@Leo
Eftersom mitt HA-system är baserat på nodejs så använder jag mest JavaScript. MQTT knyter ihop alla delar och gör att allt blir händelsestyrt. För att integrera olika protokoll är det enkelt att göra egna bindningar till MQTT. Har t.ex gjort bindningar till Siemens SPC larm, Razberry Zway, avläsning av vattenmätaren, Hek's mysensors.org, Nexa mm.
Regler har jag skrivit i JavaScript eller NodeRed.js.
Använder freeboard.io som dashboard.

Om det är någon som har bra tips på hur man mäter EMC-störningar så mäter jag gärna. :)

Huset är byggt av NCC 2009. Med tanke på hur dålig elen är dragen så är jag inte alls säker. Men det blir ingen skillnad om jag kör prylarna på UPS eller USB-batterier. (Både razberry och aeon labs multisensor går ju på USB.)

Helt oavsett är det riktigt klantigt designat av Sigma Design.

Är det värt att vänta på z-Wave plus eller är det lika bra att köpa ett system nu. Jag ska bara använda det till tända/släcka fönsterlampor. Senare blir det markis-styrning, motorvärmare och belysningen i bio-rummet. Inga super avancerade saker alltså. Input någon?

Det är värt att vänta (eller, det är inte värt att köpa utan plus), men det finns rätt mycket z-wave plus redan.
Aeon Labs kommer med en ny switch som ska klara z-wave plus: http://aeotec.com/z-wave-plug-in-switch
Där den säljs i utlandet står det att den klarar z-wave plus: http://www.homecontrols.com/aeon-labs-aeotec-z-wave-smart-switch-6

(Men att säga "gen 5" säger tydligen inte så mycket enligt razberry-folket. Skillnaden mot "gen 3" är någon slags radiostyrkekontroll eller så. Jag är osäker. Det kan vara en indikation på z-wave plus, tydligen.)

Jag lödde om en webasto-fjärr och kopplade in en på en Rpi för att köra bilvärmen. :)

Mirar skrev:
Om det är någon som har bra tips på hur man mäter EMC-störningar så mäter jag gärna. :)

Huset är byggt av NCC 2009. Med tanke på hur dålig elen är dragen så är jag inte alls säker. Men det blir ingen skillnad om jag kör prylarna på UPS eller USB-batterier. (Både razberry och aeon labs multisensor går ju på USB.)

Helt oavsett är det riktigt klantigt designat av Sigma Design.
Hmm, har du någon switch, dimmer eller givare som fungerar problemfritt? Om det är mkt EMC så borde det väl iaf inte vara det precis överallt? Vad händer om du flyttar själva kontrollenheten till annan plats?

Men vilka controllers stödjer z-Wave plus? Jag tänkte köra en Zipabox men då kanske jag får vänta lite....

Jag trodde de flesta klarade det. Razberry klarar det i alla fall. (Eller det är vad de säger...)

https://community.zipato.com/topic/support-the-z-wave-plus är informativ:

new hardware is necessary for the z-wave plus to work as plus.

1. you can use a z-wave plus device with the older ones (300-400 chips) with no problem but you will then not gain the new functions from the new plus (500 chip) because the 500 will automatic downgrade to the old standard. which leads to nr 2.

2. To gain all the new benefits from the 500 chip ALL devices need to be 500 plus devices and YES ALL also the controller.

3. So the controller needs new hardware inside!

Enligt den så ska de ju gå med Zipabox. Vi får väll helt enkelt se.

@Mirar
Tycker &så att det verkar konstigt med dina resultat. Kan det höra ihop med att du kör razberry? Jag har inte alls den typ av problem som du beskriver. Bor i stan, med många nätverk runtomkring. Har ändå kanske 100 zwave enheter, och kört i flera år. Har du många batteridrivna enheter/få nätanslutna?

När jag tänker efter, så har jag haft problem med några Fibaroprodukter, men inte med zwave som sådant.

