får vara kvar. Flyttade boxen för några veckor sen och då fick jag problem med några enheter som nu ska bytas ut.
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
Nej jag menar inte heller att man ska kasta ut saker som fungerar men när jag renoverade fanns inga planer på att sätta tillbaka dom. Och till nya personer inom detta råder jag. DUBBEL riktad kommunikation är roligare och absolut värt pengarna. :)
 
Finns det någon cool app som pratar, tex om om trycker på "ljus vardagsrummet" så säger en röst "Ljus vardagsrummet på/av"
Jag vet att det finns en app som man kan prata med som svarar tillbaka men jag är ute efter en som pratar när man trycker :)
 
Då var en zipabox duo beställd, passade på nu i Lördags när classe hade 20% för medlemmar (y)
 
  • Gilla
matsv
  • Laddar…
Köpte mig en Zipabox Duo i helgen och den hade en lite annorlunda antennuppsättning. Kontaktdonen på Zipaboxen var båda hanar, den ena antennen är kortare än den andra. Ingen info i dokumentationen om vilken antenn som skall sitta var. Har några Oregonsensorer och testade att lägga till dessa och provade att switcha runt antennerna, bäst resultat med den korta som "Antenn 1" och den längre som "Antenn 2".

Någon annan som fått den här varianten?

En annan sak, köpte z-wave med tanke på att grejerna skulle fungera bra med tanke på 2-väkskommunikation och mesh. Men nu när man söker på div forum om tillbehör så ser man ofta inlägg om tillbehör som verkar fungera dåligt eller ger fel värden. Trodde prylarna var z-wave certifierade och om tillverkarna höll sig till standard så skulle grejerna funka klockrent men så vekar inte vara fallet. Letade till att börja med efter en rörelsedetektor som funkar med husdjur (alltså inte detekterar husdjur), någon som har tips om någon sådan som fungerar?
 
  • Gilla
matsv
  • Laddar…
Har anmält mig som betatestare till windows phone appen som de kommer att skicka ut senare i veckan. Någon fler än jag som väntar på windows phone appen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.