152 250 läst · 1 557 svar
152k läst
1,6k svar
Zaptec eller Easee som andra laddbox?
Jo jag har ju tänkt lite fritt runt detta, med tanke på mentaliteten inom elbranschen så tänker jag att om man inte smörjer rätt fickor med rätt marginaler, lite otraditionella vägar till marknaden osv, så kommer kanske "Ahlsell-maffian" efter dig och de har nog en upp på många..P paralun skrev:Jo men för ett elsäkerhetsverk så är det ju en fråga om elsäkerhet, inte en akademiska fråga kring en standard eller ej. Sen om konsekvensen är ett totalt säljförbud inom hela EU så måste det prövas noggrannt.
Jag blir sedan inte klok på hur den här historien kunde få offentlighet?.... det här kunde ju ha prövats internt inom EU's elsäkerhetsverk med förmodligen mycket störra resusrser och kunskap.
Konstig historia!
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 333 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 333 inlägg
Medhåll! Det är tydligt att kreti och pleti inte förstår hur CE märkning fungerar och hur ESV fungerar som kontrollorgan. Än mindre hur standarder fungerar och hur de ska tillämpas.Nissens skrev:
Det behöver ju inte skett några tillbud bara för att de inte följt standarden. Och det var länge sedan myndigheterna aktivt testade elektronikprodukter innan de fick säljas. Allt bygger nu på att myndigheterna litar på bolagen när de säger att de uppfyller standarden. Så det är inte konstigt att de lyckats sälja massor med laddare innan någon upptäckte att det fifflats.P paralun skrev:Jo men jag förstår inte logiken, med 580000 sålda laddare och miljontals laddningar så borde det ju snabbt synas i större elbilsländer om något var fel. Sen blir jag inte klok på hur det fungerar inom EU för det borde ju finnas någon "hotline" om något viktigare än Kinaskräpet innehåller felaktigheter.
Jag tror det är någon enskild handläggare på svenska elsäkerhetsverket som ska ha rätt till varje pris och man hamnar på en akademisk nivå....
Visst kan myndigheter ofta agera fyrkantigt, men att tro att det handlar om någon knepig typ på myndigheten som för något enmanskrig mot bolaget låter som lite långsökt. Om den personen skulle ha fel och bolaget uppfyllde standarden så skulle ju det vara ganska enkelt att visa och då hade det nog blivit jobbigt för den personen. Bara att inse att bolaget antingen varit grovt inkompetent som missat standarden eller så har de medvetet fuskat för att få vissa fördelar och då handlar det snarare om kriminellt beteende.
Jo men i det här fallet är det mycket större än Ahlsell och svenska elsäkerhetsverket.D djac skrev:
Jag tror mer på att någon elakademisk "streber" försöker visa att han minsann har rätt från lilla Sverige.
Men vi får se, jag kan inte se logiken i det som hänt.
Nej jag tro mer på, "Oh no that man from Sweden, how to handle this guy?" säger man inom alla andra elsäkerhetsmyndigheter inom EU.L lbgu skrev:Det behöver ju inte skett några tillbud bara för att de inte följt standarden. Och det var länge sedan myndigheterna aktivt testade elektronikprodukter innan de fick säljas. Allt bygger nu på att myndigheterna litar på bolagen när de säger att de uppfyller standarden. Så det är inte konstigt att de lyckats sälja massor med laddare innan någon upptäckte att det fifflats.
Visst kan myndigheter ofta agera fyrkantigt, men att tro att det handlar om någon knepig typ på myndigheten som för något enmanskrig mot bolaget låter som lite långsökt. Om den personen skulle ha fel och bolaget uppfyllde standarden så skulle ju det vara ganska enkelt att visa och då hade det nog blivit jobbigt för den personen. Bara att inse att bolaget antingen varit grovt inkompetent som missat standarden eller så har de medvetet fuskat för att få vissa fördelar och då handlar det snarare om kriminellt beteende.
Fortsättning följer....
Norge är ju inte med i EU så att tro att norska företag skulle skyddas av några EU-byråkrater från andra länder känns långsökt.P paralun skrev:
Norge har egna avtal om det mesta med EU samt EES så det är nog inget problem.L lbgu skrev:
Sen har du då elsäkerhetsmyndigheter i varje EU land inklusive samarbete inom EU.
Så varför svenska elsäkerhetsverket löpte amok är en gåta? Och varför löste man inte det på EU nivå eftersom den här laddaren finns i alla länder?
De är med i EES.
Visst har Norge avtal med EU, men jag tror inte att det finns några EU-länder som är beredda att lägga någon energi på att rädda ett norskt företag om en svensk myndighet utfärdar ett förbud mot deras produkt. Varför det är en svenska myndighet som handhar det vet jag inte. Men en gissning är att någon anmält produkten till dem eller att de gjort någon stickprovskontroll. Men varför skulle de skicka upp det på en högre EU-nivå, det vore ju att inkompetensförklara sig själva.P paralun skrev:Norge har egna avtal om det mesta med EU samt EES så det är nog inget problem.
Sen har du då elsäkerhetsmyndigheter i varje EU land inklusive samarbete inom EU.
Så varför svenska elsäkerhetsverket löpte amok är en gåta? Och varför löste man inte det på EU nivå eftersom den här laddaren finns i alla länder?
Jo men här handlar ju frågan om om en produkt är elsäker eller ej och Sverige är ju en liten marknad i det stora hela. Sen om då moderbolaget är från Norge spelar ju ingen roll inkl Norge har egna avtal med både EU samt EES. Så varför har ingen annan elsäkerhetsmyndighet inom EU haft erinran mot laddaren, det är frågan?L lbgu skrev:Visst har Norge avtal med EU, men jag tror inte att det finns några EU-länder som är beredda att lägga någon energi på att rädda ett norskt företag om en svensk myndighet utfärdar ett förbud mot deras produkt. Varför det är en svenska myndighet som handhar det vet jag inte. Men en gissning är att någon anmält produkten till dem eller att de gjort någon stickprovskontroll. Men varför skulle de skicka upp det på en högre EU-nivå, det vore ju att inkompetensförklara sig själva.
Varför skulle de haft det? De har antagligen inte kollat upp laddaren. Med tanke på hur många olika elprodukter det finns så krävs det nog en hel del otur ifall någon ska komma på att man fuskat med någon standard. Antagligen det norrmännen räknat med, men nu verkar de ju haft lite otur i Sverige.P paralun skrev:
Någon måste vara först? Elbilar är ganska stort i Sverige?P paralun skrev:Jo men här handlar ju frågan om om en produkt är elsäker eller ej och Sverige är ju en liten marknad i det stora hela. Sen om då moderbolaget är från Norge spelar ju ingen roll inkl Norge har egna avtal med både EU samt EES. Så varför har ingen annan elsäkerhetsmyndighet inom EU haft erinran mot laddaren, det är frågan?
Njau, jag tror mer på att en svensk elakademisk "streber" har trampat i klaveret.L lbgu skrev:
Men vi får se!
Jo men enormt mycket större därute inkl Norge.A ajn82 skrev:
580000 sålda enheter därute i det stora och det innebär då miljontals laddningar av sina kunder.
Så nåt är helt galet när en svensk handläggare helt plötsligt ska säljstoppa.... troligen en "elakademisk streber".
Man kan ju se det tvärtom. Med så många sålda så kommer ett säljstopp att behöva vara välmotiverat. Att tro att någon svensk myndighet hittar på ett fel för att kunna okynnessäljstoppa är inte troligt då det skulle avslöjas tämligen omgående.P paralun skrev: