1 304 926 läst · 5 347 svar
1305k läst
5,3k svar
Z-wave in da haus - Hemautomation
Är det någon som har kopplat upp sina fibarosensorer (rörelse, brand) med tråd istället för batteri?
Köpte hem en adapter för att testa detta. Röksensorn hoppar igång som den ska men började pipa med korta pip efter någon minut, och med några minuters mellanrum.
Tänkte slippa byta batterier på dom ställen som jag faktiskt har möjlighet att koppla in dom.
/Albin
Köpte hem en adapter för att testa detta. Röksensorn hoppar igång som den ska men började pipa med korta pip efter någon minut, och med några minuters mellanrum.
Tänkte slippa byta batterier på dom ställen som jag faktiskt har möjlighet att koppla in dom.
/Albin
Medlem
· Västernorrland
· 40 inlägg
Någon som har testat samsung smartthing hub? isåfall, hur är den jämfört med tex fibaro hc2?
Nån av er som har Home Energy Meter Gen5 och satt den i fasadmätarskåpet?
Går signalen fram?
Gen5 verkar oerhört trevlig med spänning och ström samt effekt på alla faser och totalt!
https://www.m.nu/sensorer/home-energy-meter-gen5-three-clamps-60a
Går signalen fram?
Gen5 verkar oerhört trevlig med spänning och ström samt effekt på alla faser och totalt!
https://www.m.nu/sensorer/home-energy-meter-gen5-three-clamps-60a
L leothlon skrev:Detta!! Kan inte understryka detta nog!
Ett annat tips om du även ska draom rör är att ta lite större så du kan dra mer i framtiden om du skulle vilja.
Vill du ha motordivna rullgardiner? Dra rör dit med då, eller kanske för framtida markis.
Kan även vara bra att dra extra rör som ligger tomma, då kan du t.ex dra svagström senare till sensorer / larm m.m.
Kan även användas till att dra ljudkabel till multiroom anläggning.
Eller varför inte nätverkskabel så kan du köra PoE till övervakningskamera...
Jag vet att trådlösa system är väldigt poppis nuförtiden men de kommer ALDRIG bli lika bra som trådat... Dessutom ju mer trådlöst desto mer störningar...
Instämmer till hundra procent, dra så mycket rör du kan, kan inte bli för mycket. Kör trådad lösning, Niko Home Control, vilket kräver mycket tråd men ger bra kontroll och minimerar risk för störning.. Dra upp rör på väggar där du vill ha tv, ljud etc. Kör Sonos för ljud men det kräver ändå rör för dold strömförsörjning.
Har en Philio Tech PAN04-1B dubbelrelä som har lite hyss för sig och undrar om någon kan ha något tips. https://www.m.nu/brytare/relay-insert-2-15-kw-with-power-meter-gen5
Kanal 1/S1 slår av eller på sig själv, med en timmes mellanrum (räknat från när den strömsattes)
Men det är inte helt konsekvent, den kan ändra läge kanske 3-6ggr i följd, sedan är det lungt ett tag för att börja igen.
Jag hittar ingen funktion alls om att den ska ändra status efter 60minuter i någon situation.
Det händer aldrig på Kanal2/S2.
Kanal 1 styrs med en trappkoppling.
Kontrollern är en Vera Edge. Verasupporten har loggat och kollat men de säger att det är inget kommando som skickas från kontrollern.
Någon som har någon idé om vad som är tokigt?
Kanal 1/S1 slår av eller på sig själv, med en timmes mellanrum (räknat från när den strömsattes)
Men det är inte helt konsekvent, den kan ändra läge kanske 3-6ggr i följd, sedan är det lungt ett tag för att börja igen.
Jag hittar ingen funktion alls om att den ska ändra status efter 60minuter i någon situation.
Det händer aldrig på Kanal2/S2.
Kanal 1 styrs med en trappkoppling.
Kontrollern är en Vera Edge. Verasupporten har loggat och kollat men de säger att det är inget kommando som skickas från kontrollern.
Någon som har någon idé om vad som är tokigt?
Hej
Har tänkt sätta upp padda på vägen för att styra och övervaka funktioner i hemmet. Nån som har erfarenhet av Dashticz och/eller Domoboard? Vilket är bäst? Vill ha med funktioner från domoticz men även kunna se livebilder från kamera, aktuellt väder och kalender.
Har kört in Dashticz och testat lite men ändringarna jag gör i config filen syns inte i webbgränssnittet. Blir inte riktigt klok på det.
Har tänkt sätta upp padda på vägen för att styra och övervaka funktioner i hemmet. Nån som har erfarenhet av Dashticz och/eller Domoboard? Vilket är bäst? Vill ha med funktioner från domoticz men även kunna se livebilder från kamera, aktuellt väder och kalender.
Har kört in Dashticz och testat lite men ändringarna jag gör i config filen syns inte i webbgränssnittet. Blir inte riktigt klok på det.
Dashticz funkar utmärkt för migDTFD skrev:Hej
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova med så lite rader som möjligt. Gör en ny CONFIG.js med endast detta och se om det funkar.
var config = {}
config['domoticz_ip'] = 'http://192.168.**.***:****';
config['app_title'] = 'Dashticz';
config['domoticz_refresh'] = '5';
config['dashticz_refresh'] = '60;
config['auto_positioning'] = 1;
config['use_favorites'] = 1;
var config = {}
config['domoticz_ip'] = 'http://192.168.**.***:****';
config['app_title'] = 'Dashticz';
config['domoticz_refresh'] = '5';
config['dashticz_refresh'] = '60;
config['auto_positioning'] = 1;
config['use_favorites'] = 1;
Jag hade gjort det enkla nybörjamisstaget och glömt ta bort /* i början av config filen.. Prova att lägga in koden enligt PierLar:s inlägg ovan, det funkar för mig.A Affeunbk skrev:
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Akahigi skrev:
Hej,H Henke-el skrev:
Jag tar och sparkar liv i det här gamla ämnet. Numera finns det ju faktiskt Zwave-dimmers som petar ur sig 0-10V (Qubino har en). Bör en sådan fungera att ersätta potentiometern i en EC-fläkt med?