Tomas Andersson skrev:
Om vi pratar om vad man kan styra med zipaboxen så kan jag berätta att jag styr numera värmepumpen från ctc.
Varför kan man fråga sig. Jo jag tyckte den hade alldeles för många små starter nu på sommaren när den bara skall göra varmvatten. Så nu prioriteras varmt vatten kl 6,00 kl 16,00 kl 20,00 övrig tid om någon har gjort av med vattnet finns det bara till en minimal dusch. Detta gör att jag bara får tre starter som max på ett dygn nu. En till funktion som jag har lagt dit är eftersom jag älskar att duscha varm och länge har jag fixat så om jag trycker in ljusknappen i badrummet i 6 sekunder sätter pannan igång att göra "obegränsat" varmvatten i 30 minuter. Mäter nu temperaturerna på tanken både i botten och toppen och båda slingorna på jordvärmen (brine) in och ut och även tempen in och ut ur golvärmen. Jag skulle vilja logga kurvorna på något sätt. Är det någon som har någon ide om hur är jag tacksam för hjälp.
Jag vet att många tycker sådana här lösningar är helt rubbade och det gör mig inget eftersom jag tycker det är otroligt kul att styra saker :D
Logga temperaturer
http://sourceforge.net/p/zipabox-connector/wiki/Home/
https://community.zipato.com/responses/add-charts-to-meters

Har inte prövat det själv. Berätta gärna hur det fungerar om du prövar det.
 
matsv skrev:
Skulle också vilja styra värmepumpen men har inte hittat några ingångar på den. Har en IVT Elektro Standard 480.

Har både golvvärmeslingor och radiatorer. Golvärmen shuntas med en manuell shunt och den har jag funderingar på göra styrning på, en utetempkompenserad reglering. Skulle vilja hitta ett litet ventilställdon som går att styra på något sätt med Zipaboxen.

Finns ju både KNX och Modbus TCP möjligheter.

Har också planer på att mäta temperaturerna på inlopp och retur på både golvärmen och radiatorslingan. Då med Fibaro universal sensor och one-wire givare.
Jag styr helt enkelt kontakton till pumpen och såg till att ta samma fas som styr strömmen från kretskortet hade (så det inte blir kortslutning om båda skulle köra igång) såg även till att ta fasen så den är bryten vid larm på tex högtrycksvakten. Till elpatronerna kopplade jag in en kontaktor som bryter spänningen till dom vilket gjorde att jag nu kan ställa upp den manuella vredet på panna till max utan att den slår till. På det sättet fick jag kvar säkerheten så pannan inte kan koka. Allt är alltså kopplat så om zipatoboxen får ett frispel kan inget gå sönder eller bli för varm. Jag gick sedan in i pannans meny och slog av alla elpatroner och värmepumpen. Så om något skulle gå sönder kan jag bara slå på pannan i menyn igen.
Ps knappen som jag pratar om i badrummet har jag lagt till att både pumpen och elpatronerna går på max 12kw pump och 9kw el = mycke varmvatten :p skriv gärna till mig om du får till shunt styrningen. Den låter jag fortfarande pannan sköta.
 
matsv skrev:
Logga temperaturer
[länk]
[länk]

Har inte prövat det själv. Berätta gärna hur det fungerar om du prövar det.
Jag kör redan detta med ett dåligt resultat vet ej varför men jag får error 400 hela tiden. Man läser av zipatoboxen med en raspberry pi och skickar det till open.sen.se men det fungerar bara som sagt sporadiskt.
Du kan kolla på open.sen.se/medskogsbron men kurvorna ser ju inte klok ut när det blir uppdaterade ibland en gång i vekan.
 
En sak som fungera bra i zipato är att jag styr frikylan i sovrummet med klimat styrningen. Lätt att ändra rumstemperaturen när man ligger i sängen. 20c hela sommaren har varit skönt att sova i.
 
  • Gilla
power650
  • Laddar…
Tomas Andersson skrev:
En sak som fungera bra i zipato är att jag styr frikylan i sovrummet med klimat styrningen. Lätt att ändra rumstemperaturen när man ligger i sängen. 20c hela sommaren har varit skönt att sova i.
Ååååh, det låter som en dröm, i dubbel bemärkelse!! :) Jag har sovit i gästrummet i källaren hela sommaren eftersom det varit uppemot 28° i sovrummet vid läggdags...:x
 
Paxman skrev:
Ååååh, det låter som en dröm, i dubbel bemärkelse!! :) Jag har sovit i gästrummet i källaren hela sommaren eftersom det varit uppemot 28° i sovrummet vid läggdags...:x
Det ska tilläggas att jag är fattig nuförtiden när jag renoverade hela huset i vintras så man får jobba hårt på dagarna i ett varmt garage hela sommaren :surprised:
 
Nu har jag mentalt gått ifrån zipaboxen och har ställt in mig på en Hc2.

