tveksamt tveksamt skrev:
Och jag har varit med om en polis som brände hemma. Betyder det att handläggaren på ESV är hembrännare också?
Eller vad skulle din anekdotiska historia ha för bäring på det här annars menar du? Har du något belägg för att just den här handläggaren inte uppför sig? Annars kanske vi kan släppa det, helt oberoende på vad just du upplevt på andra myndigheter i andra tider.
+ Att det inte lär vara en enskild person som har hand om detta och beslutar allt utan att ha hela avdelningen och dess chef med på beslutet.

Skulle inte förvåna mig om de inte måste dra förslaget till beslut för GD som sedan signerar det.

S
Ska man vara sån så ska en person som jobbar med elsäkerhetsgranskning och regelefterlevnad vara extremt noggrann. Speciellt om man jobbar på ESV. Så det är nog helt rätt tjänsteman som gjort ESVs bedömning.
En helt normal elsäk granskning mot en vanlig standard, tex 61010 eller 62368, brukar rendera i 20-40 sidor rapport eller kommentarer om det finns saker att åtgärda. Det krävs att man jobbar igenom alla detaljer ordentligt innan man är i mål. Annars går det åt skogen vid en granskning av ESV. Easee har inte gjort det.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
S swirve skrev:
Ska man vara sån så ska en person som jobbar med elsäkerhetsgranskning och regelefterlevnad vara extremt noggrann. Speciellt om man jobbar på ESV. Så det är nog helt rätt tjänsteman som gjort ESVs bedömning.
En helt normal elsäk granskning mot en vanlig standard, tex 61010 eller 62368, brukar rendera i 20-40 sidor rapport eller kommentarer om det finns saker att åtgärda. Det krävs att man jobbar igenom alla detaljer ordentligt innan man är i mål. Annars går det åt skogen vid en granskning av ESV. Easee har inte gjort det.
Jo det vete tusan... det finns ju vissa som är är extremt lärda men i pratiken rena nollor rent praktiskt i det här fallet ellära..
.

P paralun skrev:
Jo det vete tusan... det finns ju vissa som är är extremt lärda men i pratiken rena nollor rent praktiskt i det här fallet ellära..
.
Tur att det då inte är ellära som skall bedömas utan uppfyllande av standarder. ;)

• Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo jag vet inte vad du "suckar" över? Tror du att Sverige har någon som helst betydelse i det stora hela?
Sen att en enskild tjänsteman som löper amok med akademiska rätt har ju mindre rätt i det stora hela.
Liten kort beskrivning om hur en marknadskontroll går till:
1. Tips inkommer alternativt beslutas om ett fokusområde. (i ESVs diarium finns ett antal anmälningar mot bland annat CTEK så i detta fall var det förmodligen tips som triggade en granskning).
2. Produkt köps in
3. Teknisk dokumentation begärs in
4. Externt labb testar (till exempel Intertek, FIMKO eller liknande)
5. Resultat skickas till ESV
6. ESV fattar beslut om åtgärd

Så ESV har ingenting med testningen att göra, däremot beslutar ESV om åtgärd. Till grund för åtgärden finns ett antal stödjande dokument som (såvitt jag har sett) är samma i hela EU.
Så enskilda tjänstemän har inget inflytande i processen och skulle de ha det finns det alltid möjlighet att överklaga.

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Tur att det då inte är ellära som skall bedömas utan uppfyllande av standarder. ;)
Jovisst och uppfyllendet av standarder kan ju ha sina komplikationer om stardarden inget hängt med..
Men är det elfarligt?

R Ring skrev:
1. Tips inkommer alternativt beslutas om ett fokusområde. (i ESVs diarium finns ett antal anmälningar mot bland annat CTEK så i detta fall var det förmodligen tips som triggade en granskning).
2. Produkt köps in

Så ESV har ingenting med testningen att göra, däremot beslutar ESV om åtgärd. Till grund för åtgärden finns ett antal stödjande dokument som (såvitt jag har sett) är samma i hela EU.
Så enskilda tjänstemän har inget inflytande i processen och skulle de ha det finns det alltid möjlighet att överklaga.
Jo men jag ser ESV som en mycket liten detalj i det stora hela.

S
R Ring skrev:
2. Produkt köps in

Ett tillägg vad gäller testningen. Labbet som får uppdraget får typ 8h på sig att undersöka vad de anser vara vanligast att ge utfall. Så det är ingen full lvd granskning som genomförs. Däremot begärs det in rapport från tillverkaren på lvd granskning från tekniska filen.

