S swirve skrev:
Nu har jag nördat igenom alla tester av boxarna.

GARO - Har lite fel i DoC, saknar hänvisning till emc-std o rohs. Avslutat och ESV kommer kontrollera längre fram att DoC har åtgärdats.

Chargeamps Halo - -Kryp- och luftavståndet till berörbara delar och klenspänning är för litet.
-Krypavståndet mellan faser är för litet.
-Märkningar saknas på produkten.

Chargeamps för väl underbyggda resonemang kring OVC och varför de är OVCII på vissa delar (socket + utgångskretsar efter relät). Detsamma gäller Pollution-degree är de hävdar PD1 och ESV PD2. Till slut har CS övertygat ESV om PD1. Underlaget innehåller välgjord riskanalys med välgjorda resonemang och hänvisningar. Charge amps själva väljer att ändra designen för att uppfylla OVCIII och PD2 (trots att det inte behövs). Produktionsstopp och omdesign på eget initiativ.

CTEK/Chargestorm - Saknar bruksanvisn ing och DoC i bruksanv.
-Produkten inte utrustad med JFB 30mA.
-Märkningar saknas
CTEK säger sig följa 60947-2 för JFB med rapport från intertek bifogad. Manualen uppdateras gällande div admin. Testknapp för JFB är införd. Märkning uppdaterad.

Zaptec Go - Lite fel i märkning och DoC saknas i bruksanvisning.

Wallbox - Lite fel i märkning och DoC saknas i bruksanvisning. Krypavstånd L1-L2 för liten. Wallbox redogör varför CD bör vara lägre och ESV godtar det.

Så med detta som bakgrund skulle jag säga att om Easee hade varit lika seriösa som chargeamps och genomfört motsvarande arbete så hade de kanske sluppit säljförbud. De tillverkare som kan visa bra dokumentation från sin tekniska fil från externt testhus, eller allra helst CB-cert, har också sitt på det torra.
Intressant läsning! Det är ju väldigt grundläggande CE-fel övriga har gjort också men rimligt att de kan korrigera sånt som att DoC saknas i bruksanvisningar. De gånger jag har CE-märkt enskilda byggen är det ju en av de sista sakerna man gör och det kan ju ibland dröja med dokumentationen när mycket annat ska göras. Men i serieproducerade saker så är det ju lite klantigt att inte färdigställa innan försäljning :)
 
  • Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
Chargeamps och Chargestorm gör alltså uppdateringar av hårdvaran för att höja säkerheten medan Easee som var sämst från början vägrar? Det är skillnaden mellan seriösa och oseriösa leverantörer.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ska bli intressant att se vad Tibber gör, de har nog sålt många..
I svaret på min reklamation skriver de att tillverkaren kommer att reparera boxarna, och att mer info kommer.
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Chargeamps och Chargestorm gör alltså uppdateringar av hårdvaran för att höja säkerheten medan Easee som var sämst från början vägrar? Det är skillnaden mellan seriösa och oseriösa leverantörer.
Ja nåt sånt. Easee har en allt igenom naiv och amatörmässigt inställning i sina svar till ESV jämfört med tex chargeamps som direkt ger gedigna svar som visar att de förstår och tar till sig kritiken. Easees utspel i media vittnar ju om att de fortfarande inte förstår problemet.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
I svaret på min reklamation skriver de att tillverkaren kommer att reparera boxarna, och att mer info kommer.
Dom kan väl inte svara något annat?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
lilytwig lilytwig skrev:
I svaret på min reklamation skriver de att tillverkaren kommer att reparera boxarna, och att mer info kommer.
Självklart säger de så.

Det finns ju inget skäl till reklamation. Inte ens försäkringsbolagen ser något problem så länge Esv inte ger användningsförbud.
 
Nissens
Man får väl börja fundera lite på vilken laddbox man skall ersätta Easee med.

Finns det någon bra laddbox som inte är beroende av ”molntjänst” för att fungera?

Eftersom jag vill ha kopplingen till Tibber kvar gissar jag att det är Zaptec som gäller oavsett…
 
D
Nissens Nissens skrev:
Man får väl börja fundera lite på vilken laddbox man skall ersätta Easee med.