Det är lustigt nog de batteridrivna som krånglar minst, men de är ju också de som pratar minst, så det finns ju ett logiskt samband... Du har aldrig spök eller trasiga värden i dina loggar?
Vad har du för centralnod?

Jag skyller gärna på Razberryn. Den har mikroskopisk antenn till att börja med... Men kretskortsdesignen är gjord av Sigma Design som ju hittat på z-wave. Men: Aeon Labs-stickan var ännu sämre.

Går det att prova med en extern antenn på Razberryn?

@Mirar
Jag kör en vanlig Vera3. (Vera2 innan). Inget spök öht vad jag märkt. Men, ok, har ju inte suttit o studerat loggar speciellt mycket. Känns som att allt funkar bra på nätet. Noder som är långt borta kan ta någon/några sekunder på sig ibland.

Har visserligen monterat på en extern antenn på Veran i höstas, eftersom jag ändå bytte ut en defekt Vera3. Men tyckte inte det gjorde någon märkbar skillnad.
Har iofs läst på de amerikanska forumen att folk tycker att Vera har bättre radio än USB stickor, men vet inte om det stämmer, har ingen erfarenhet av någon annan radio. Låter dock rimligt. Förmodligen bättre än än razberry &så, om razberry kör med chipantenn eller PIFA.
Tycker dock att du borde få taskig räckvidd om radion är undermålig, inte randomvärden i dina loggar..

Tänker att det kanske är mjukvaruproblem snarare än hårdvara. Men det är ju såklart bara ren spekulation.
Har inte kollat så mycket på Razberry, men tror att det är zwave.me som konstruerat den? Sigma gör visserligen modulerna, men det är inte dom som har konstruerat dom, eller 300 chipsetet. Sigma köpte Zensys, som var upphovsmakaren till zwave.
500-serien är dock under Sigmas vingar, om jag förstått rätt.

Något mysko är det iaf med din set-up.

Antennen tror jag är den lilla bågen på kortet ( se gröna kortet på http://razberry.z-wave.me/ ). Jag är inte tillräckligt bra på antenndesign att jag inte sabbar någonting viktigt om jag skulle löda på en antenn...

Razberryfolket säger att de inte kan påverka firmwaren eller chipdesignen. Designen är rätt enkel, det är referensdesignen med referenschippet och det är strömförsörjning och seriesnöre till RPin. Protokollet är proprietärt och jag har inte orkat hacka det. Löjligt mycket sköts av chippet, som routingtabeller och nodinformation. Som sagt tidigare går eepromet i sigmachippet sönder ibland och då måste jag läsa in en backup efter factory reset. Razberryfolket svär sig fria från problem med chippet...

Det är möjligt att det är mjukvaruproblem, men då ligger de i hårdvaran - firmwaren till chippet. Men det är inte ett typiskt mjukvaruproblem att toggla slumpmässiga bittar. Jag har fått samma typ av fel på två olika razberry.

Hur som helst ger den dåliga designen av protokollet och mina samlade problem att jag vill köra någonting annat. Jag hade hoppats på fler zigbee-prylar, men det verkar vara rätt uselt (och svindyrt) utbud...

Om man ska köra Z-wave plus och Zipabox Duo måste man alltså ersätta alla puckar mm med nya Z-wave plus puckar för att kunna få full funktion? Även plocka bort ev 433 MHz grejer? Inte byta något på Zipaboxen?

Ska precis lägga beställning av en massa nya puckar, därav frågan.

Redigerat:
För att få full funktion antagligen, men inte för saker som CRC16, det är utökningar i paket som redan routas (och orsaken till att jag inte tror att det hjälper så mycket).

Det du kommer att missa är saker som 100kbps, som kanske funkar även utan zwave plus om de inte behöver routas över någonting som inte klarar det.

Om noden behöver routas tror jag att du får full funktion mellan centralen och den prylen. Jag kan ha fel. Informationen är lite rörig...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.