150 124 läst · 1 557 svar
150k läst
1,6k svar
Zaptec eller Easee som andra laddbox?
när jag laddar min bil med easee så blinkar mina takspottar i badrum, kök och hallH H.M.K. skrev:Det är en riktig poäng.
Jorden är inte inblandad. I vårt svenska elsystem är nollan och jorden sammankopplad i elcentralen, men det finns också system där så inte är fallet, t.ex. i Norge.
Hursomhelst är jorden inte relevant för testknappen, och det är inte heller nödvändigt att testknappen kopplar in resistansen mellan nolla och fas, utan det kan lika väl vara mellan två olika faser.
Det som _är_ viktigt, är att inkoppingen sker så att den ena sidan av resistorn är före och den andra efter summaströmsensorn, dvs. att ström leds utanför den.
(Bara så det finns en chans att förståelsen för jordfelsbrytarens funktion skulle kunna förbättras..)
Kan detta bero på easee
Nej.
Det är väldigt svårt att säga med säkerhet utan att veta mer specifik information, men en gissning baserat på hur laddboxar och laddare samt takspottar brukar vara uppbyggda, skulle kunna vara att själva laddboxen som sådan inte är källan till störningarna som får spottarna att blinka, utan att det är laddaren i bilen, som alltså drar ström via laddboxen, som får spänningen att variera på ett sådant sätt att du ser det på lamporna.H Hhallden skrev:
Kanske har du hög källimpedans på elnätet (lång eller tunn ledning fram till huset eller elcentralen), eller någon annan faktor jag inte känner till.
laddar en id5 samt en i3 båda är 3-fas 11kw 16AH H.M.K. skrev:Det är väldigt svårt att säga med säkerhet utan att veta mer specifik information, men en gissning baserat på hur laddboxar och laddare samt takspottar brukar vara uppbyggda, skulle kunna vara att själva laddboxen som sådan inte är källan till störningarna som får spottarna att blinka, utan att det är laddaren i bilen, som alltså drar ström via laddboxen, som får spänningen att variera på ett sådant sätt att du ser det på lamporna.
Kanske har du hög källimpedans på elnätet (lång eller tunn ledning fram till huset eller elcentralen), eller någon annan faktor jag inte känner till.
Blinkar även när jag ställer ner till min 6A
plattången kan generera blink i spottarna om än inte lika mycket som när jag laddar bilarna.
Provat byta ut laddaren men hjälpte föga.
installatören av elen till huset hävdar att det är fel på laddaren å inte elen i huset.
Huset är 1 år gammalt
Är plattången en sån där elektrisk värmare som man använder för att räta ut lockigt hår?H Hhallden skrev:laddar en id5 samt en i3 båda är 3-fas 11kw 16A
Blinkar även när jag ställer ner till min 6A
plattången kan generera blink i spottarna om än inte lika mycket som när jag laddar bilarna.
Provat byta ut laddaren men hjälpte föga.
installatören av elen till huset hävdar att det är fel på laddaren å inte elen i huset.
Huset är 1 år gammalt
Om den i så fall orsakar blink i spottarna, så har du spänningsvariationer på grund av belastning, och det är inte laddarens fel. Hur man än vänder och vrider på det måste ju laddaren dra ström från elnätet för att ladda bilen, och om det redan syns med plattången som är den snällaste möjliga lasten i princip (resistiv mer eller mindre), så är spottarna väldigt känsliga. Många LED-lampor har en inbyggd reglerkrets som ser till att ljusstyrkan förblir konstant även om spänningen varierar (inom vissa gränser), men det verkar då inte spottarna i ditt fall ha.
Man kan utföra mätningar och se hur stor spänningsvariationen är, och vanligen brukar +- 10% anses okej. Det syns dock redan ganska bra på en glödlampa.
Med laddaren, menar du då laddaren i bilen eller laddboxen på väggen. Den är bara ett ovanligt smart eluttag. Den påverkar inte elmiljön i huset.H Hhallden skrev:laddar en id5 samt en i3 båda är 3-fas 11kw 16A
Blinkar även när jag ställer ner till min 6A
plattången kan generera blink i spottarna om än inte lika mycket som när jag laddar bilarna.
Provat byta ut laddaren men hjälpte föga.
installatören av elen till huset hävdar att det är fel på laddaren å inte elen i huset.
Huset är 1 år gammalt
tack för svaren. Skall dra detta i 2års besiktningen.H H.M.K. skrev:Är plattången en sån där elektrisk värmare som man använder för att räta ut lockigt hår?
Om den i så fall orsakar blink i spottarna, så har du spänningsvariationer på grund av belastning, och det är inte laddarens fel. Hur man än vänder och vrider på det måste ju laddaren dra ström från elnätet för att ladda bilen, och om det redan syns med plattången som är den snällaste möjliga lasten i princip (resistiv mer eller mindre), så är spottarna väldigt känsliga. Många LED-lampor har en inbyggd reglerkrets som ser till att ljusstyrkan förblir konstant även om spänningen varierar (inom vissa gränser), men det verkar då inte spottarna i ditt fall ha.