Någon som behöver en zipabox med inbyggd 433Mhz modul så PMa mig :)
 
krister ekberg skrev:
Nu har jag mentalt gått ifrån zipaboxen och har ställt in mig på en Hc2.

Någon som behöver en zipabox med inbyggd 433Mhz modul så PMa mig :)
Du har pm :)
 
krister ekberg skrev:
Nu har jag mentalt gått ifrån zipaboxen och har ställt in mig på en Hc2.

Någon som behöver en zipabox med inbyggd 433Mhz modul så PMa mig :)
Vad är det som får dig att byta?
 
Hej!

Någon mer än jag som har fått en Zipatoinbjudan till..... "Invitation to visit us at CEDIA show in Denver"? Det verkar som det är lite ny layout på G. Fick även höra från Sebastian på Zipato att det är nya mobilappar på G i september. Så det kanske är dags för firmware 1.0 :)
 
westlund skrev:
Hej!

Någon mer än jag som har fått en Zipatoinbjudan till..... "Invitation to visit us at CEDIA show in Denver"? Det verkar som det är lite ny layout på G. Fick även höra från Sebastian på Zipato att det är nya mobilappar på G i september. Så det kanske är dags för firmware 1.0 :)
Jag såg det jag också. När man tittade på deras väggskärm såg det inte ut som telefon appen. Man anade att det kunde vara grafer på den👍
 
matsv skrev:
Vad är det som får dig att byta?
Det är väl lite allt möjligt, jag har ju haft lite otur ihop med buggig firmware.
Visst nu fungerar allt som det skall, dvs astro offset har dom fått i ordning på, grupper som slutade fungera över en natt funkar nu igen.

Men för mig så ligger det o gnager i huvudet så jag vill ha lite ombyte, börja om med något nytt.
Sen har jag bytt ut nästan allt nexa mot zwave så jag behöver inte ha 433mhz möjligheten längre.
 
Paxman skrev:
Oooohnej...inte rubbat på något sätt!! Jag drömmer själv om att kunna styra min bergvärmepump (som ska installeras inom några veckor) via någon slags hemautomationsgateway. Dock vet jag inte om Thermias pumpar är kompatibelt med Z-wave...
ThermIQ.net på en Raspberry Pi o lite Linux-hack så kan du nog göra det mesta :)
 
Angående batteritider på era givare hur lång tid kan ni få ut ur dom. Jag tycker alla mina batteridrivna produkter dör för fort.
Aeon Multisensor4-1 sensor X 3st
Fibaro brandlarm X 2st
Fibaro Dörrsensor med tempgivare X 2st
Fibaro öga X 1st

Detta blir trots allt 12st AAA och 5st cr123a på ca 3 månader = 48st AAA och 20st cr123a på ett år både dyrt och jobbigt att byta och hålla koll på. Är detta normalt eller har jag någon felinställning i produkterna.

Såg nu att det inte bara var cr123a i fibaro men ni förstår vart jag vill komma :(
 
Redigerat:
Tomas Andersson skrev:
Angående batteritider på era givare hur lång tid kan ni få ut ur dom. Jag tycker alla mina batteridrivna produkter dör för fort.
Aeon Multisensor4-1 sensor X 3st
Fibaro brandlarm X 2st
Fibaro Dörrsensor med tempgivare X 2st
Fibaro öga X 1st

Detta blir trots allt 12st AAA och 5st cr123a på ca 3 månader = 48st AAA och 20st cr123a på ett år både dyrt och jobbigt att byta och hålla koll på. Är detta normalt eller har jag någon felinställning i produkterna.

Såg nu att det inte bara var cr123a i fibaro men ni förstår vart jag vill komma :(
Har en Everspring SP103 motion sensor som bara höll ca 3 månader 3st AA tror jag att det är i den. Den sitter lite för långt borta och har problem med räckvidden.

På samma ställe har jag en Fibaro dörr sensor (utan tempgivare) som fungerat betydligt bättre men på vintern fungerar det dåligt med räckvidden på den också. Batterierna har hållit 7 månader i den nu och har fortfarande 81% kvar av batteriet. Har satt wakeup intervall till 15 minuter. Om man förlänger wakeup intervall så förlängs batteritiden också. Speciellt om den inte aktiveras så ofta.

På Fibaro dörrsensorn med tempgivare kan man ju ställa in vid hur stora förändringar den ska skicka uppgifterna. Ökar man den borde det ju också förlänga batteritiden.
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.