GK100 GK100 skrev:
Nu tror jag knappast ajn82 eller andra i tråden är direkt konkurrenter för varesig elfirmor eller boxtillverkare men ändå mals det på i en riktning.
Jag har skrivit om var som kan tänkas hända om de blir tvingande att återkalla, jag har inte värderat de faktiska tekniska problemen
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Nissens
berisen berisen skrev:
Fick ett bra och sakligt svar från Tibber när jag mailade och frågade hur de ställer sig till eventuella återköp om det blir aktuellt som ni kan se nedan. Det är nog bara att ha lite is i magen och vänta och se vad dom kommer fram till. Förhoppningsvis är det som någon skrev tidigare här att det ofta låter lite värre än vad det egentligen är..
Frågan är inte i första hand om det är säkert att använda laddarna, frågan är väl mer att de inte klarar kraven som finns i standarderna de säger sig uppfylla.

Vi får väl se hur det går, men tänk på att Tibber har ett egenintresse i att hålla kunderna lugna… så de är part i målet…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Klarar ett företag som ex Skårebo en smäll på 2000kr per box som de satt upp? De omsatte 65Mkr 2021 och om de sålt 5000 och lika många 2022 skulle det kunna innebära ett krav på dem motsvarande 20 Mkr. Fixar dem det?

Frågan är ifall de vill fixa det även om de skulle kunna. Med så stora summor inblandade så kan det ofta vara lockande att gå i konkurs och sen starta nytt bolag. Relativt vanligt i hantverkarbranschen.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
D
Daniel0 Daniel0 skrev:
Någon för tänkt reklamera en easee box pga felaktig information vid köp? Tänker då främst på att jordfelsbrytaren inte är enligt godkänd standard (även om den kanske funkar bra ändå).

Är inte helt 100% nöjd med boxen, hade varit kanon att reklamera den pga detta.
Tja, du kan ju testa, jag har för mig att felet ska vara väsentligt för funktionen och du får kanske vara beredd på att förklara hur avsaknaden av denna knapp är väsentlig för att ladda bilen.
 
Någon som är mer kunnig inom el än vad jag är kan säkert få ut något matnyttigt ur den här videon

 
GK100 GK100 skrev:
Intressant att se detta märkliga spin och svartmålning rakt ut i det blå. I stort inga har öht försökt se till dokumenten som redovisas hos ESV och inte heller jämfört vad de angivna normerna innebär och om det i en del fall rör sig om fel användning.

Och vissa med hög svansföring och mycket text har inte ens bemödat sig läsa normerna kring tex JFB och specifikt laddboxar etc.Det kan alltid vara intressant att se vad som kan vara konkret allvarligt och vad som är av formell typ utan tekniskt värde utanför papperstigrarnas krets.
Jfb problemet är bara en del och går att lösa med extra utrustning, det är värre med de andra felen. Jag har beskrivit tidigare vad följden av dålig isolation och immunitet kan bli. Jag har ännu inte utvecklat nån laddbox eller jordfelsbrytare så jag har inte behövt köpa in de standarderna, är inte så sugen att lägga ut 2-15kkr bara för att syna ESV eller vad nån på något forum tror. Däremot har jag varit inne i en snarlik produkttyp, men för den amerikanska marknaden som lutar sig mot en ul standard som har exakt samma krav, fysisk testknapp och tvåpoligt brytning (enfas produkt). Ganska ofta är EN och UL standarder liknande. Stå otroligt är det inte..
Många verkar tro att det är något tyckande eller att ESV har en subjektiv åsikt, så är inte fallet. ESV tillser att lagen uppfylls och kan utdela viten, krav om åtgärd och krav om återkallning. Oavsett hur många boxar easee tryckt ut.
 
  • Gilla
Marcus-AA och 1 till
  • Laddar…
Daniel0 Daniel0 skrev:
Någon för tänkt reklamera en easee box pga felaktig information vid köp? Tänker då främst på att jordfelsbrytaren inte är enligt godkänd standard (även om den kanske funkar bra ändå).

Är inte helt 100% nöjd med boxen, hade varit kanon att reklamera den pga detta.
Det är i dagsläget inget fel på boxen rent juridiskt. Vänta in Elsäkerhetsverkets beslut innan du gör något.
 
  • Gilla
slugger75
  • Laddar…
S swirve skrev:
Många verkar tro att det är något tyckande eller att ESV har en subjektiv åsikt, så är inte fallet. ESV tillser att lagen uppfylls och kan utdela viten, krav om åtgärd och krav om återkallning.
Nåja, vi har trots allt en förvaltningsrättslig ordning som innebär att myndighetsbeslut kan överklagas.

Jag säger inte att Elsäkerhetsverket har fel (och än så länge har de ju ingen åsikt alls), bara att myndigheter kan ha fel. Även när det kommer till tolkningen av deras egna föreskrifter.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Borde det inte vara tvärtom: att om något är typgodkänt i ett land så åker de andra 30 med på köpet?
Jo, så är det nog. Alla länder förlitar sig på samma specifikation men för mig är det inte uppenbart varför just ESV har testat denna laddbox. Det borde ju något annat land också kunna få för sig tycker jag.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D
M merbanan skrev:
Jo, så är det nog. Alla länder förlitar sig på samma specifikation men för mig är det inte uppenbart varför just ESV har testat denna laddbox. Det borde ju något annat land också kunna få för sig tycker jag.
..och vad blir nästa steg, laddboxar är ju en rätt ny företeelse, tänker de svepa över segmentet så blir det nog lite osäkert att välja för de som står i begrepp att installera, misstänker att de kan komma att hitta fel på de flesta.
 
M merbanan skrev:
Jo, så är det nog. Alla länder förlitar sig på samma specifikation men för mig är det inte uppenbart varför just ESV har testat denna laddbox. Det borde ju något annat land också kunna få för sig tycker jag.
Jag fick en del handlingar och TÜV SÜD (testningsinstitut) har testat utrustningen å Easee räkning. I handlingarna refereras till interna testrapporter som verkar vara sekretessbelagda så dom smaskiga detaljerna verkar saknas. I övrigt så noteras väldigt byråkratisk kommunikation från ESV, rätt skriftlig dokumentation ska in.
 
M merbanan skrev:
Jag fick en del handlingar och TÜV SÜD (testningsinstitut) har testat utrustningen å Easee räkning. I handlingarna refereras till interna testrapporter som verkar vara sekretessbelagda så dom smaskiga detaljerna verkar saknas. I övrigt så noteras väldigt byråkratisk kommunikation från ESV, rätt skriftlig dokumentation ska in.
Jag ögnade över dessa men hittade inget där de verkade avvika eller där de fallerade, var det sådana punkter alltså?
 
Nissens
M merbanan skrev:
I övrigt så noteras väldigt byråkratisk kommunikation från ESV, rätt skriftlig dokumentation ska in.
Märkligt att du inte såg att ESV redan haft en hel del kommunikation mead Easee och även fått in en hel del dokument under året som gått.
ESV:s slutsats efter ett års handläggning är att produkten är felaktig på grund av en rad punkter som inte uppfyller standarder Easee lovat att uppfylla.

DET är vad som hänt hittills.
 
  • Gilla
Marcus-AA och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.