Någon på nätet borde ju ha slaktat en box kan man tycka. Om inte hittills så borde det komma snart…

GK100 GK100 skrev:
Var kommer det i Easee fallet så ofta nämnda 7 kV tålighet in dvs sett som dielektrisk hållfasthet. Nu beror det ju mest på att de gått i de formella fällorna som inte deras kollegor gjort tyvärr.
CP och PP är aktiva med 12V även när laddkabeln är urkopplad (för att detektera när något kopplas in), och för att få vara det så är de del av en SELV/PELV-krets. För att förhindra överslag skall isolationsavståndet mellan nät och SELV klara 7000V, vilket boxen inte gör, och Easees bortförklaring är rent löjeväckande dålig.

I ett Typ2-uttag så upprätthålls beröringsskydd inte fysiskt utan med hjälp av elektrisk förregling. Den är beroende av att de signaler som måsta vara aktiva istället för att vara beröringsskyddade uppfyller PELV-kraven.

/M

• Gilla
Hullefar och 3 till
  • Laddar…
S
blackarrow blackarrow skrev:
Det finns en bild då reläerna är monterade på ett kretskort. Kommer från Easee egen film.

[bild]

Jag hade gärna grottat ner mig lite i de tekniska detaljerna…
Där ser man att det bara är de fyra zettler räläna som sitter. Billigt, men inte tillräckligt.

Är det inte krav att brytare för alla faser ska vara mekanisk sammankopplade och ha kontaktavstånd på minst 3.0mm? Hur funkar det då med fyra enskilda relä med 2.3mm avstånd?

Eller jo...det funkar antagligen, men följer inte standarden.

• Haha
  • Gilla
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
https://static.byggahus.se/attachments/images/large/668/668470-d55cce596533090f7916526d4b5021d9.jpg

Man ser tre lika stora relän. Min killgissning är att Easee tyckte att stor mekanisk JFB var onödigt och att tre billiga fastlödda relän som batchtriggas av elektronik räcker. Dessutom kan man ha dubbelnytta och styra vilken fas man suger el från... och det där med 2.3mm avstånd är bara trams. Move fast and break things lixom. Agilt. Nu är det bilder på Situation Room X och folk i T-shirtar som brainstormar.

• Haha
gmogmo och 1 till
  • Laddar…
Nu kommer lite minst sagt OT:
Jo det är ju så innovativt och ungt!
Mossiga säkerhetsstandarder och tråkiga direktiv är inget bra, molnlösningar och pulserande lysdioder med coola namn det är det nya!
Förbannade hipsters och lattelallande idioter.... Chargeberry, vad i h***e...J**la fåntrattar.
Så nu fick jag det sagt ;-)

Z Zakalwe skrev:
[länk]

Man ser tre lika stora relän. Min killgissning är att Easee tyckte att stor mekanisk JFB var onödigt och att tre billiga fastlödda relän som batchtriggas av elektronik räcker. Dessutom kan man ha dubbelnytta och styra vilken fas man suger el från... och det där med 2.3mm avstånd är bara trams. Move fast and break things lixom. Agilt. Nu är det bilder på Situation Room X och folk i T-shirtar som brainstormar.

• Haha
  • Älska
gmogmo och 4 till
  • Laddar…
D
R Ring skrev:
Nu kommer lite minst sagt OT:
Jo det är ju så innovativt och ungt!
Mossiga säkerhetsstandarder och tråkiga direktiv är inget bra, molnlösningar och pulserande lysdioder med coola namn det är det nya!
Förbannade hipsters och lattelallande idioter.... Chargeberry, vad i h***e...J**la fåntrattar.
Så nu fick jag det sagt ;-)
Ja, unga ska sitta ner och hålla flabben, det ska vara gubbvärderingar som styr såklart!

• Haha
  • Gilla
Texan och 3 till
  • Laddar…
engs
D djac skrev:
Ja, unga ska sitta ner och hålla flabben, det ska vara gubbvärderingar som styr såklart!
Nej, men de skulle kanske haft någon mer senior som kunnat bromsa/upptäcka det som de nu har problem med. Mångfald helt enkelt.

• Gilla
Ring
  • Laddar…
D djac skrev:
Gubbar eller tanter spelar ingen roll... det är värderingarna det handlar om.
Kapten stofil har rätt!

• Haha
Texan och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Påminner om Mercedes Weltklasse där lät man unga ingenjörer vara nyskapande och inte bry sig om det gamla erfarna stofilerna.

