Mjo, men brukar av ren småländsk bitterhet aldrig köpa samma produkt igen om den rasar :)
 
Om det var en Gen5, och du tagit backup av den, så är det väl ganska självklart val? (Om du har många noder)

Jag köpte två Gen5, bara för att ha en extra om nummer ett går sönder. Men iofs har jag närmare 70 noder, och det är ett evigt, evigt, evigt jobb att lära om en ny sticka. :)
 
Hej.
jag tänkte nu inskaffa ett par rörelse (multi) sensorer.
men då jag har både katt och hund undrar jag om någon har erfarenhet av hur de funkar med husdjur?
går de att ställa in känsligheten? på vanliga hemlarm kan man ju ställa in någon slags husdjurs kalibrering.. går det med zwave multisensorer också?


för övrigt har en fibaro puck dött för mig nu, 1 månad gammal.. alla quibino puckarna tickar på felfritt.
 
leothlon skrev:
Hej.
jag tänkte nu inskaffa ett par rörelse (multi) sensorer.
men då jag har både katt och hund undrar jag om någon har erfarenhet av hur de funkar med husdjur?
går de att ställa in känsligheten? på vanliga hemlarm kan man ju ställa in någon slags husdjurs kalibrering.. går det med zwave multisensorer också?


för övrigt har en fibaro puck dött för mig nu, 1 månad gammal.. alla quibino puckarna tickar på felfritt.
De går att ställa men frågan är vad som verkligen triggar dem?
Jag har 5 st. Fibaro (ögat) och har fortfarande inte lyckats vara borta en hel dag utan att någon av dem falsklarmat och vi har varken hund eller katt i villan.
 
HenFre skrev:
De går att ställa men frågan är vad som verkligen triggar dem?
Jag har 5 st. Fibaro (ögat) och har fortfarande inte lyckats vara borta en hel dag utan att någon av dem falsklarmat och vi har varken hund eller katt i villan.
Bra input...Det låter väldigt opålitligt.
 
Haloj,

en fundering jag hittar lite information om men inget komplett och konkret.

Någon som kör motorstyrda markiser från skånska byggvaror med någon styrning över zwave?

Kollat på Qubino's Flush Shutter för sådant (https://www.m.nu/rullgardin/flush-shutter-dc) och tycker det verkar topp om man kan automatisera in en 4-5 markiser på bottenplan och sedan 4-5 ytterligare vertikalmarkiser på övervåningen.

Någon som kör skånskabyggvarors markiser med zwave styrning?
 
Nyss köpt en Flic-knapp, tänkte använda den för att tända och släcka mina lampor i mitt Fibaro-system. Hittar dock inget om hur det ska gå till (kanske inte ens går?)

Någon som har nån info om Flic:en och Fibaro?

Tack på förhand
 
Ooooh vill ha denna när den släpps:
https://www.m.nu/sensorer/smart-meter-din-rail-3-phase
Det finns dock inte ens någon info om den på Qubinos egen hemsida än. Hittar bara info om den "äldre" modellen som mäter 1 fas.

(Har visserligen 2 st Aeon Labs Home Energy Meter 2nd Generation, 1 i huvudcentralen i huset och en i undercentralen i garaget men vore fint och sätta den här i huvudskåpet på utsidan av huset där elen kommer in. Går ju inte att ha för mycket Z-Wave prylar.... :)) Nåja, det är väl en 256 enheter max man kan ha... )
 
C CrazyFin skrev:
Nåja, det är väl en 256 enheter max man kan ha...
Om man skall vara petig kan ett nät hantera 232 noder. Sen kan man brygga nät om man behöver fler. Har (ännu) inte haft anledning att testa detta...
 
bygga_bo bygga_bo skrev:
Om man skall vara petig kan ett nät hantera 232 noder. Sen kan man brygga nät om man behöver fler. Har (ännu) inte haft anledning att testa detta...
Aaah javisstja, hade för mig att det egentligen är mindre än 256 enheter.
Står bra om detta på t ex Vesternets hemsida:
http://www.vesternet.com/resources/technology-indepth/understanding-z-wave-networks
"The 32-bit Home ID allows up to 4 billion (2^32) different Z-Wave to networks to be defined, each having a maximum of 256 (2^8) different nodes. However, some of these nodes are allocated by the network for internal communication and special functions, therefore, the Z-Wave network can have a maximum of 232 devices."

Jag har inte heller haft anledning att testa bryggning av Z-Wave nät men på samma länk ovan beskrivs även det.
 
Fick två strulande telldus controllers och nu vägrar mina 433 enheter att para sig mot den nya controllern - finns det ngn gräns för hur många sändare dessa mottagare kan ta emot ?

Har några från nexa och nån från kjell o company . Ngn som vet hur man kan komma vidare ?
 
C CHolden skrev:
Fick två strulande telldus controllers och nu vägrar mina 433 enheter att para sig mot den nya controllern - finns det ngn gräns för hur många sändare dessa mottagare kan ta emot ?

Har några från nexa och nån från kjell o company . Ngn som vet hur man kan komma vidare ?
433-mottagare har vanligtvis 6 eller 2 minnesplatser. En del typer har ett FIFO-minne som kastar ut den äldsta registreringen vid upplärning, andra får man tömma minnet på om det nu skulle vara fullt för att en ny upplärning ska fungera.
 
Tack , det funkade på Nexas, hur gör man på Kjell o Companys enheter ? fabrikat HQ som kommer med små switchar som är förinställda - går dessa också att resetta ?
 
Mitt svar gäller enbart sk självlärande mottagare. De mottagare som har kodvred/omkopplare för huskoden har inget minne och således går det inte att tömma minnet på dessa mottagare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.