Texan skrev:
Du har även en Meter för din multisensor som du kan använda till blåa block med rundade kanter.
Det är ju det som inte går. När jag försöker släppa ikonen in i den..knepigt
 
Det funkar inte att lägga en Sensor på ett block avsett för mätare! Om du inte har både en Mätare och Sensor för din multisensor så får du nog försöka göra om inkluderingen till din kontroller. Så här ser en av mina regler ut med Aeon Multisensor.
Skärmbild av ett automationsflöde med regel för utomhusbelysning, visande block för Multisensor och värden för luminance.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Mattias_Jo1 skrev:
Det är ju det som inte går. När jag försöker släppa ikonen in i den..knepigt
För det första måste en multisensor konfigureras. Hur ofta den ska rapportera och med vilken noggrannhet.
Sedan triggar du den på tid. T.ex var 5:e minut och då gör rutinen det som ska ske beroende av värde.
//Henry
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Texan skrev:
Det funkar inte att lägga en Sensor på ett block avsett för mätare! Om du inte har både en Mätare och Sensor för din multisensor så får du nog försöka göra om inkluderingen till din kontroller. Så här ser en av mina regler ut med Aeon Multisensor.
[bild]
Hm..hittade dem så klart i ett antal flikar. Var bakfull igår när jag testade. Skyller på det :)
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
HenFre skrev:
För det första måste en multisensor konfigureras. Hur ofta den ska rapportera och med vilken noggrannhet.
Sedan triggar du den på tid. T.ex var 5:e minut och då gör rutinen det som ska ske beroende av värde.
//Henry
Nju står de på std 720s är det rimligt. Gör ni någon custom på varje?
 
720s räcker nog oftast! Jag har min/mina anslutna till USB så jag uppdaterar denna parameter (luminance) var 60:e sekund.

Skärmdump av inställningar i en enhetshanterare, med val för ljusnivå (luminance) och andra sensorrapporter som temperatur och fuktighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Mattias_Jo1 skrev:
Nju står de på std 720s är det rimligt. Gör ni någon custom på varje?
Jag ställer in alla. Inte minst hur ofta de ska "vakna". Men även hur små,ändringar som ska rapporteras och hur ofta.
Jag nöjer mig med rapportering var 10:de minut.
Men jag kör inte Zipabox längre. Jag använder Domoticz på en Raspberry PI3. Fungerar helt lokalt men kan ändå nås remote. Men principerna blir desamma.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Någon som använder ID Lock med zipabox ? och vilka funktioner är möjliga ?
Larma på och av ?
Om du låser från insidan, att det inte larmar på ?
 
Behöver lite råd.

Har gjort en regel (Högra) som skall tända hall om det blir mörkt till ett visst värde och inom tids intervallet. Annars skall det vara släkt.

Har en annan regel (vänstra) som skall öka värdet på en viss vägg med 20 vid rörelse. Men nu verkar det som om dessa går imot varandra lite på just den lampan som skall öka vid värde. Den släcks ned oavsett tidigare. Jag vill att den återgår till värdet som var innan. Dvs är den 20 så skall den återgå till 20 efter 300s. Är det släckt då skall den återgå till släckt.


Tar jag bort goto 0 så släcks den fortfarande efter 300s

Så hur kan jag göra?

Eller måste jag göra en till regel med IF satser i spannet som inte ryms inom tiden?

Skärmdump av två programmeringsregler för belysning, visualiserade med block av kod mot strandbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Funkar det inte om du i den vänstra regeln använder decrease 20 efter 300s? Sen hade jag nog i högra regeln tagit bort villkoret i When satsen (!=) och triggat på Sensor-Luminance, se inlägg 2282 ovan.
 
Redigerat:
Mattias_Jo1 skrev:
Behöver lite råd.

Har gjort en regel (Högra) som skall tända hall om det blir mörkt till ett visst värde och inom tids intervallet. Annars skall det vara släkt.

Har en annan regel (vänstra) som skall öka värdet på en viss vägg med 20 vid rörelse. Men nu verkar det som om dessa går imot varandra lite på just den lampan som skall öka vid värde. Den släcks ned oavsett tidigare. Jag vill att den återgår till värdet som var innan. Dvs är den 20 så skall den återgå till 20 efter 300s. Är det släckt då skall den återgå till släckt.


Tar jag bort goto 0 så släcks den fortfarande efter 300s

Så hur kan jag göra?

Eller måste jag göra en till regel med IF satser i spannet som inte ryms inom tiden?

[bild]
Var sitter ljusmätaren och hur ofta rapporterar den?

Den vänstra är över på 300 s. Det kan mycket väl ske utan att ljusmätaren ändrar värde och utlöser då inte den högra. Ingen trigger utlöses utan att det värde den triggar på ändrar värde.