S swirve skrev:
Ett tillägg vad gäller testningen. Labbet som får uppdraget får typ 8h på sig att undersöka vad de anser vara vanligast att ge utfall. Så det är ingen full lvd granskning som genomförs. Däremot begärs det in rapport från tillverkaren på lvd granskning från tekniska filen.
Jag lyckades dra på mig ESVs vrede för länge sedan. Testningen avbröts innan allt var testat pga att de hade hittat tillräckligt mycket problem... Och jag fick betala fakturan ;-)
Men fakturan var på avsevärt mycket mer än 8h testning.

S
R Ring skrev:
Jag lyckades dra på mig ESVs vrede för länge sedan. Testningen avbröts innan allt var testat pga att de hade hittat tillräckligt mycket problem... Och jag fick betala fakturan ;-)
Men fakturan var på avsevärt mycket mer än 8h testning.
Okey, tråkigt för dig . :p Det var iaf vad jag fick förklarat för mig, och anspråket ESV gjorde på easee tror jag var 12kkr nånstans vilket är under en arbetsdag på labb.

Redigerat:
Nissens
P paralun skrev:
Jo det är jag helt medveten om utan att gå djupare in på det.
Men i det här fallet finns det ingen logik att svenska elsäkerhetsverket helt plötsligt hittar felaktigheter och ingen annan i mer betydande länder än vårt perifera land har hittat samma felaktigheter.
Sen finns det ingen felstatistik vad jag sett. Jag har sedan stött på det här förut när enskilda handläggare i Sverige får för sig något.... (utan att djupare gå in på det)
Så hela historien är klart märklig!
Svårt att följa din tankegång.
Inget har hänt ”plötsligt”…

Esv har under ett år utrett Easees laddboxar och kommit fram till att de är felaktiga och inte följer standarden Easee hävdar att de följer.

Så, det KAN vara så att Easee har tagit genvägar och därmed inte uppfyller standarden. OM det är så, så beror det på Easee själva och ingen annan. Verkligheten har då kommit ikapp dem och bitit dem i rumpan…

Redigerat:
S swirve skrev:
Okey, tråkigt för dig . Det var iaf vad jag fick förklarat för mig, och anspråket ESV gjorde på easee tror jag var 12kkr nånstans vilket är under en arbetsdag på labb.
Det var ett tag sedan jag åkte dit... 12kkr blir ju 4-5 timmar. Och då hittar man ju bara riktigt uppenbara problem. Tar ju ett par dagar att kolla komponentcertifikat på en hyfsat komplicerad produkt om man skall vara seriös.

Nissens Nissens skrev:
Svårt att följa din tankegång.
Inget har hänt ”plötsligt”…

Esv har under ett år utrett Easees laddboxar och kommit fram till att de är felaktiga och inte följer standarden Easee hävdar att de följer.

Så, det KAN vara så att Easee har tagit genvägar och därmed inte uppfyller standarden. OM det är så, så beror det på Easee själva och ingen annan. Verkligheten har då kommit ikapp dem och bitit dem i rumpan…
Nej jag tycker det är mycket enkelt.
Om man har sålt 560000 enheter utan någon egentlig felstatistik så måste ju produkten fungera oavsett om någon "elstreber" från lilla Sverige får fnatt.

P paralun skrev:
Nej jag tycker det är mycket enkelt.
Om man har sålt 560000 enheter utan någon egentlig felstatistik så måste ju produkten fungera oavsett om någon "elstreber" från lilla Sverige får fnatt.
Det har inget med eventuella olyckor att göra, du måste förstå det.
Det handlar om att bolaget uppgivit att de följer en viss standard som måste följas för att varan ska få säljas i EU. Om man då inte följer standarden så riskerar man givetvis försäljningsförbud eller böter eller vad nu för sanktion som kan väljas.
Det du bör fråga dig är varför bolaget struntat i att följa standarden. Bolaget verkar ju helt inkompetent.

• Gilla
te95mne
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det har inget med eventuella olyckor att göra, du måste förstå det.
Det handlar om att bolaget uppgivit att de följer en viss standard som måste följas för att varan ska få säljas i EU. Om man då inte följer standarden så riskerar man givetvis försäljningsförbud eller böter eller vad nu för sanktion som kan väljas.
Det du bör fråga dig är varför bolaget struntat i att följa standarden. Bolaget verkar ju helt inkompetent.
Jo det handlar strikt om elsäkerhet och inget annat!
Att tolka dåliga standarder är något helt annat och det kan då en "elstreber" hamna i.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.