Nissens
H Hhallden skrev:
det är väl bra att easee stressar på ESV med kanske lite modernare standarder som håller nere kostnader och skummare produkt utan att säkerheten äventyras. ESV själva är väl inte så intresserade i att ändra standarder för att följa utvecklingen.
Visst, det påverkar möjligen standarder i framtiden, men det påverkar tyvärr inte de standarder som gäller nu.

Jag tror att detta blir ett elände för Easee, men jag hoppas att jag har fel.
 
Frågan är, en billig JFB B kostar väl en tusenlapp, om man har kapsling där sådan får plats, blir Easee säker / godkänd då tro?
 
Alldeles för mycket spekulationer i denna tråd.

Skicka ett e-mail till
Registrator@Elsakerhetsverket.se

Med följande meddelande
Jag begär ut alla handlingar i ärendet Dnr 22EV1261

Då får ni ut allt som skett hitintills INKLUSIVE Easee fullständigt utmärkta svar (daterat 13/2-2023) inom några timmar (vardagar).

Sedan undrar jag hur man kan ens göra en "helt mekanisk" DC jordfelsbrytare som skall detektera och trigga på mer än 6mA felström...

Sedan vad gäller säkerheten så föredrar jag Easee lösningen framför externa jordfelsbrytare. Min bil innehåller dessutom egna (och även de är elektroniska) jordfelsbrytare AC LF, AC HF samt DC jordfelström detektering. Vid för höga felströmmar så kopplas laddningen bort.

Till sist så börjar det komma en massa klagomål på ID3, ID4 när det gäller störningar på elnäten. I detta avseende så kan jag bara notera att Zoe (ZE40/ZE50) saknar detta problem (ja, jag har mätt övertoner och EMC själv), men den "låter" akustiskt medans den laddar...
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:
Alldeles för mycket spekulationer i denna tråd.

Skicka ett e-mail till
Registrator@Elsakerhetsverket.se

Med följande meddelande
Jag begär ut alla handlingar i ärendet Dnr 22EV1261

Då får ni ut allt som skett hitintills INKLUSIVE Easee fullständigt utmärkta svar (daterat 13/2-2023) inom några timmar (vardagar).

Sedan undrar jag hur man kan ens göra en "helt mekanisk" DC jordfelsbrytare som skall detektera och trigga på mer än 6mA felström...

Sedan vad gäller säkerheten så föredrar jag Easee lösningen framför externa jordfelsbrytare. Min bil innehåller dessutom egna (och även de är elektroniska) jordfelsbrytare AC LF, AC HF samt DC jordfelström detektering. Vid för höga felströmmar så kopplas laddningen bort.

Till sist så börjar det komma en massa klagomål på ID3, ID4 när det gäller störningar på elnäten. I detta avseende så kan jag bara notera att Zoe (ZE40/ZE50) saknar detta problem (ja, jag har mätt övertoner och EMC själv), men den "låter" akustiskt medans den laddar...
min BMW i3s 2018 skapar även den fladder i spottarna, just saying
 
Nissens Nissens skrev:
Är det inte precis tvärtom? Att man inte vet hur allvarligt det är förrän utredningen är klar?

Det är ju liksom därför man gör en utredning…
Man kan också tänka tvärtom, ta det säkra före det osäkra och säljstoppa medans utredningen blir klar.
 
JLyck JLyck skrev:
Man kan också tänka tvärtom, ta det säkra före det osäkra och säljstoppa medans utredningen blir klar.
att säljstoppa till höger å vänster kan få förödande konsekvenser för företaget. Kan potentiellt döda bolaget, för att sen komma på att det va fel beslut att säljstoppa. Är det inte akuta fel, en drös med tillbud och speciellt i detta fall där det kanske räcker med omformulering ifrån easee
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
H Hhallden skrev:
att säljstoppa till höger å vänster kan få förödande konsekvenser för företaget. Kan potentiellt döda bolaget, för att sen komma på att det va fel beslut att säljstoppa. Är det inte akuta fel, en drös med tillbud och speciellt i detta fall där det kanske räcker med omformulering ifrån easee
Lite dit jag ville komma. Man får ju någonstans hoppas att OM det varit akuta fel och brister att de säljstoppat långt tidigare.
 
