För skojs skull kan jag dela med mig av hur jag monterade en extern antenn, det kanske inspirerar någon.
Köpte Förlängningskabel och klippte MCX-kontakten.
Använde denna antennen.

Har sedan tidigare en razberry i en raspberry pi med plåthölje.

Klippte bort inbyggda antennen, borrade hål i höljet och monterade:
Närbild av ett kretskort där en extern antenn har monterats med en modifierad kabel och tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monteringsdetalj av en klippt antennkabel lödd till ett kretskort, med förstärkningen synlig på träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektronikprojekt med Raspberry Pi och modificerad extern antenn monterad på plåthölje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monterad extern antenn på Raspberry Pi med plåthölje vid en vägg, kablar och en strömadapter synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inget herrejösses-hantverk men så är jag ju ingen "hårdis" heller.. :)
 
Det där ser inte helt OK ut, tycker jag. Skärmen är kopplad alldeles för långt bort från. Men å andra sidan, så om det blev bättre så kanske det räcker? Det är tveksamt att göra denna typ av modifikation, eftersom all antenn/impedansanpassning som konstruktörerna gjort är helt off i samband med att du byter monterar på en extern antenn. Men om den tidigare PCB-antennen var monterad i en metallåda, så kan man ju tänka sig att det ändå är bättre med din lösning.

En annan lösning som kan vara värt att prova, om det fortfarande trasslar, och för jämförelse, är att trycka i en usbsticka i RPi.
 
Redigerat:
  • Gilla
schmakita
  • Laddar…
Men ett betydligt enklare sätt är väl att inte använda metallskal till RPIn eller använda USB-sticka för Z-Wave.
Min Aeotec Z-Wave Gen.5 sticka har inga kommunikationsproblem. Fungerar perfekt till Domoticz. Har 36 enheter i villa och garage. Z-Wave fungerar utmärkt men det finns gott om undermåliga devices.
 
  • Gilla
schmakita
  • Laddar…
Hade jag köpt prylar idag hade jag kört på usb-sticka!

vespaman: Exakt vad min sms-support sa också, men för mig var detta lättare. Gör det inte jobbet tillräckligt bra så får jag anamma era råd och modda lite till och tröttnar jag på moddandet får jag krypa till korset och skaffa en usb-sticka istället!
 
  • Gilla
vespaman
  • Laddar…
KTMmarcus skrev:
Är det en Reconfigure device i Fibaro-språk?
Nej, det är inte samma sak. Läs i manualen för din enhet, man gör på olika sätt på olika produkter.

Tyvärr så är inte tekniken riktigt mogen så det händer att man behöver nollställa den flera gånger för att få det att fungera.
 
Nyfniken skrev:
Nej, det är inte samma sak. Läs i manualen för din enhet, man gör på olika sätt på olika produkter.

Tyvärr så är inte tekniken riktigt mogen så det händer att man behöver nollställa den flera gånger för att få det att fungera.
Är inte den stora bristen att det saknas en dokumenterad licensfri standard som alla kan följa? Har bara snappat upp lite buzzwords här o var men Zigbee har väl en officiell licensierad standard och andra anammar nån reverse-engineerad lookalike-variant på detta?
Mycket lösa gissningar i ovanstående, ni som vet får gärna fylla i!!
 
vespaman skrev:
Det där ser inte helt OK ut, tycker jag. Skärmen är kopplad alldeles för långt bort från. Men å andra sidan, så om det blev bättre så kanske det räcker? Det är tveksamt att göra denna typ av modifikation, eftersom all antenn/impedansanpassning som konstruktörerna gjort är helt off i samband med att du byter monterar på en extern antenn. Men om den tidigare PCB-antennen var monterad i en metallåda, så kan man ju tänka sig att det ändå är bättre med din lösning.

En annan lösning som kan vara värt att prova, om det fortfarande trasslar, och för jämförelse, är att trycka i en usbsticka i RPi.
Har du lust att kortfattat förklara impedansbiten? Är det sladdstumpen som påverkar detta? Hade det varit bättre att sätta endast en SMA-kontakt med så kort väg som möjligt och antennen direkt i denna?
 
Hej, jag funderar på att byta ut de tre nexa inbyggnadsmottagarna jag har till utebelysning idag som styrs via ett skymningsrelä. Är sugen på att styra de med z-wave istället, så behöver tre inbyggnadsmottagare on/off såg att clas ohlson hade dessa billigt http://www.clasohlson.com/se/Inbyggnadsmottagare-på-av-Aeon-Labs-DSC18103,-Z-wave/36-5744

Sen behöver jag något att styra dem via? Vill tända dem vid solnedgång och släcka dem vid soluppgång helt enkelt. Vad är det billigaste för att styra dem? Har sett ett det finns något razberry kort till rpi för att styra z-wave är det något som funkar bra?
 
Ska du inte ha mer än 3st så kan du köra med en Zipamini, kostar runt 500kr. :)
 
Hur mycket vill du 'hacka'? En Raspberry med USB-z-wave-dongel och programvaran Domoticz är billigt och bra.
 
Ja dator fungerar med såklart (rpi är ju en dator), en nackdel på Windows med domoticz är att det trevliga dzvents inte fungerar. Dock går det finns på osx och Linux.
 
Oki, men jag tar och testar att köra det från windowsburken till att börja med via en sån där z-stick. Vad behöver man för raspberry för att köra domoticz på sen?
 
En rpi3 med ett bra minneskort kommer man långt med, sen finns det en installationsguide i deras wiki som är lätt att följa
 
Om jag skulle vilja styra ett utomhus eluttag som sitter på garaget, då är det väl bäst att styra det via en inbyggnadsmottagare som jag har i en dosa någonstans där ledningen går inne i garaget? Vilka mottagare klarar av effekten på motorvärmare+kupévärmare och ev någon minusgrad. Garaget är inte uppvärmt, men isolerat, brukar hålla sig på plus nästan hela vintern. Har även en netatmo väderstation, skulle det gå att få till en styrning på inkopplingstiden utifrån temperaturen som väderstationen rapporterar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.