noone70 skrev:
till larmet behöver jag en sån här: [länk]

vad behöver jag för att koppla den mot Vera? Usb => rs232 adapter?
Jag hade fått för mig att det skulle gå, men så verkar inte vara fallet, i alla fall inte med de svenska som går på 868MHz.
 
TE-Rex skrev:
Hej på er! Har ett litet irriterande problem med min Vera 3 (UI7) som jag undrar om någon annan råkat ut för. Det gäller ett par Fibaro dimmrar (ver 2). Problemet är att status när det gäller tänt/släckt inte alltid uppdateras när jag använder tryckknapp för att kontrollera dimmern. Däremot så uppdateras alltid status när det gäller effektförbrukningen. När jag släcker en lampa med tryckknapp kan alltså statusen för lampan i bli t ex: "On 62%, 0 W". Frågan är om det är dimmern som missar att skicka status till Veran eller en bugg i Veran?
Har inte haft detta fel på ett tag. Det enda jag vet med mig att jag gjort är omstart av Veran så det var kanske det som behövdes ...
 
Nästa nybörjarfråga.

En sak som är högst upp på min att göra lista är att styra utebelysningen.
Kopplingsdosan uppe i väggen är ett ormbo, det går inte att få in någonting mer i den.
I dag är det bara en vanlig trend strömbrytare som jag helst vill behålla och i den dosan finns det gott om plats för Zwave prylar. Där vill jag montera en zwave+ brytare av något slag.
Vad behöver jag alternativ om ni kan hänvisa till en viss post i tråden?


Ber om ursäkt om jag ställer frågor som redan är besvarade i tråden, men den är helt enkelt så stor att det är mer omöjligt att hitta info i den om man inte vet exakt vad man letar efter.
 
TE-Rex skrev:
Har inte haft detta fel på ett tag. Det enda jag vet med mig att jag gjort är omstart av Veran så det var kanske det som behövdes ...
Haha, bara för det kom felet tillbaka idag... Tror dock inte jag orkar starta upp ett felärende hos Vera, upplevde dom som ganska inkompetenta sista gången jag gjorde det...
 
Jag har en en qubino och en fibaro insatsbrytare som ska installeras.
Men i mina befintliga väggbrytare så har jag bara fas och tändtråd.
Måste nolla dras ner eller det fungerar att koppla in fas och tändtråd i pucken?
 
Fibaros brytare kan du koppla in utan nolla, men Qubinos brytare behöver den.
 
trattalask
Du måste dra ner nolla till båda brytarna. Ifall du haft en fibarodimmer så kan man koppla in den utan nolla. Eventuellt måste man ha en bypassmodul ifall man dimmar LED.
 
Vad är skillnaden på fibaroströmbrytare/dimmrar och Qubinoströmbrytare/dimmrar? Jag ska beställa en hel drös med strömbrytare och dimmrar i veckan
 
trattalask
Det är olika tillverkare som fungerar olika bra med olika kontrollers. Största skillnaden är att du kan mäta effektförbrukning med qubinos brytare men inte på fibaros men med fibaros dimmer kan man eventuellt köra utan nolla ner till pucken vilket man inte kan med qubinos.
 
Har för mig att man kunde köra utan nolla på nya versionen av qubino, någon som vet?
 
D_a_g_g skrev:
Har för mig att man kunde köra utan nolla på nya versionen av qubino, någon som vet?
Det är en viktig fråga tycker jag. :)
Nä allvarligt, det gör installation en mycket enklare om man slipper dra ner nolla till brytaren.
 
Fortfarande ingen som styr av/på/dimmer på ett drivdon med inbyggd dimmer?
 
noone70 skrev:
Nä allvarligt, det gör installation en mycket enklare om man slipper dra ner nolla till brytaren.
Men när nollan väl är framme, så är det ju så mycket enklare.
Man slipper fundera på vilket och man slipper köra på läckströmmar, vilket dimmers utan nolla fungerar på. Tror nog inte dagens/framtidens nyare dimbara ljuskällor kommer må så värst bra av dem. Har man gamla glödlampor och halogener fungerar det nog (fast sämre ändå - se bypass etc.).

Så gör om gör rätt, anser jag.
Hade nog bara två/tre ställen där nollan inte gick igenom brytaren (någon meter ovanför finns den ju).
Och ett enda ställe där (fördragen) jord inte fanns till ett uttag (tidigare ojordat i stora rummet) - då blir man glad.
 
  • Gilla
ulrikf och 2 till
  • Laddar…
Jag fick en qubino brytare och en fibaro brytare installerade igår.
Qubino:n dök upp direkt men fibaron hittar jag inte hur mycket jag än försöker. Det är en FGS-222.
Nån som har tips på hur jag ska få in den i systemet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.