Müssli Müssli skrev:
Laddaren testar automatiskt DC- och AC-jordfel varje gång du laddar en bil.
Tack för svaret! Jo, det har jag förstått men jag har för mig att jag läst på Facebook i någon tråd att man även ska kunna testa manuellt i appen men hittar inte det i min Easee-app.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Hur ser reglementet ut gällande jordfelsbrytare och elbilsladdare ut? Om det nu skulle bli så att det blir så att det bedöms att JFB saknas för Easee räcker det med att komplettera med 1 JFB per grupp av laddare eller ska det vara 1 per laddare?
 
M merbanan skrev:
Hur ser reglementet ut gällande jordfelsbrytare och elbilsladdare ut? Om det nu skulle bli så att det blir så att det bedöms att JFB saknas för Easee räcker det med att komplettera med 1 JFB per grupp av laddare eller ska det vara 1 per laddare?
En per grupp, dock ska varje box vara avsäkrad separat om jag fattat det rätt. Nu har ju Easee inbyggd jordfelsbrytare för både AC och DC men det som utreds är om det är ok att det saknas en fysisk testknapp.
 
Nissens
Müssli Müssli skrev:
En per grupp, dock ska varje box vara avsäkrad separat om jag fattat det rätt. Nu har ju Easee inbyggd jordfelsbrytare för både AC och DC men det som utreds är om det är ok att det saknas en fysisk testknapp.
Det är andra saker som ESV säger är felaktiga i Easee laddaren, så det är mindre klokt att köpa en sådan nu. Zaptec blir det för min del. :)
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är andra saker som ESV säger är felaktiga i Easee laddaren, så det är mindre klokt att köpa en sådan nu. Zaptec blir det för min del. :)
Easee är en av 6 st populära laddboxar som granskas av Elsäkerhetsverket. Granskningen har pågått under ett år. Jag sitter lugnt i båten tills ESV kommer med ett utlåtande om några veckor. Ingen idé att försöka gissa sig på något än.
Easee popularitet har skapat ett märkligt drev iom detta. I Norge går rykten om att det redan är säljstopp i Sverige. Elsäkerhetsverket granskar just nu laddboxar vilket är kanon, nästa gång är det något annat nytt som ska granskas. Det sker hela tiden men av någon outfrundlig anledning ska det alltid frossas i rykten när det har gått bra för ett företag. Människan är konstig.
 
  • Gilla
Hhallden och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är andra saker som ESV säger är felaktiga i Easee laddaren, så det är mindre klokt att köpa en sådan nu. Zaptec blir det för min del. :)
Zaptec är ett företag som gagnas av drevet som pågår. Grundaren av Easee kommer från Zaptec, han är fortfarande delaktig i Zaptec. Är man konspiratoriskt lagd kan man få för sig både det ena och det andra.
https://rocketreach.co/jonas-helmikstol-email_22572990 :rolleyes:
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Müssli Müssli skrev:
Zaptec är ett företag som gagnas av drevet som pågår. Grundaren av Easee kommer från Zaptec, han är fortfarande delaktig i Zaptec. Är man konspiratoriskt lagd kan man få för sig både det ena och det andra.
[länk] :rolleyes:
Vad snackar du om?
Vad är det för drev du menar?
Tänker du på att Elsäkerhetsverket säger att Easee har felaktiga produkter med en rad olika allvarliga brister?

Det är inget drev, det är en myndighet som under ett års tid utrett Easees laddboxar som påstår detta.

Easee är inte utsatt för något drev, de har tagit genvägar och det har nu kommit ikapp dem och bitit dem i rumpan.

Det är väl snarare så att konkurrenter som inte tagit genvägar varit utsatta för osund konkurrens och därmed varit missgynnade.
 
  • Gilla
te95mne
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Easee är inte utsatt för något drev, de har tagit genvägar och det har nu kommit ikapp dem och bitit dem i rumpan.
Det är vad du tror. Själv väntar jag in Elsäkerhetsverkets svar innan jag tror saker.
 
