cjk1975 skrev:
Jag vet att både Aeon Labs och Fibaro har sensorer med inbyggd ljussensor (t.ex. Multisensor 6) men fungerar dessa för utomhusbruk? Eller kan jag sätta en sådan i ett fönster inomhus?
Aeon labs har IP42, så den bör fungera om du sätter den någorlunda regnskyddat. Den kan dessutom drivas med 5V, vilket kan vara praktiskt då batterier fungerar lite sisådär utomhus.

Det får kanske blir en sådan då, vinner jag ngt på att köpa gen 6 jmf. med gen 5?

Oops, ser nu att gen 6 är IP20 men gen 5 är IP44.

Redigerat:
Min Vera Edge är vilse i rumtiden, den tror att det idag är torsdagen den 13 Januari 2000 och att klockan är 04:50, och har så gjort i åtminstone ett antal dagar.

Jag har försökt ladda om plats och tidzon via Location, men det tycks inte hjälpa.

Kontrollerna har kontakt med internet. Jag har varit bortrest och haft koll på hemmet via Vera'n, så därom råder ingen tveckan.

Oj, nu helt plötsligt när jag skulle ta ett skärmklipp har den ändrat sig till att det är lördag och att klockan är 01:08, den är dock 12:59, och jo, region, stad och tidzon är rätt insställda.

Några tips på vad som kan vara problemet, och hur man fixar till detta?

Hej på er! Har ett litet irriterande problem med min Vera 3 (UI7) som jag undrar om någon annan råkat ut för. Det gäller ett par Fibaro dimmrar (ver 2). Problemet är att status när det gäller tänt/släckt inte alltid uppdateras när jag använder tryckknapp för att kontrollera dimmern. Däremot så uppdateras alltid status när det gäller effektförbrukningen. När jag släcker en lampa med tryckknapp kan alltså statusen för lampan i bli t ex: "On 62%, 0 W". Frågan är om det är dimmern som missar att skicka status till Veran eller en bugg i Veran?

Har liknande problem fast jag har Qubino Flush dimmers.
När man tänder/släcker med fysiska strömbrytare så uppdateras inte alltid av/på status i vera.

Jag har Vera Edge med UI7.

Vet inte riktigt var man ska börja felsöka ?!

Ok, då känns det mer som en bugg i UI 7 om du har samma problem med annan dimmer.

thomasx skrev:
Min Vera Edge är vilse i rumtiden, den tror att det idag är torsdagen den 13 Januari 2000 och att klockan är 04:50, och har så gjort i åtminstone ett antal dagar.

Jag har försökt ladda om plats och tidzon via Location, men det tycks inte hjälpa.

Kontrollerna har kontakt med internet. Jag har varit bortrest och haft koll på hemmet via Vera'n, så därom råder ingen tveckan.

Oj, nu helt plötsligt när jag skulle ta ett skärmklipp har den ändrat sig till att det är lördag och att klockan är 01:08, den är dock 12:59, och jo, region, stad och tidzon är rätt insställda.

Några tips på vad som kan vara problemet, och hur man fixar till detta?
Det har jag levt med hela tiden med min Vera Lite. Från början fixade ett skript från hjälp från Veras forum, men det var som det inte hjälpte. Kontakt med support så får man det att funka igen.
Tyvärr trodde jag i min enfald att detta skulle vara borta med Edge och UI7, så vart då inte fallet. Då vet jag att man är tillbaka på ruta 1 på den punkten.

Qunaki skrev:
Det har jag levt med hela tiden med min Vera Lite. Från början fixade ett skript från hjälp från Veras forum, men det var som det inte hjälpte. Kontakt med support så får man det att funka igen.
Tyvärr trodde jag i min enfald att detta skulle vara borta med Edge och UI7, så vart då inte fallet. Då vet jag att man är tillbaka på ruta 1 på den punkten.
Aj då, det är ju en rätt allvarlig bugg, hela systemet är ju i det närmaste värdelöst om det inte ens kan hålla reda på klockan. Det borde vara nr 1 på Vera's buggfixarlista i så fall, tycker jag.

Om ni frågar mig så är UI7 en enda stor bugg. Hade det installerat en helg :thumbdown: med stod inte ut med instabiliteten

thomasx skrev:
Aj då, det är ju en rätt allvarlig bugg, hela systemet är ju i det närmaste värdelöst om det inte ens kan hålla reda på klockan. Det borde vara nr 1 på Vera's buggfixarlista i så fall, tycker jag.
Japp, det har jag också tyckt. En hemautomation som får fel tid är totalt värdelöst. Haft väldiga problem, från och till. Nu senast har den delen dock fungerat bra, men då har istället Lite blivit orkeslös i antennen.

Det värsta är ju att de andra (Fibaro och Zipan) har sina egenheter som gör att (även) de faller bort.
Min Vera Lite skall pensionera sig, nu har jag en ny Edge (som jag ännu inte packat upp, då jag är sjuk och inte orkar), så jag får slåss med UI7 vare sig jag vill eller inte. Det är ju för fan komiskt.

Det sämsta med z-wave är och förblir kontrollern. Trodde i min enfald att det skulle komma något bra, det var därför jag "började" med Lite. Men tydligen skall det inte kunna komma en kontroller värd namnet.
Alla pratar om hur dåligt envägskommunikation är (står stilla vad de heter), men detta blir inte så mycket bättre.

jocke4u skrev:
Om ni frågar mig så är UI7 en enda stor bugg. Hade det installerat en helg :thumbdown: med stod inte ut med instabiliteten
Horribelt att det blir sämre och inte bättre. Gränssnittet skiter jag i, för det är faktisk inte där man skall vara. Men om det är buggigare än UI5 så är det ju katastrof.

Ja, jag måste säga att jag tycker att grejen, konceptet, med z-wave och kontrollerna är super, men användargränssnittet på Vera Edge suger duktigt. Hur de andra är vet jag inte eftersom jag inte provat dem. Men det verkar som att det grafiska gränssnittet för att göra scener ialla fall är något bättre på Fibaro.

Jag får nog ta och lära mig lite LUA/LUUP å det snaraste, så jag kan göra allt där istället. Jag gissar att man får lite bättre kontroll på saker och ting då.

Jag har skaffat en Aeotec USB sticka och ämnar köra denna på en Raspberry Pi 2 och med openHab som mjukvara. Tröskeln är lite högre med openHAB men det finns ju då andra alternativ såsom Domoticz....väldigt mycket handlar om mjukvaran...då är det bättre att ha en öppnare/flexiblare lösning.

Kommer köra min Vera 3 med UI5 tills jag har hunnit lära mig tillräckligt om openHAB och stabiliserat det.

Jag är hittills nöjd med min VeraLite som jag nu haft några år, men jag har inte direkt belastat den hårt heller. Gränssnittet använder man ju bara för konfig, upplever dock att det är enklare nu i UI7. Buggar säkert med massa grejer men inte med något jag har :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.