150 120 läst · 1 557 svar
150k läst
1,6k svar
Zaptec eller Easee som andra laddbox?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 066 inlägg
Nu är jag lite ringrostig på LVD eller vad det är som är aktuellt. Men 7kV låter som en hög isolationsprovning, någon som har ett hum om varför man går så högt?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 519 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 519 inlägg
Vad baserar du din tro på? Eftersom du har en så pass stor övertygelse så hade det varit intressant med mer detaljer.
Av allt jag läst om sådant här genom åren så är min uppfattning att isolationsproblem ofta är orsak till återkallelser och försäljningsförbud. Det räcker ju att se på alla livsfarliga USB-laddare med alldeles för korta avstånd mellan primär och sekundärsida.
Om jag minns rätt så ska vanliga telefonladdare klara 4200V utan problem, så 7000V låter inte skyhögt på en trefasladdare. Finns olika direktiv som styr detta. Någon kanske vet mer exakt var de 7000V kommer från?
Av allt jag läst om sådant här genom åren så är min uppfattning att isolationsproblem ofta är orsak till återkallelser och försäljningsförbud. Det räcker ju att se på alla livsfarliga USB-laddare med alldeles för korta avstånd mellan primär och sekundärsida.
Om jag minns rätt så ska vanliga telefonladdare klara 4200V utan problem, så 7000V låter inte skyhögt på en trefasladdare. Finns olika direktiv som styr detta. Någon kanske vet mer exakt var de 7000V kommer från?
Här finns det ingen berörbar sekundärsida. ESV pekar enbart på potentiella följdskador. Inte på någon potentiellt farlig situation.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 519 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 519 inlägg
Hela bilen är väl beröringsbar plåt? Visserligen många steg som måste gå fel innan det händer, men inte omöjligt.
Hjälpte en person att fixa sin motorvärmare för några veckor sedan. Elementets isolering hade gett upp och ledde över i motorblocket. Ovanpå detta så hade jordkabeln till uttaget i bilen klippts av många år tidigare och bara tvinnats ihop. Kontaktpunkten var därför grön av ärg och i princip totalt avbrott (>1 gigaohm). Eftersom huset saknar jordfelsbrytare så kunde hela bilen blivit permanent strömförande.
Hjälpte en person att fixa sin motorvärmare för några veckor sedan. Elementets isolering hade gett upp och ledde över i motorblocket. Ovanpå detta så hade jordkabeln till uttaget i bilen klippts av många år tidigare och bara tvinnats ihop. Kontaktpunkten var därför grön av ärg och i princip totalt avbrott (>1 gigaohm). Eftersom huset saknar jordfelsbrytare så kunde hela bilen blivit permanent strömförande.
Nu är just isolationsfrågan som Daniel påpekar inte relaterad till personsäkerhet. Och som Marinen skrev kan ni också titta vidare på den punkten med provspänningen.
Nu är ju datumet 13/2 förbi så inom kanske en inte så lång framtid bör vi få något delresultat i frågan.
Nu är ju datumet 13/2 förbi så inom kanske en inte så lång framtid bör vi få något delresultat i frågan.
Hittade följande inlägg på Facebook i gruppen Elbilsladdning Sverige som kanske är intressant, tänkte posta här eftersom det finns så många kunniga här. Verkar inte gå att länka till inlägget i fråga.
"Har ett visst intresse då min Easee installerades fel tillsammans med Equalizer.
Följden blev att under två dagar så gick huvudsäkringen på L1 efter några minuters laddning på full effekt. Därefter felsökte jag bredare och hittade felet.
4-5 sådana klarade Teslan sedan blev AC porten förstörd genom överslag (?). Handskakningen för laddning med AC (provade andra ställen) slutade helt att fungera.
Man skulle kunna tänka sig överslag när L1 faller ifrån vid full last som letat sig in i klenspänningen på CP signalen.
Jag har alltid skyllt på Teslas ingenjörskonst, men kanske det inte var deras fel.
Reparation på 20 000kr."
Någon längre ned i tråden skrev någon att detta hade att göra med Överslag LLL->CP. Stämmer det?
"Har ett visst intresse då min Easee installerades fel tillsammans med Equalizer.
Följden blev att under två dagar så gick huvudsäkringen på L1 efter några minuters laddning på full effekt. Därefter felsökte jag bredare och hittade felet.
4-5 sådana klarade Teslan sedan blev AC porten förstörd genom överslag (?). Handskakningen för laddning med AC (provade andra ställen) slutade helt att fungera.
Man skulle kunna tänka sig överslag när L1 faller ifrån vid full last som letat sig in i klenspänningen på CP signalen.
Jag har alltid skyllt på Teslas ingenjörskonst, men kanske det inte var deras fel.
Reparation på 20 000kr."
Någon längre ned i tråden skrev någon att detta hade att göra med Överslag LLL->CP. Stämmer det?
Testade du med en extern testare också, för att fastställa om det var utlösningsfunktionen eller testknappen som gett upp?Nissens skrev:
Testknappen är en mycket simpelt uppbyggd historia med ett litet motstånd och en enkel brytare, och jag kan mycket lättare föreställa mig att den ger upp pga. fukt eller liknande, än att jordfelsutlösningen slutar fungera. Jag utesluter inte någondera, men blev nyfiken..
Jo, jag vet hur den är uppbyggd, det är en Malmbergs förresten. Jag har inte testat med någon extern testare, men det skall jag göra. Jag har inte bytt ut den ännu. Återkommer.H H.M.K. skrev:Testade du med en extern testare också, för att fastställa om det var utlösningsfunktionen eller testknappen som gett upp?
Testknappen är en mycket simpelt uppbyggd historia med ett litet motstånd och en enkel brytare, och jag kan mycket lättare föreställa mig att den ger upp pga. fukt eller liknande, än att jordfelsutlösningen slutar fungera. Jag utesluter inte någondera, men blev nyfiken..
Känns som jag hursom ska koppla så min Easee hamnar bakom en vanlig jfb. Idag sitter en jfb i undercentralen som främst matar Easeen (idag även ett motorvärmaruttag och belysning/uttag i friggeboden den sitter i). Jfb är för allt utom Easee.
Nej, men det är väl inte acceptabelt att laddboxen slår sönder billaddaren, för det är ju som jag tolkat det vad som kan hända…GK100 skrev:
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 300 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 300 inlägg
Många tyckare som tror sig veta... Isolationsspänning på 7kV ÄR ett högt krav och anledningen att det finns krav på isolation är just personsäkerhet!! CP signalen i bilen är inte designad för att tåla fasspänning och om isolationen bryts kan vi få fasspänning på CP som i sin tur kan leda farlig spänning till beröringsbara delar på bilen. Alltså ett allvarligt fel eftersom det kan ge personskada.