  • Gilla
useless och 2 till
  • Laddar…
D
Müssli Müssli skrev:
Zaptec är ett företag som gagnas av drevet som pågår. Grundaren av Easee kommer från Zaptec, han är fortfarande delaktig i Zaptec. Är man konspiratoriskt lagd kan man få för sig både det ena och det andra.
[länk] :rolleyes:
Om det nu är så att de granskar flera så skulle jag tro att det kommer se ungefär lika ut på rätt många, vad detta sen leder till får vi väl se, det kan ju också leda till att ESV gör en del upptäckter, dvs utvecklingen har gått vidare och att de förbättrar reglerna, som tur är händer det ju oftast inom de flesta skrå.

Byter man nu så tror jag att det är minst 50% chans att den man byter till också får anmärkningar.
 
Nissens
Müssli Müssli skrev:
Det är vad du tror. Själv väntar jag in Elsäkerhetsverkets svar innan jag tror saker.
Nej, det är vad jag VET. Du kan läsa innantill vad Elsäkerhetsverket skriver.
Alla som kan läsa vet det.

Jordfelsbrytaren som de flesta skriver om här är sannolikt ett av de mindre problemen…
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Om det nu är så att de granskar flera så skulle jag tro att det kommer se ungefär lika ut på rätt många, vad detta sen leder till får vi väl se, det kan ju också leda till att ESV gör en del upptäckter, dvs utvecklingen har gått vidare och att de förbättrar reglerna, som tur är händer det ju oftast inom de flesta skrå.

Byter man nu så tror jag att det är minst 50% chans att den man byter till också får anmärkningar.
Så du tror att de kommer att ändra isolationskraven för att Easees laddbox inte klarar dem? Eller att det blir ok att inte bryta alla faserna?

Det skulle betyda att de sänker säkeheten, samt att det är risk för att bilarnas laddare går sönder pga svagheter i laddboxen…

Det känns minst sagt långsökt…
 
D
Nissens Nissens skrev:
Så du tror att de kommer att ändra isolationskraven för att Easees laddbox inte klarar dem? Eller att det blir ok att inte bryta alla faserna?

Det skulle betyda att de sänker säkeheten, samt att det är risk för att bilarnas laddare går sönder pga svagheter i laddboxen…

Det känns minst sagt långsökt…
Som sagt, det skulle förvåna mig om alla branschens brister har samlats i en (1) produkt och att alla andra, som är väldigt lika, skulle vara helt perfekta i ESVs ögon, jag skulle nog ha svårt att tro på ett sånt resultat.

Vi får väl se vad det slutar i när det är klart, känns meningslöst att spekulera, misstänker att det finns rätt mycket prestige med i denna dans och det kommer nog gå några varv till innan vi får svaret.
 
Redigerat:
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nja, tyvärr är de inte alltid helt tydliga.
It’s a feature, not a bug.

När standarder är otydliga är det ofta för att en funktion beskrivs snarare än ett tillvägagångssätt. Jag har inte läst fallet och kan nog ändå inte bedöma elsäkerhetsaspekterna, men vidhåller rent metodiskt att Elsäkerhetsverket kan ha övertolkat sina egna regler för att de tänkt sig en lösning men Easee valt att gå en annan väg.

Det är förvisso mer sannolikt att Easee valt en väg som inte ryms i regelverket, men vi lär väl få se om det är så och hur allvarligt det i så fall betraktas.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
men vidhåller rent metodiskt att Elsäkerhetsverket kan ha övertolkat sina egna regler för att de tänkt sig en lösning
Det är väl Elsäkerhetsverkets paradgren, så inte helt osannolikt.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Man kan ju fundera över hur allvarliga de tycker att bristerna är med tanke på att de inte säljstoppat dem redan. Med tillräckligt stora brister borde de väl spelat det kortet på en gång, eller?
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.