Dessutom: "Join" har ingen funktion i den högra eftersom den saknar en "wait".
//Henry
 
HenFre skrev:
Var sitter ljusmätaren och hur ofta rapporterar den?

Den vänstra är över på 300 s. Det kan mycket väl ske utan att ljusmätaren ändrar värde och utlöser då inte den högra. Ingen trigger utlöses utan att det värde den triggar på ändrar värde.

Dessutom: "Join" har ingen funktion i den högra eftersom den saknar en "wait".
//Henry
Ljus mätaren sitter i en hall mot en ytterdörr. Tyvärr är hallen lite mörk, men valde för att kunna vid rörelse om man kommer in mitt i natten se nått😉. Iaf så tanken med dessa är att den högra regeln skall ha hallen tänd mellan en viss tid om ljuset är enligt satt värde. Astrot som jag tidigare använt har blivit helt oanvändbart av någon anledning. Så jag testar detta ist.

Std värde 720 är rapport på luminance. Wake up på 4
 
Mattias_Jo1 skrev:
Ljus mätaren sitter i en hall mot en ytterdörr. Tyvärr är hallen lite mörk, men valde för att kunna vid rörelse om man kommer in mitt i natten se nått😉. Iaf så tanken med dessa är att den högra regeln skall ha hallen tänd mellan en viss tid om ljuset är enligt satt värde. Astrot som jag tidigare använt har blivit helt oanvändbart av någon anledning. Så jag testar detta ist.

Std värde 720 är rapport på luminance. Wake up på 4
Det innebär att luminansvärdet rapporteras var 12:e minut om ljuset ändrats utöver det tröskelvärde för förändring i LUX som du angivit. Regel 31 hinner tända och släcka minst 2 ggr mellan att luminansen rapporteras.

Regel 31 släcker alltid lampan efter sig medan regel 29 utlöses enbart om det kommer in en rapport med förändrat LUX-tal vilket maximalt händer var 12:e minut. När det blir mörkt ändras ju inte ljuset så då förblir lampan släckt tills det ljusnar. Jag skulle lägga in motsvarande villkor som i regel 29 för att lampan ska få släckas i regel 31.

När jag hade Zipabox så fungerade inte luminans som trigger men det är kanske ändrat sedan dess. Jag skulle trigga rutin 29 på timer istället 1 ggr/min.

//Henry
 
HenFre skrev:
Det innebär att luminansvärdet rapporteras var 12:e minut om ljuset ändrats utöver det tröskelvärde för förändring i LUX som du angivit. Regel 31 hinner tända och släcka minst 2 ggr mellan att luminansen rapporteras.

Regel 31 släcker alltid lampan efter sig medan regel 29 utlöses enbart om det kommer in en rapport med förändrat LUX-tal vilket maximalt händer var 12:e minut. När det blir mörkt ändras ju inte ljuset så då förblir lampan släckt tills det ljusnar. Jag skulle lägga in motsvarande villkor som i regel 29 för att lampan ska få släckas i regel 31.

När jag hade Zipabox så fungerade inte luminans som trigger men det är kanske ändrat sedan dess. Jag skulle trigga rutin 29 på timer istället 1 ggr/min.

//Henry
Tanken är att Regel 31 skall funka oavsett tid men bara om det är tillräckligt mörkt. Och den skall bara gå tillbaks till ursprungs värde. Dvs om det redan lyser i hallen till just det värdet men om det är utan för tiden på regel 29 så skall den släckas.

Regel 29 är bara tänkt att användas för att lysa upp lite extra på ett visst ställe tillfälligt oavsett tid men bara när det är mörkt.

Trigga på timer istället för Luminance? Hade velat att det funkat med astro igentligen men vet inte varför de övriga slutade funka helt plötsligt.
 
Mattias_Jo1 skrev:
Tanken är att Regel 31 skall funka oavsett tid men bara om det är tillräckligt mörkt. Och den skall bara gå tillbaks till ursprungs värde. Dvs om det redan lyser i hallen till just det värdet men om det är utan för tiden på regel 29 så skall den släckas.

Regel 29 är bara tänkt att användas för att lysa upp lite extra på ett visst ställe tillfälligt oavsett tid men bara när det är mörkt.

Trigga på timer istället för Luminance? Hade velat att det funkat med astro igentligen men vet inte varför de övriga slutade funka helt plötsligt.
Ja, jag är rätt övertygad om att ljus inte triggar. Är du verkligen övertygad om att det går?
När jag lämnade Zipato i maj 2016 så gick det definitivt inte.

Då triggade man enbart med:
Virtuell väderstation (astro)
Timer.
Switch
Virtuell svitch
Rörelse.

Domoticz som jag numera kör fungerar på samma sätt. Temperatur och LUX triggar inget!
//Henry
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.