HenFre skrev:
Den är 2-fas 120V för Amerikanskt nät = 240 V.
Fast det står ju att den har plintar för L1 och L2, spänningen i systemet kan väl inte spela nån roll, eller menar du att den pajar vid 400V?
 
Stringfellow Hawke skrev:
Fast det står ju att den har plintar för L1 och L2, spänningen i systemet kan väl inte spela nån roll, eller menar du att den pajar vid 400V?

Den skulle passat prefekt för en massa 2-fas elradiatorer jag har i en sommarstuga men det gick inte. Den är 240 V, inte 400 V. Enda lösningen för mig var kontaktorer och så är inte ledningsdragningen till radiatorerna.
Om den pajar eller inte vet jag inte men den är inte tillåten för att belastas med 400 V.
https://www.m.nu/heavy-duty-smart-switch-40a

Jag är inte elektriker men plintarna heter väl L1 och L2 även i ett elsystem med fasspänningen 120 V?

Men hittar du brytare för 400 V så är jag mycket intresserad.
//Henry
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
HenFre skrev:
Den skulle passat prefekt för en massa 2-fas elradiatorer jag har i en sommarstuga men det gick inte. Den är 240 V, inte 400 V. Enda lösningen för mig var kontaktorer och så är inte ledningsdragningen till radiatorerna.
Om den pajar eller inte vet jag inte men den är inte tillåten för att belastas med 400 V.
[länk]

Jag är inte elektriker men plintarna heter väl L1 och L2 även i ett elsystem med fasspänningen 120 V?

Men hittar du brytare för 400 V så är jag mycket intresserad.
//Henry
Jag är inte heller elektriker, jag funderar bara på om den ändå funkar hos oss, eftersom den klarar upp till 40A i last. Borde inte själva elektriska delen bara leda vidare ström, och att radiodelen på nåt sätt bara bryter kretsen? Vad är det i skillnad i spänning som kan göra att det inte funkar?
 
Stringfellow Hawke skrev:
Jag är inte heller elektriker, jag funderar bara på om den ändå funkar hos oss, eftersom den klarar upp till 40A i last. Borde inte själva elektriska delen bara leda vidare ström, och att radiodelen på nåt sätt bara bryter kretsen? Vad är det i skillnad i spänning som kan göra att det inte funkar?
Det handlar väl om överslagsrisken och krypströmmar? 400 V ställer högre krav på isolering och avstånd mm. än vad 240 V gör.
//Henry
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Annars kan ni vara så seriösa att ni köper en kontaktor och kopplar manövern via en vanlig puck. Då blandas inte strömmen till VVB med puckens matning. Däremot får du ingen effektövervakning på VVB.

P.S Jag ÄR en elektriker ;)
 
  • Gilla
316097 och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Annars kan ni vara så seriösa att ni köper en kontaktor och kopplar manövern via en vanlig puck. Då blandas inte strömmen till VVB med puckens matning. Däremot får du ingen effektövervakning på VVB.
Det går att lösa med en sån här på varje fas:
Qubino Smart Meter Din Rail 1 fase

Lite dyr lösning kanske men då kan man ju köra med en sån här på alla tre faserna på inkommande matning:
Aeon Labs Home energy Meter - Three clamps 60A
Jag har två av dessa! :D En vid undercentralen i huset, dvs INTE ute i mätarskåpet och den andra sitter i undercentralen i garaget. Funkar finfint, jag är helnöjd!

Den finns en så kallad "2-clamp version" också men eftersom jag inte är elektriker så är jag inte säker på att den går att använda för att bara mäta 2-faser i ett 3-fassystem? På Vesternets hemsida finns 2-clampsversionen:
http://www.vesternet.com/z-wave-aeon-labs-clamp-power-meter (Välj sedan 2-clamp-versionen i drop-down-listan.)

Det står nämligen följande i beskrivningen på den sidan:
"The meter is available in 1-, 2- and 3-clamp versions:
1-clamp - works in a 1-phase supply, it is suitable for most home installations
2-clamp - ONLY works with a 3-phase supply, it CANNOT be used with a 1-phase supply
3-clamp - ONLY works with a 3-phase supply, it CANNOT be used with a 1-phase supply
"

Jag förstår att den inte går att använda i ett 1-fassystem men går 2-clamps-versionen att koppla in i ett 3-fassystem för att bara mäta 2 av de 3 faserna?

Hittade ett mer tekniskt dokument på Aeon Labs Home Energy Meter Gen5 (User Guide)
Notera att denna manual är för Gen5-versionen, inte den som jag nämnde först som kallas HEM G2 (Home Energy Meter Generation 2 / 2nd edition).
 
Redigerat:
Blir det inte billigare med en kontaktor och en typ Fgs-113? Ca 1500kr mot 3600 för Qubinon?
 
Ramnemark skrev:
Blir det inte billigare med en kontaktor och en typ Fgs-113? Ca 1500kr mot 3600 för Qubinon?
Yepp klart billigare men då får man inte möjligheten till energimätningen.
 
Jag tänkte helt fel och fick för mig att din länk var reläet :).
 
Hej,

undrar om det går att dimma med Fibaros Wallplugg? Hittar ingen inställning för det.
 
kanelglass skrev:
undrar om det går att dimma med Fibaros Wallplugg? Hittar ingen inställning för det.
Om det är FGWP-102 som du menar så nej, det är ingen dimmmer. Den är bara en on/off-switch.
Fibaro Wall Plug FGWP-102 (scrolla ned till "Description")
 
CrazyFin skrev:
Om det är FGWP-102 som du menar så nej, det är ingen dimmmer. Den är bara en on/off-switch.
Fibaro Wall Plug FGWP-102 (scrolla ned till "Description")
Det var ju synd. Tack för snabbt svar
 
Är det inte bättre att köra med en kontaktor som dras av ett enklare relä?
 
Jag har ett smärre problem som jag undrar om ni har en lösning på.

Vill ha en fjärrströmbrytare i garaget i fjällen så man kan få det varmt innan man kommer upp.

Har idag en Fibaro Home Lite i själva stugan med en drös termostater och röksensorer. Det stora problemet för att koppla in en fjärrströmbrytare är avståndet mellan stuga (och kontrollenheten) och garaget.

Har cirka 10 meter från kontrollenheten till yttervägg (8 tums timmer), sedan är det 15 meter till garageväggen (6 tums timmer). Det blir ännu värre av att garaget ligger nedanför stugan, nocken på garaget är ungefär i höjd med grunden på stugan.

Provade köpa en Aeon Labs Range Extender 6 och satt den på insidan av ytterväggen som vätter mot garaget. Den Fibaro Wall plug strömbrytaren som jag köpt fick i alla fall ingen kontakt nere i garaget.

Hur ska jag göra? z-wave Sverige rekommenderade att jag skulle byta till en kontrollenhet som har z-wave plus, då kunde den kanske nå. Vill dock vara säker på att det ska fungera, inte gissa...
 
KTMmarcus skrev:
Hur ska jag göra? z-wave Sverige rekommenderade att jag skulle byta till en kontrollenhet som har z-wave plus, då kunde den kanske nå. Vill dock vara säker på att det ska fungera, inte gissa...
Går det byta till extern antenn på Fibaron? Det är nog det bästa isf. Skulle ju kunna sätta den ute på fasaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.