Det är reläer. Man hör hur det klapprar i boxen när laddningen går igång.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
klapprar i boxen när laddningen går igång
Hej, Logad

Har du med säkerhet konstaterat att det som ”klapprar i boxen ” är ett relä (kontaktor) som bryter nätspänningen till lasten och att det inte sker hjälp av halvledare

Varför skriver man då som motivation; ”De produktstandarder som finns för jordfelsbrytare kräver att strömmen ska brytas elektromekaniskt, inte digitalt med hjälp av halvledare”.

Låter konstigt om den brytfunktionen (som jämställs med en jordfelsbrytare) ” klapprar i boxen när laddningen går igång”. Är det inte något annat relä du hör?

Redigerat:
Jag är helt säker. Halvledarreläer som tål 400V 32A skulle inte få plats i boxen. Vanliga elektromekaniska är mindre. Jämför med en 4-polig kontaktor för DIN-skena, de är inte särskilt stora. Nu är det förmodligen 4 st enpoliga reläer i boxen, man hör klapper och inte en ensild duns.

Logad Logad skrev:
Jag är helt säker. Halvledarreläer som tål 400V 32A skulle inte få plats i boxen. Vanliga elektromekaniska är mindre. Jämför med en 4-polig kontaktor för DIN-skena, de är inte särskilt stora. Nu är det förmodligen 4 st enpoliga reläer i boxen, man hör klapper och inte en ensild duns.
Hej, Logad

Intressant

Jag får upprepa det jag skrev nyss” Det vore naturligtvis bäst att vi hade tydliga handlingar om vad som Elsäkerhetsverket anmärker på.”

T tobbbias skrev:
[länk]

Elinstallatören tror säljstopp
Hej tobbbias

Här får förhoppningsvis de som är prenumeranter läsa mer om motivationen. Jag tillhör inte den gruppen.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej, Logad

Intressant

Jag får upprepa det jag skrev nyss” Det vore naturligtvis bäst att vi hade tydliga handlingar om vad som Elsäkerhetsverket anmärker på.”
Ja, jag låter saken ha sin gång och under tiden fortsätter jag att ladda min bil. Än så länge ser jag ingen anledning till oro förrän ESV kommit med beslut. Om det verkligen är allvarligt hade nog ESV utfärdat säljstopp i avvaktan på utredningen.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
T tobbbias skrev:
[länk]

Elinstallatören tror säljstopp
Misstänker att de har mer marginal på någon annan produkt, förmodligen 95% rabatt på listpris!

• Haha
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Logad Logad skrev:
Om det verkligen är allvarligt hade nog ESV utfärdat säljstopp i avvaktan på utredningen.
Är det inte precis tvärtom? Att man inte vet hur allvarligt det är förrän utredningen är klar?

Det är ju liksom därför man gör en utredning…

M Martin Lundmark skrev:
Hej H.M.K.

I en artikel ”Easee: Våra laddare uppfyller alla säkerhetskrav” i NyTeknik står det så här;
”De produktstandarder som finns för jordfelsbrytare kräver att strömmen ska brytas elektromekaniskt, inte digitalt med hjälp av halvledare. Men det finns inga krav på att de här standarderna måste följas. – Tillverkare har full rätt att utveckla egna lösningar, men då har de en tung bevisbörda att visa att den egna lösningen är tillräckligt säker, säger Joakim Grafström som är teknisk expert på organisationen SEK Svensk Elstandard, som ansvarar för standardisering inom det elektrotekniska området i Sverige.”
[länk]

Det tolkar jag som att de använder halvledare och inte elektromekaniskt relä vid brytning.
Hur tolkar du den texten?

Det vore naturligtvis bäst att vi hade tydliga handlingar om vad som Elsäkerhetsverket anmärker på.
Jag ser potentiellt två olika tolkningar. Den ena om de syftar på jordfelsbrytningen, då menas att summaströmsensorn (egentligen en spole/strömtransformator) är direkt kopplad till elektromagneten som löser ut de fjäderbelastade kontakterna, och när då det blir jordfel som inducerar ström i sensorn är det den strömmen direkt som löser ut kontakterna.
Den andra, om man syftar på att man skall kunna bryta spänningen manuellt med en vippa (till-frånslag manuellt), som mekaniskt påverkar kontalterna. Men jag tolkar det här fallet egentligen som "mekanisk" snarare än "elektromekanisk", så min gissning är på det första alternativet.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
”Tillverkare har full rätt att utveckla egna lösningar, men då har de en tung bevisbörda att visa att den egna lösningen är tillräckligt säker”
Det här var väl ändå det mest intressanta i citatet. Det antyder att Easee kan komma att bestrida Elsäkerhetsverkets tolkning av hur reglerna måste följas.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det här var väl ändå det mest intressanta i citatet. Det antyder att Easee kan komma att bestrida Elsäkerhetsverkets tolkning av hur reglerna måste följas.
Det gör de också i sitt svar, på sidorna 4 och 5, med hänvisning om och citat av texten i EU:s LVD (Low Voltage Directive, lågspänningsdirektiv) som innehåller en sådan formulering.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Nissens
berisen berisen skrev:
Efter att ha läst hela dokumentet så känns det som att Easee har rätt bra svar på tal i alla punkterna och visat på att säkerheten varit i fokus hela tiden så det kommer säkert lösa sig till slut :)
Problemet är att det inte är så enkelt. Det handlar om att följa standarden, och gör man inte det så har man en rejäl uppförsbacke…

Easees svar är smart, det är mycket överbryggning, ingen konfrontation, mer ödmjukt skrivet.

Men de följer inte standarderna… och det är illavarslande…

Nissens Nissens skrev:
Problemet är att det inte är så enkelt. Det handlar om att följa standarden, och gör man inte det så har man en rejäl uppförsbacke…

Easees svar är smart, det är mycket överbryggning, ingen konfrontation, mer ödmjukt skrivet.

Men de följer inte standarderna… och det är illavarslande…
det är väl bra att easee stressar på ESV med kanske lite modernare standarder som håller nere kostnader och skummare produkt utan att säkerheten äventyras. ESV själva är väl inte så intresserade i att ändra standarder för att följa utvecklingen.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Det är väl inte de som tar fram standarder direkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.