Mikael_L
S swirve skrev:
Bara en sån sak som att Easee deklarerar både radiodirektiv OCH EMC/LVD visar på att de är amatörer! Deklarerar man radiodirektiv så följer emc/lvd av detta och ska inte deklareras separat. Det lär man sig i grundkursen för ce märkning...
Jag håller med.
Jag reagerade direkt på att de hade kastat in så väldigt många direktiv och standarder i sin DOC.
Det luktade verkligen amatörmässighet alternativt att man försöker luras eller skönmåla.

Jag fick en gång ett slags bluff-grej om att jag skulle hållit på med något olagligt på nätet, och därför skulle betala något, någonstans.
Där hade de kastat upp loggor för:
Polisen
Regeringen
Tullen
Skatteverket
försvarsmakten
(tror det var dessa, många, utan inbördes samband var det i alla fall)
Så bara där gick det ju att snabbt inse att det var en scam.

Lite samma känsla fick jag av denna DOC ... :thinking: :rolleyes:

• Gilla
  • Haha
Marcus-AA och 3 till
  • Laddar…
E eleson skrev:
Och redan första punkten "Produkten har inte någon jordfelsbrytare" säger mig att de öppnat den, inte hittat någon din-skena och sen nöjt dig med det. Den meningen i sig är skälet att jag kallar dom bakåtsträvare.

De kan ha en poäng med allt annat de skriver, men om utrustningen löser ut vid jordfel så har den väl jordfelsbrytare.
Det hade varit en helt anna sak om de skrivitat "Vid prov xxx så falerade produkten." men det står det inte.

Se längre ned "produkten innehåller heller inte ett verifierat DC-skydd"
dvs inte testat.

Så min fråga kvarstår, har ESV gjort annat än skrivbordtester?
Det behöver de ju knappast om allt i princip går ut på att jämföra vad som angetts i tekniska akten dvs då stsndard för konventionell JFB och även vad som nämns för spänningshållfastheten. Självklart dåligt av Easee att inte undvika dessa rent byråkratiska fällor och då står vi där vi står som många nämnt tidigare i hela den långa tråden. Tyvärr då moment 22 och få som intresserar sig för de tekniska frågorna vilket är de enda jag öht ser till och finner den obesett mycket förbi tex i sammanhanget "skräp" som Garo fast med sifferserierna rätt angedda.

Jag ser det även som märkligt att alla utvecklare etc som skriver ibland inte har klart för sig hu jordfelsskyddet är löst snarlikt Easees av andra tillverkare. Med alla fördelar av cyklisk självdiagnostik på plats och de tekniker som används i mer sant säkerhetskritiska applikationer enkelt införda utan uppförsbackar. Användaren Ring var inne och vinglade en tid och verkade helt ouppdaterad på hur olika tekniker kommit på plats de senare decennierna där inte en spänningsoberoende PMR direktkopplad en summatrafo är enda vägen för JFB.

Hade de spelat korten bättre hade frågan swirve är inne på kvarstått dvs EMC och det är ju då ett reellt problem och i sig tillräckligt för klander.

• Gilla
eleson och 2 till
  • Laddar…
R Ring skrev:
Ja det ser ju lite tokigt ut.. ;-) Men man ser detta förvånansvärt ofta på småbolag så det är ju ett vanligt fel. Däremot så är ju det mest ett administrativt misstag om man inte skär sig på pappret. Tillsynsmyndigheterna hade förmodligen bara sagt ajabaja om detta..

Resten av EU/EES kommer att haka på i och med RAPEX. Men jag hade kämpat emot trots att det är riktigt korkat. Vilka alternativ finns just nu för Easee? Oavsett om de åtgärdar bristerna kommer ju varumärket att vara på samma nivå som Dollarstore..
Nu gäller det väl att dra ut på det så länge man bara kan och plocka ut så mkt löner, vinst och förmåner man kan innan konken.

• Gilla
Ring
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det sitter relän i JFB…
Stilpoäng till dig Nissens det kan det absolut göra och även helt korrekt i papperstigrarnas värld.

Nu när allt drypjande och återtuggande i tråden gått så många varv vill jag gärna se några inlägg om kopparbesparingen. Själv ser jag den som vettig och stor bara boxtypen passerar kamelerna som hindrar i nålsögat.