• Haha
djac och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Påminner om Mercedes Weltklasse där lät man unga ingenjörer vara nyskapande och inte bry sig om det gamla erfarna stofilerna.
haha, hade verkligheten varit som vissa i tråden verkar tro så hade en nyutexaminerad ingenjör haft högst lön och sedan hade den sjunkit med åldern då han ju blir sämre och sämre på sitt jobb ju äldre han blir ;)

L lbgu skrev:
haha, hade verkligheten varit som vissa i tråden verkar tro så hade en nyutexaminerad ingenjör haft högst lön och sedan hade den sjunkit med åldern då han ju blir sämre och sämre på sitt jobb ju äldre han blir ;)
De erfarna orkar inte, eller "har provat förut" så där blir färre innovationer eller iallafall smarta lösningar. Men heller inga jättetabbar.

De unga vågar prova, köra i diket, hittar de där sakerna där tekniken gjort att det som inte funkade för 20 år sen när surgubbeingenjören (som jag själv väl tyvärr får klassa mig som) var ung misslyckades numera går att få att funka.

Som tidigare sagts. Mångfald. De gamla behövs. Men de nya med fräscha ideer och ork och mod att göra fel behövs också!

• Gilla
Texan och 6 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Slänger man ett öga i rapporten och bortser från "teknikaliteter" som hur testknappen implementeras så fastnar jag på att relät har för kort brytavstånd (2.3mm mot 3mm i kravet för JFB) samt att reläna inte är mekaniskt sammankopplade (kan finnas anledningar till att detta behövs)

Gällande surge mot CP så menar Easee på att det inte är en berörbar del, vilket ESV tycker.
M Marcus-AA skrev:
För att förhindra överslag skall isolationsavståndet mellan nät och SELV klara 7000V, vilket boxen inte gör, och Easees bortförklaring är rent löjeväckande dålig.
Vilken vikt lägger ni vid dessa otillåtna brytavstånd och överslagsspänning? Vad skiljer 3 mm från 2.3 mm? Om Easee klarar 6000 V, skulle det vara tillräckligt? Hint: Hur många laddar bilen på 2000 meters höjd?

Både energi och tonläge är högt i denna tråd. Jag skulle gärna se ifall någon lade energi på att bedöma graden av de brister som laddstationen har. Jag har varken energi eller tid. Men man skulle då behöva veta mer om uppmätta värden istället bara pass/fail, och den informationen finns inte.

Jag försvarar varken ESV eller Easee. Det finns en god portion kattskit i sandlådan från båda parter. Men det finns nog en historia som inte är känd. Sedan vet vi inte om Easee är okunniga och naiva eller om de medvetet använt billiga och bristfälliga komponenter.

• Gilla
Texan och 5 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
De erfarna orkar inte, eller "har provat förut" så där blir färre innovationer eller iallafall smarta lösningar. Men heller inga jättetabbar.

De unga vågar prova, köra i diket, hittar de där sakerna där tekniken gjort att det som inte funkade för 20 år sen när surgubbeingenjören (som jag själv väl tyvärr får klassa mig som) var ung misslyckades numera går att få att funka.

Som tidigare sagts. Mångfald. De gamla behövs. Men de nya med fräscha ideer och ork och mod att göra fel behövs också!
Håller med, problemet med Easee är att de verkar saknat personer med rutin och då kommer dessa klantiga nybörjarmisstag på köpet.

Z Zakalwe skrev:
[länk]

Jag skulle vilja se de där reläerna efter en eller ett par utlösningar med kortslutning fas till jord i ett styvt nät med hög kortslutningsström.
Det kan bli en strömmar på många kiloampere…
Det räcker väl iofs att de fungerar en gång om boxens självtest märker att den är trasig efteråt.

Det finns väl skäl till att JFB och dvärgarsäkringar är konstruerade som de är, eller att kontaktorer är lite större och klumpigare än kretskortsmonterade reläer.

JFB eller dvärg spänns upp manuellt med en fjäder så det finns en stor* upplagrad kraft som påverkar brytaren i brytögonblicket.
Vid stora brytströmmar behövs även gnistsläckning, se bild. Vill man inte dra upp brytaren manuellt finns det lösningar för det också. (Med ZigBee-dvärgar behövs det väl en huvudbrytare på HomeAssistant :oops: ).**
Elektronisk apparat, markeringar, texter, anti-jamming chip, EMC-test, hög kapacitetsbågbromsande system, teknisk bildillustration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Orange pil ska föreställa släckning av en ljusbågeflamma vid brytning av stor ström.
* stor jämfört med fjädern i ett litet relä
** En ZigBee dvärg kan vara förvillande lik ett relä med samma formfaktor som en dvärg.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.