F Fredrik Sjödin skrev:
Inloggade användare kan komma åt alla handlingar direkt från vår webb. [länk]
Kan vem som helst logga in där?
 
Ja då. Bara att bli en del av skrået.

Edit: Bäst vore kanske om bara medlemmar i installatörsföretagen och elektrikerförbundet fick läsa domen och att alla förhandlingar skedde bakom lyckta dörrar.
 
  • Gilla
  • Wow
TommyC och 1 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja då. Bara att bli en del av skrået.

Edit: Bäst vore kanske om bara medlemmar i installatörsföretagen och elektrikerförbundet fick läsa domen och att alla förhandlingar skedde bakom lyckta dörrar.
Haha, ja det hade ju ökat förtroendet för branschen, misstänker att Easee kan få allt detta att försvinna genom att höja listpriset och därmed elektrikerns marginaler.
 
D djac skrev:
Haha, ja det hade ju ökat förtroendet för branschen, misstänker att Easee kan få allt detta att försvinna genom att höja listpriset och därmed elektrikerns marginaler.
Njau, intressant tråd.
Jag betvivlar att svenska elsäkerhetsverket själva kan avgöra ärendet och i botten ligger ju EU's eldirektiv.
https://www.elsakerhetsverket.se/yr...och-salja-elprodukter/de-olika-produktkraven/
Sen vad jag kan se så kommer moderbolaget från Norge men Norge har säkert ett avtal som icke EU medlem så det kommer då säkert direkt en klagan till Bryssel vid ett säljstopp.
Så jag är ganska säker på att elsäkerhetsverket nu gör en fördjupad kontroll mot EU's krav, har svenska elsäkerhetsverket annan åsikt så får man driva ärendet i Bryssel och ändra kravbilden.
 
P paralun skrev:
Njau, intressant tråd.
Jag betvivlar att svenska elsäkerhetsverket själva kan avgöra ärendet och i botten ligger ju EU's eldirektiv.
[länk]
Sen vad jag kan se så kommer moderbolaget från Norge men Norge har säkert ett avtal som icke EU medlem så det kommer då säkert direkt en klagan till Bryssel vid ett säljstopp.
Så jag är ganska säker på att elsäkerhetsverket nu gör en fördjupad kontroll mot EU's krav, har svenska elsäkerhetsverket annan åsikt så får man driva ärendet i Bryssel och ändra kravbilden.
Elsäkerhetsverket inte bara kan, de är skyldiga att agera på EU-reglerna om produktsäkerhet. Om de lägger ett försäljningsförbud gäller det direkt inom hela EU/EES, även om det överklagas. Kommer det ett försäljningsförbud kan Easee överklaga till förvaltningsrätten i Karlstad. Det är så det funkar. ”Bryssel” lägger sig inte i.
 
F Fredrik Sjödin skrev:
Elsäkerhetsverket inte bara kan, de är skyldiga att agera på EU-reglerna om produktsäkerhet. Om de lägger ett försäljningsförbud gäller det direkt inom hela EU/EES, även om det överklagas. Kommer det ett försäljningsförbud kan Easee överklaga till förvaltningsrätten i Karlstad. Det är så det funkar. ”Bryssel” lägger sig inte i.
Jo jag är ganska säker på att man lägger ner stor möda på hur det harmoniserar mot EU's regelverk.
Sen är det ju en elbilsladdare och varenda elsäkerhetsmyndighet i varenda EU-land borde haft ett ärende om nu Easee inte uppfyller kraven. Det får ju inte bli en svensk "ankdamm" med åsikter.
I såfall så borde laddaren säljstoppas inom hela EU.
 
P paralun skrev:
Jo jag är ganska säker på att man lägger ner stor möda på hur det harmoniserar mot EU's regelverk.
Sen är det ju en elbilsladdare och varenda elsäkerhetsmyndighet i varenda EU-land borde haft ett ärende om nu Easee inte uppfyller kraven. Det får ju inte bli en svensk "ankdamm" med åsikter.
I såfall så borde laddaren säljstoppas inom hela EU.
Blir det ett försäljningsförbud gäller det inom hela EU/EES.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.