147 495 läst · 1 557 svar
147k läst
1,6k svar
Zaptec eller Easee som andra laddbox?
Är det inte så att man får den rabatten bara om man använder smartladdning, dvs låter Tibber styra när den ska ladda?Nissens skrev:Det är helt riktigt att smartladdningen med Tibber slutade fungera efter typ ett års användning, det är många som har problem med den.
MEN
Om man har Easee reggad på Tibber och använt smartladdning någon gång, så får man rabatt på elen som går åt till laddningen av bilen oavsett om man använder smartladdning eller ej.
Den rabatten vill man förstås ha kvar, men smartladdningen är en katastrof för många.
Menar du att man kan ladda bilen vid högsta elpris och bara betala hälften av sitt snitt den månaden?
Ja, det är så det fungerar.D djac skrev:
Jag tror att de från början sagt att rabatten är kopplad till smartladdningen, men så är det inte i praktiken. Gissar att de fick för mycket att göra på supporten eftersom väldigt många inte får smartladdningen att fungera.
Å andra sidan styr nog de flesta (liksom jag) ändå laddningen till de billigaste timmarna.
Visst gör det väl det, en produkt som inte fungerar som den är tänkt att göra/enligt specifikation är grund för reklamation.Nissens skrev:
Såhär skriver konsumentverket:
"Vad räknas som fel på en vara eller digitalt innehåll?
En vara är felaktig, bland annat om:
- Den inte fungerar.
- Den inte stämmer överens med vad du och konsumenten har avtalat om, till exempel vad gäller mängd eller kvalitet.
- Du inte har upplyst konsumenten om detaljer om varan som du borde ha upplyst om.
- Du inte har tillhandahållit digitalt innehåll eller en digital tjänst i den senaste versionen, och annat inte avtalats.
- Du har installerat varan och installationen är felaktig.
- Den på något sätt avviker från vad konsumenten har haft anledning att räkna med."
Easee har lite tid på sig att komma fram till en lösning. Än så länge vet vi inte om det innebär ombyggnad, komplettering eller utbyte av befintliga boxar. Innan det lär ingen leverantör börja behandla några reklamationer.
Fast om ESV slagit fast att det krävs åtgärder är inte det att likställa med att den är felaktig menar du?useless skrev:
Jo men klockan tickar och det mesta är mycket sannolikt "just in time" för hela logistiken från deras tillverkare och ut i återförsäljarleden. Så det här behöver man nog lösa snabbt!useless skrev:
Men det här borde ju ESV haft med i sin risk/nytta/konsekvensbedömning.
Eller så skulle man sänka Easee?
Fast om man kommer in till den man köpt boxen av lämnar boxen och kräver pengarna tillbaks kan inte säljaren vägra utan att bryta mot konsumentköplagen. Menar du att alla säljare skulle bryta mot lagen?useless skrev:
Det hamnar mycket sannolikt i ARN och vid konkurser är det extra besvärligt samt tidskrävande.L lbgu skrev:
Då fixar man väl urkoppling på något annat sätt. Kan inte tänka mig att det kan vara några större problem. Är väl bara att ta ur säkringarna till den och sen använda skruvmejsel (+ ev. något annat vanligt verktyg) skulle jag tro.useless skrev: