pacman42 pacman42 skrev:
Förresten, tråden är väl klar nu?

Vi har väl kommit fram till att det är ZapTec som gäller på laddbox #2?
Njau, den här märkliga historien är nog inte klar än..
Man kan åka över sundet eller handla via nätet så säljs laddboxen för fullt.
https://www.pricerunner.dk/pl/1622-...-Home-RFID-1.4-22kW-3-faset-Sammenlign-Priser
Sen samma sak med Tyskland....
Inga nyheter från Norge vad jag sett, de verkar ha fullt upp med oljepriset, banker o börsen.

P paralun skrev:
[länk]
Inga nyheter från Norge vad jag sett, de verkar ha fullt upp med oljepriset, banker o börsen.
Övriga kontrollmyndigheter har 90 dagar på sig att följa ESVs beslut.

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
P paralun skrev:
[länk]
Jag citerade ju en artikel från Norge i inlägget innan där det står att många säljare har slutat att erbjuda den.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Att de behövde nya pengar var klart före stoppet.
Är det verkligen så illa så undrar man ju vad de sysslat med, Ebberöds bank? Med de volymer de sålt trodde jag att de gjorde bra vinst fram till ESVs beslut, men tydligen inte.

D
R Robert-san01 skrev:
Installatörsföretagen är tydliga i sin rekommendation till sina medlemmar.

Reklamera alla de installerat och har på lager!

[länk]
Ska bli intressant att se vad Tibber gör, de har nog sålt många..

• Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Installatörsföretagen är tydliga i sin rekommendation till sina medlemmar.

Reklamera alla de installerat och har på lager!

[länk]
Vad händer om Easee säger "Skicka in dem" men aldrig betalar ut någon ersättning till installatörerna för de reklamerade enheterna?

H HenrikHuslöse skrev:
Vad händer om Easee säger "Skicka in dem" men aldrig betalar ut någon ersättning till installatörerna för de reklamerade enheterna?
De måste ju först redovisa en plan.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag citerade ju en artikel från Norge i inlägget innan där det står att många säljare har slutat att erbjuda den.
Jo i Sverige och Norge..
Jag länkade till Danmarks Pricerunner och där säljs det utan några "varningar".
Gjorde även stickprov på tyska butiker.
Sen i Danmark hittar du Power som har norska ägare...."singing in the rain"...

S
Nu har jag fått hem allt underlag för alla sex boxar... Tar ett par timmar att gå igenom. Hittills läst igenom garo och chargeamps. De har inte haft en helt spikrak resa, speciellt inte chargeamps men de har hanterat det på ett helt annat sätt än easee. Återkommer med summering senare.

• Gilla
Marcus-AA och 9 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Det blir jobbigt för installatören...

S swirve skrev:
Nu har jag fått hem allt underlag för alla sex boxar... Tar ett par timmar att gå igenom. Hittills läst igenom garo och chargeamps. De har inte haft en helt spikrak resa, speciellt inte chargeamps men de har hanterat det på ett helt annat sätt än easee. Återkommer med summering senare.
Får man grönt avdrag?

Måste boxen fortfarande/i verkligheten vara uppkopplad med strömmätning?
Vw har en "dum" box som inte kräver jfb b, 5.500. Jag kan nog styra laddning själv mot min Zoe med Home Assistant direkt till bilen...

S
Nu har jag nördat igenom alla tester av boxarna.

GARO - Har lite fel i DoC, saknar hänvisning till emc-std o rohs. Avslutat och ESV kommer kontrollera längre fram att DoC har åtgärdats.

Chargeamps Halo - -Kryp- och luftavståndet till berörbara delar och klenspänning är för litet.
-Krypavståndet mellan faser är för litet.
-Märkningar saknas på produkten.

Chargeamps för väl underbyggda resonemang kring OVC och varför de är OVCII på vissa delar (socket + utgångskretsar efter relät). Detsamma gäller Pollution-degree är de hävdar PD1 och ESV PD2. Till slut har CS övertygat ESV om PD1. Underlaget innehåller välgjord riskanalys med välgjorda resonemang och hänvisningar. Charge amps själva väljer att ändra designen för att uppfylla OVCIII och PD2 (trots att det inte behövs). Produktionsstopp och omdesign på eget initiativ.

CTEK/Chargestorm - Saknar bruksanvisn ing och DoC i bruksanv.
-Produkten inte utrustad med JFB 30mA.
-Märkningar saknas
CTEK säger sig följa 60947-2 för JFB med rapport från intertek bifogad. Manualen uppdateras gällande div admin. Testknapp för JFB är införd. Märkning uppdaterad.

Zaptec Go - Lite fel i märkning och DoC saknas i bruksanvisning.

Wallbox - Lite fel i märkning och DoC saknas i bruksanvisning. Krypavstånd L1-L2 för liten. Wallbox redogör varför CD bör vara lägre och ESV godtar det.

Så med detta som bakgrund skulle jag säga att om Easee hade varit lika seriösa som chargeamps och genomfört motsvarande arbete så hade de kanske sluppit säljförbud. De tillverkare som kan visa bra dokumentation från sin tekniska fil från externt testhus, eller allra helst CB-cert, har också sitt på det torra.

• Gilla
  • Älska
Panor82 och 15 till
  • Laddar…
H H.M.K. skrev:
Man kan alltid utgå från att folk ljuger, och ofta gör de det också. I Ryssland / Sovjetunionen var och är det igen mer regel än undantag
Så även i den sista sovjetstaten.

• Haha
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.