Finns det någon bra laddbox som inte är beroende av ”molntjänst” för att fungera?

Eftersom jag vill ha kopplingen till Tibber kvar gissar jag att det är Zaptec som gäller oavsett…
Fast du har ju sagt att du inte använder Tibberkopplingen eftersom du inte kan få den att funka?

För mig funkar det klockrent så jag vill inte vara utan den och orkar inte heller bygga något själv i HA eftersom det funkar som önskat för mig.
 
Mikael_L
Om någon vill köpa en till easee home (nu är det snart omöjligt längre), så kan ni få den jag har liggandes här, vit, sprajtans ny med equalizer för HAN-port, ni får den för mitt inköpspris.
Inte den minsta garanti ges.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Putte 9497 och 6 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Fast du har ju sagt att du inte använder Tibberkopplingen eftersom du inte kan få den att funka?

För mig funkar det klockrent så jag vill inte vara utan den och orkar inte heller bygga något själv i HA eftersom det funkar som önskat för mig.
Nu kan nog mycket väl Tibber dras med i det här så jag skulle nog kolla på en HA lösning utan molnet.
Man gör pengar nu på artiklar om Easee så bakom betalmuren.
Swedegate, situation room
https://e24.no/naeringsliv/i/4ornre...il-aarets-bedrift-naa-kan-alt-rakne-for-easee
Ska leta lite hur det ser ut för HA!
 
D
P paralun skrev:
Nu kan nog mycket väl Tibber dras med i det här så jag skulle nog kolla på en HA lösning utan molnet.
Man gör pengar nu på artiklar om Easee så bakom betalmuren.
Swedegate, situation room
[länk]
Ska leta lite hur det ser ut för HA!
Jag är inte så rädd för molnkopplingar, mitt hushåll är redan så beroende av internet att det är i princip att jämställa med elen, framöver tror jag att det blir allt svårare att hitta produkter som inte har en IP-adress, vad man nu än tycker om detta. Hemautomationen har redan tagit min själ ändå..:geek:
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag är inte så rädd för molnkopplingar, mitt hushåll är redan så beroende av internet att det är i princip att jämställa med elen, framöver tror jag att det blir allt svårare att hitta produkter som inte har en IP-adress, vad man nu än tycker om detta. Hemautomationen har redan tagit min själ ändå..:geek:
Jo men jag är ganska säker på att världens hackare redan kollar på utmaningen, de brukar vara snabba med att koka kod och hitta lösningar utan en molntjänst. Kollar lite i Github...
 
D
P paralun skrev:
Jo men jag är ganska säker på att världens hackare redan kollar på utmaningen, de brukar vara snabba med att koka kod och hitta lösningar utan en molntjänst. Kollar lite i Github...
Ja men såklart, det gäller ju alla uppkopplade enheter, de utgör ju alla någon form av sårbarhet.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om någon vill köpa en till easee home (nu är det snart omöjligt längre), så kan ni få den jag har liggandes här, vit, sprajtans ny med equalizer för HAN-port, ni får den för mitt inköpspris.
Inte den minsta garanti ges.
Så intressant, inte för att jag är intresserad, men av andra skäl.
  • Tror du att Easee är oförmögna att köpa tillbaka den?
  • Vill du som företagare verkligen sälja något som du vet inte uppfyller säkerhetskraven enligt ansvarig myndighet?
  • Tror du att ditt uttalande om att inga garantier håller rättsligt?
  • Skulle du installera den om kunden ville det?
  • Har jag druckit för lite kaffe och missat att det är ett skämt?
 
Nissens
D djac skrev:
Fast du har ju sagt att du inte använder Tibberkopplingen eftersom du inte kan få den att funka?

För mig funkar det klockrent så jag vill inte vara utan den och orkar inte heller bygga något själv i HA eftersom det funkar som önskat för mig.
Det är helt riktigt att smartladdningen med Tibber slutade fungera efter typ ett års användning, det är många som har problem med den.
MEN
Om man har Easee reggad på Tibber och använt smartladdning någon gång, så får man rabatt på elen som går åt till laddningen av bilen oavsett om man använder smartladdning eller ej.

Den rabatten vill man förstås ha kvar, men smartladdningen är en katastrof för många.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.