Man kan utföra mätningar och se hur stor spänningsvariationen är, och vanligen brukar +- 10% anses okej. Det syns dock redan ganska bra på en glödlampa.
Korrekt beskrivning av plattången jag är inte brukaren.
Etman är tillverkare av lamporna och enligt deras support så är det ingen annan av tusentals hushåll som har mina problem.
Vet ej om min video kom med i mitt första inlägg?
Det ser lite intressant ut. Jag vet inte om laddaren drar ström pulsvis av någon anledning, eller om det är så att det är övertoner på nätet (pga. laddarens likriktare t.ex.) som stör regleringen i drivdonet till spottarna. Med laddaren avser jag den delen som sitter i bilen, inte easee-boxen på väggen.
Är det förresten LED eller halogenspottar? Missat ifall du specificerade det tidigare..
Man skulle behöva mäta spänning och övertoner över tid, nån minut eller så, för att få en indikation på vad som egentligen händer.
Misstänker att ett drivdon till spottarna av ett annat märke / typ skulle kunna vara en möjlig lösning.
Är det förresten LED eller halogenspottar? Missat ifall du specificerade det tidigare..
Man skulle behöva mäta spänning och övertoner över tid, nån minut eller så, för att få en indikation på vad som egentligen händer.
Misstänker att ett drivdon till spottarna av ett annat märke / typ skulle kunna vara en möjlig lösning.
Redigerat:
H H.M.K. skrev:Det ser lite intressant ut. Jag vet inte om laddaren drar ström pulsvis av någon anledning, eller om det är så att det är övertoner på nätet (pga. laddarens likriktare t.ex.) som stör regleringen i drivdonet till spottarna. Med laddaren avser jag den delen som sitter i bilen, inte easee-boxen på väggen.
Är det förresten LED eller halogenspottar? Missat ifall du specificerade det tidigare..
Man skulle behöva mäta spänning och övertoner över tid, nån minut eller så, för att få en indikation på vad som egentligen händer.
Misstänker att ett drivdon till spottarna av ett annat märke / typ skulle kunna vara en möjlig lösning.
Kolla tråden jag startade om ett liknande problem:H Hhallden skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/min-bil-smutsar-ner-elen.479663/
I mitt fall är det en ID.4:a, men jag gissar att ID.5:an har precis samma laddare, och det du upplever med lamporna har samma grundorsak.
Det är en parameter i sammanhanget att den är dimbar.
Det skulle kunna vara så att övertonsinnehållet på nätspänningen, som ju gör att växelspänningens sinusform deformeras, misstolkas av drivdonet för LED-spottarna som att man dimmar upp och ner.
Det skulle kunna vara så att övertonsinnehållet på nätspänningen, som ju gör att växelspänningens sinusform deformeras, misstolkas av drivdonet för LED-spottarna som att man dimmar upp och ner.
mycket info i den tråden. Tänker att om min bil bmw 2018 och min bil id5 2022 skapar dessa problem för att jag har dimbara spottar så borde det vara demonstrationer på torgen varje lördag. Så är inte fallet. Vi använder vanliga spottar som sålts miljoner och vi laddar bilar gamla som nya. Jag har redan blivit galen skall sägasB bakterie skrev:
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 300 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 300 inlägg
Här är easees svar, https://www.dagbladet.no/files/2023/02/15/22EV1261 – Response letter from Easee AS.pdf
Har bara skummat, men det är mycket detaljer. Det är rejält mycket mer genomarbetat jämfört med andra svar easee har gett tidigare, de inser väl att det är allvarligt. På der stora hela relativt bra svar, ESV har lite att grotta i som de borde kunna stryka.
Två korta punkter där jag direkt anser easee ha fel:
* att elektronisk koppling av faser och nolla i jfb är lika säker som en mekanisk koppling. Det stämmer ju inte, finns ju tex en risk att relä (eller drivning av relä) till nolla pajar så vid tillslag får vill ingen nolla vilket bör vara mindre bra.
* Conducted RF immunity, som kräver performance criteria A. Det kan aldrig vara crit A när enheten börjar blinka och låta. Jag har många gånger dividerat med testhus om crit B, men A är aldrig nåt att diskutera om.
Har bara skummat, men det är mycket detaljer. Det är rejält mycket mer genomarbetat jämfört med andra svar easee har gett tidigare, de inser väl att det är allvarligt. På der stora hela relativt bra svar, ESV har lite att grotta i som de borde kunna stryka.
Två korta punkter där jag direkt anser easee ha fel:
* att elektronisk koppling av faser och nolla i jfb är lika säker som en mekanisk koppling. Det stämmer ju inte, finns ju tex en risk att relä (eller drivning av relä) till nolla pajar så vid tillslag får vill ingen nolla vilket bör vara mindre bra.
* Conducted RF immunity, som kräver performance criteria A. Det kan aldrig vara crit A när enheten börjar blinka och låta. Jag har många gånger dividerat med testhus om crit B, men A är aldrig nåt att diskutera om.