1 307 334 läst · 5 347 svar
1307k läst
5,3k svar
Z-wave in da haus - Hemautomation
Kan gå att bygga eget larm med z-wave men kräver att du tänker till lite extra; som larmtillverkarna och tjänsterna redan har tänkt på. T.ex. batteri backup finns i alla larm värda namnet så att det funkar utan spänning i huset. Det går att lösa med z-wave också men kräver lite mer tanke, jobb och pengar
I denna tråd,https://www.byggahus.se/forum/villalarm-hemautomation/267486-prisjamforelse-larmsystem-siemens-spc-vs-z-wave.html#post2364875, gjorde jag för ett tag sedan en prisjämförelse mellan proffslarmet Siemens/Vanderbilt SPC och ett larm byggt enbart med Z-Wave-enheter. I båda fallen är larmsystemet integrerat med ett Z-wave-baserat hemautomationssystem. Kontentan var att det vid ett normalstort larmsystem för en villa går jämt upp rent prismässigt och vid ett lite större system blir det betydligt billigare med SPC-larmetTimpalimpa skrev:
//Göran.
hek skrev:
Hejsuperpin skrev:Pga den här tråden har jag nu beställt en Vera Lite, ett par pluginswitchar, tempsensor, irsändare för styrning av vp, usb-rs232 och rs232 till mitt visonic Powemax Pro, en Aeon multisensor (pir etc) och en NorthQ elmätarmojäng.
Funkar det bra så blir det en hög med dimmerpuckar i huset, det här är för att testa konceptet.
Tanken är att försöka få till en fungerande integration med belysning, larm, Zoneminder kameraövervakning och Squeezeboxar, och förstås lite bonusfunktioner för att det är kul. Värmen i huset består primärt av luft-luft vp kompletterat med elradiatorer, vore ju super om det gick att lösa styrning av radiatorerna men hittills har jag stupat på att inget är specat för 400 volt..
har inte hunnit läsa igenom hela tråden än (314 sidor tar ett tag ) så ni kanske har svarat lite senare i tråden om det gick eller inte
Hur gick med att koppla koppla i hop larmet med Veran? Hur fungerar det?
Bästa tråden ever för en tekniknörd och då har jag bara kommit till sida 10 av 314
Det kommer inte bli mycket gjort på jobbet de närmaste dagarna
Vart så inspirerad av den här tråden att jag beställde en Vera Edge från Amazon(tog expressleverans så jag har den senast på torsdag)... hade ett outnyttjat gift card som bara skrek efter att bli använt
Vart så inspirerad av den här tråden att jag beställde en Vera Edge från Amazon(tog expressleverans så jag har den senast på torsdag)... hade ett outnyttjat gift card som bara skrek efter att bli använt
Beställ då genast en RFXtrx433 och några Nexa eller Julas Anslut switchar, så du har lite att leka med, ja, om du inte redan har ett gäng sådana, alltså, då räcker det med FRXtrx'en också Allt Nexa och Jula Anslut som jag hade hemma gick rakt in i Veran av sig själv när jag drog igång det hela.noone70 skrev:Bästa tråden ever för en tekniknörd och då har jag bara kommit till sida 10 av 314
Rfxtrx433 står högst upp på inköpslistan, har redan en massa nexaprylar i huset. Målet är att så småningom ersätta dem med zwave.
Men jag tror jag ska börja med att få larmet att lira med Veran, läsa på och testa på vad man kan göra tillsammans med 1wire och/eller Logger 2020, läste i tråden att någon hade planer göra nått med logger2020, men jag har inte kommit så långt att jag sett nått om hur det gick
Men jag tror jag ska börja med att få larmet att lira med Veran, läsa på och testa på vad man kan göra tillsammans med 1wire och/eller Logger 2020, läste i tråden att någon hade planer göra nått med logger2020, men jag har inte kommit så långt att jag sett nått om hur det gick
Men du behöver väl RFXtrx'n även för att kunna koppla ihop den med larmet!?
Jag har också ett Visonic larm, och såg bestämt i någon kompabilitetslista för FRXtrx'n att det fanns listat i den.
Här är manualen, och där finns listat ett par Visonic-varianter.
http://www.rfxcom.com/WebRoot/StoreNL2/Shops/78165469/MediaGallery/Downloads/RFXtrx_User_Guide.pdf
Jag har också ett Visonic larm, och såg bestämt i någon kompabilitetslista för FRXtrx'n att det fanns listat i den.
Här är manualen, och där finns listat ett par Visonic-varianter.
http://www.rfxcom.com/WebRoot/StoreNL2/Shops/78165469/MediaGallery/Downloads/RFXtrx_User_Guide.pdf
Men det är väl US-frekvenser, och dessutom gamla sådana för Visonic? Numera är det ju 800-bandet?thomasx skrev:
Jo, det är vad jag förstår bara äldre varianter av Visonic som använder 433 MHz. Jag tog precis nu isär en deckare från mitt Visonic som är från ca 2005-2006 någon gång, och där står det stämplat 868 på antennkortet, så jag gissar att min är 868 MHz då.karlmb skrev: