TE-Rex skrev:
Håller med dig men samtidigt så klarade ju den gamla Fibaro-dimmern 500 W och jag har svårt att tro att den nya är sämre byggd. Antar att du menar att jag ska vara förste testare... ;)
Nänä, den klarade inte alls 500W, dom bara skrev det på förpackningen. Jag har flera av den modellen (köpta innan jag övergav Fibaro), dom börjar blinka o ha sig vid olika dimningsgrader långt innan 500.
Men, visst, om du har bra med luft omkring dimmern, så klarar den möjligen lite mer.

TE-Rex skrev:
Sen funderar jag på vad som händer om man begränsar max ljusstyrka till t.ex. 50 % (mha parameter 2), då borde den maximala lasten i mitt fall ändå inte bli större än ca 150 W?
Nä, det snällast är helt av, eller 100%, då är det minst värmeutveckling. Mina skitdimmrar har svårast i spannet 50%-90% uppskattar jag. (helt ovetenskapligt - jag har lärt mig att undvika "ganska mycket" lägena :) )
 
Ramnemark skrev:
Vet du om det är möjligt att köra fler än en RGB list per puck.
Tänkte på att ledlister ska seriekopplas, men hur blir det med rgb?
Planen är att köra 3st 1m bitar från samma puck
Du kan både parallellkoppla och seriekoppla. Det gör ingen skillnad. Det enda du behöver hålla koll på är att du inte överskrider effekten/strömmen för puck och strömförsörjning.
 
vespaman skrev:
Nänä, den klarade inte alls 500W, dom bara skrev det på förpackningen. Jag har flera av den modellen (köpta innan jag övergav Fibaro), dom börjar blinka o ha sig vid olika dimningsgrader långt innan 500.
Men, visst, om du har bra med luft omkring dimmern, så klarar den möjligen lite mer.



Nä, det snällast är helt av, eller 100%, då är det minst värmeutveckling. Mina skitdimmrar har svårast i spannet 50%-90% uppskattar jag. (helt ovetenskapligt - jag har lärt mig att undvika "ganska mycket" lägena :) )
Ok, intressant info! Vilka dimmer tycker du har funkat bäst?
 
TE-Rex skrev:
Ok, intressant info! Vilka dimmer tycker du har funkat bäst?
Jag gillar Qubino mest, dels för att dom är flexibla med tre ingångar, är minst och dimmrar det mesta utan att protestera. Men, dom klarar ju inte heller speciellt mycket effekt. Men, byter man till LED någon gång i framtiden, så slipper man byta.

Sedan gillar jag Aeons dimmrar, för att dom har bästa lösningen med skruvplintar (man behöver inte mickla med att få in två ledare i samma skruvplint, eller köra med skarv utanför). Dom klarar dock inte elektroniska trafar (har pajat två Aeondimmers på det sättet (men det var hyggligt enkelt att laga dom)). Inte heller speciellt flexibla om man vill ha fler ingångar osv. Dessutom större än Fibaro och Qubino.
Men jag köper nog inte automatiskt flera Aeondimmers, eftersom flexibiliteten med Qubino gör det enklare.

Sedan beror ju funktionen mycket på vilken kontroller man kör, så det vanliga YMMV gäller. Själv kör jag openHAB nuförtiden, och då funkar i allmänhet allting.

En variant om man vill dimra många lampor med en dimmer, kan kanske vara att köra med en Qubino 0-10V dimmer in på valfri 230V dimmer med just 0-10V ingång. Prismässigt vet jag inte om det blir billigare, men förmodligen bäst och "renast" inkopplingsmässigt. (Har ej provat själv ännu).
Å andra sidan kan man ju göra lite niciga regler om man har många dimmers, och gör effektfulla upp/neddimningar om man kan styra mindre grupper med spottar.
 
Jag är benägen att hålla med vespaman! Jag har också testat alla tre märkena (+ några andra mer suspekta märken som inte funkade alls bra). Qubino är definitivt min favorit i alla fall just nu och just så som vespaman beskriver, dvs att med deras 0-10V dimmer kunna styra LED-don med 0-10V ingång.
Jag kör med Indigo Domotics (som bara finns för OS X).