Jag är ouppdaterad på tekniker som inte får användas enligt standard. Det som är OK att använda har jag koll på. Till exempel är det helt uppenbart att man måste ha en testknapp för att uppfylla gällande regelverk för jordfelsbrytare. Det är bara de med bristfällig läsförståelse eller som har aktier i Easee som inte inser detta. Däremot är jag förvånad att ESV säljstoppar. De har ju historiskt visat en flathet och varit alldeles för snälla.
Det är ju så att man kan använda (vissa) reläer i jordfelsbrytare. Men det är bara en modell av Panasonic som klarar kraven (var så för två år sedan).
GK100 GK100 skrev:
Det behöver de ju knappast om allt i princip går ut på att jämföra vad som angetts i tekniska akten dvs då stsndard för konventionell JFB och även vad som nämns för spänningshållfastheten. Självklart dåligt av Easee att inte undvika dessa rent byråkratiska fällor och då står vi där vi står som många nämnt tidigare i hela den långa tråden. Tyvärr då moment 22 och få som intresserar sig för de tekniska frågorna vilket är de enda jag öht ser till och finner den obesett mycket förbi tex i sammanhanget "skräp" som Garo fast med sifferserierna rätt angedda.

Jag ser det även som märkligt att alla utvecklare etc som skriver ibland inte har klart för sig hu jordfelsskyddet är löst snarlikt Easees av andra tillverkare. Med alla fördelar av cyklisk självdiagnostik på plats och de tekniker som används i mer sant säkerhetskritiska applikationer enkelt införda utan uppförsbackar. Användaren Ring var inne och vinglade en tid och verkade helt ouppdaterad på hur olika tekniker kommit på plats de senare decennierna där inte en spänningsoberoende PMR direktkopplad en summatrafo är enda vägen för JFB.

Hade de spelat korten bättre hade frågan swirve är inne på kvarstått dvs EMC och det är ju då ett reellt problem och i sig tillräckligt för klander.

• Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
R Ring skrev:
Jag är ouppdaterad på tekniker som inte får användas enligt standard. Det som är OK att använda har jag koll på. Till exempel är det helt uppenbart att man måste ha en testknapp för att uppfylla gällande regelverk för jordfelsbrytare. Det är bara de med bristfällig läsförståelse eller som har aktier i Easee som inte inser detta. Däremot är jag förvånad att ESV säljstoppar. De har ju historiskt visat en flathet och varit alldeles för snälla.
Det är ju så att man kan använda (vissa) reläer i jordfelsbrytare. Men det är bara en modell av Panasonic som klarar kraven (var så för två år sedan).
Du får gärna bedöma min läsförståelse men några aktier har jag inte aktivt själv inte Easee och inte några andra heller. Som avkoppling ge gärna input i frågan kopparbesparing den är mer intressant än mina bristfälliga eltekniska förmågor och kunskaper.

Mikael_L
R Ring skrev:
Däremot är jag förvånad att ESV säljstoppar. De har ju historiskt visat en flathet och varit alldeles för snälla
Det är inte helt omöjligt att det finns fler parter som är och petar i det här.
T.ex. konkurrenter.
Inte så att de styr, men de kan ju ha klargjort att de kommer se till att det kommer fram att ESV inte har gjort det jobb ang elsäkerhet som åligger dem.
Myndigheter har ju inte alltför stora frihetsgrader, åtminstone ifall de vet att de annars kommer bli granskade.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är inte helt omöjligt att det finns fler parter som är och petar i det här.
T.ex. konkurrenter.
Inte så att de styr, men de kan ju ha klargjort att de kommer se till att det kommer fram att ESV inte har gjort det jobb ang elsäkerhet som åligger dem.
Myndigheter har ju inte alltför stora frihetsgrader, åtminstone ifall de vet att de annars kommer bli granskade.
Jag vet personligen att någon har anmält Easee till ESV. Men inte pga detta problem utan pga värmeutveckling i vissa säkerhetskritiska komponenter. För där har de också problem.

• Wow
  • Gilla
Marcus-AA och 2 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Snabb googling ger tex detta relä [länk]
Tror inte det. Varför skulle detta vara OK? Om det är det så har du löst ett problem åt mig... Så jag är genuint nyfiken..

S
R Ring skrev:
Tror inte det. Varför skulle detta vara OK? Om det är det så har du löst ett problem åt mig... Så jag är genuint nyfiken..
Det är över 3mm gap, i övrigt får du detaljstudera... Annars detta https://www.ivy-metering.com/germany-market/207.html

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Var kommer det i Easee fallet så ofta nämnda 7 kV tålighet in dvs sett som dielektrisk hållfasthet. Nu beror det ju mest på att de gått i de formella fällorna som inte deras kollegor gjort tyvärr.

S swirve skrev:
Det är över 3mm gap, i övrigt får du detaljstudera... Annars detta [länk]
S swirve skrev:
Och det vettigaste relä som lite googling ger är detta, [länk]
Men det kostar typ 800 kr istället för 3*20kr som relät i easees box (AZSR131-1AE- 12DGW(200)) kostar.
Jo men det är ju ett relä som uppfyller kraven i bland annat 60947. Och det är nog billigare än en kontaktor som ju skall ha en massa kablage och annat kring sig för att funka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.