Qubinos dimmrar är de minsta och bråkar nästan aldrig oavsett last man trycker på dom... :cool: Tyvärr så klarar dom också bara 250W som Fibaros men man får helt enkelt byta till LED-lampor alternativt gruppera om halo-spottarna och köra med lite fler Qubino-dimmers istället.
 
Var ska man handla då?
 
Jag handlar på m.nu. Verkar vara ungefär samma priser överallt dvs. sjukt dyrt...
 
vespaman skrev:
Jag gillar Qubino mest, dels för att dom är flexibla med tre ingångar, är minst och dimmrar det mesta utan att protestera. Men, dom klarar ju inte heller speciellt mycket effekt. Men, byter man till LED någon gång i framtiden, så slipper man byta.

Sedan gillar jag Aeons dimmrar, för att dom har bästa lösningen med skruvplintar (man behöver inte mickla med att få in två ledare i samma skruvplint, eller köra med skarv utanför). Dom klarar dock inte elektroniska trafar (har pajat två Aeondimmers på det sättet (men det var hyggligt enkelt att laga dom)). Inte heller speciellt flexibla om man vill ha fler ingångar osv. Dessutom större än Fibaro och Qubino.
Men jag köper nog inte automatiskt flera Aeondimmers, eftersom flexibiliteten med Qubino gör det enklare.

Sedan beror ju funktionen mycket på vilken kontroller man kör, så det vanliga YMMV gäller. Själv kör jag openHAB nuförtiden, och då funkar i allmänhet allting.

En variant om man vill dimra många lampor med en dimmer, kan kanske vara att köra med en Qubino 0-10V dimmer in på valfri 230V dimmer med just 0-10V ingång. Prismässigt vet jag inte om det blir billigare, men förmodligen bäst och "renast" inkopplingsmässigt. (Har ej provat själv ännu).
Å andra sidan kan man ju göra lite niciga regler om man har många dimmers, och gör effektfulla upp/neddimningar om man kan styra mindre grupper med spottar.
Tack för svar!
Jag har fått för mig att jag gillar Fibaro trots mycket strul med deras grejer. Men jag gillar deras koncept och tycker dom har snygga enheter. Så får dom ordning på sin skit så blir det troligtvis byte från Vera till Home center någon gång, börjar bli lite tröttsamt att mecka med Veran hela tiden...
 
TE-Rex skrev:
Jag handlar på m.nu. Verkar vara ungefär samma priser överallt dvs. sjukt dyrt...
Det mesta finns upplagt på prisjakt, så där går att söka efter de billigaste. Varierar ganska mycket vilken butik som har det lägsta priset på olika enheter.
 
Jag handlar allt hos m.nu, toppenservice och ibland lyckas man pricka in nån rea/rabatt! Som idag är det 10% på Fibaro såg jag!
 
På Black Friday var Webhallen billigast. Sätt bevakningar på prisjakt så får du mejl när varan sänks i pris :)
 
Kör också bevakning på prisjakt, dilemmat är att det oftast bara är ett par produkter som sänks i en butik medan andra varor istället är dyrare än konkurrenterna... sen garderar de sig med att du måste upp i ett visst belopp för att få fri frakt så du måste plocka på några av de dyra varorna i alla fall.... de är inte dumma...
 
Webhallen = hämta i butik :). Men visst brukar det vara som du säger :/
 
Ramnemark skrev:
Webhallen = hämta i butik :). Men visst brukar det vara som du säger :/
Ja hämta är ju bra om man bor vid en butik... ;-)

Nöjd att jag hittade Flood sensor till julgranen för 479:- inkl frakt ifrån OC, vill inte dra iväg en jättebeställning innan jul... tex om jag kört alternativet M.nu så hade jag fått handla för 2000:- för att slippa frakten och då kostar ändå sensorn 536:- ... gäller att vara med i svängarna.. :)
 
Vi får hålla tummarna inför mellandagsrean :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.