OpiMaza skrev:
Ok va bra.
Vet du om det finns möjlighet till rapportering till temperatur.nu i Vera?
Allt går i stort sett att göra mha kod i Vera och jag har även för mig att jag sett en post/tråd om just temperatur.nu.
 
Har någon hittat något liknande detta: http://www.jula.se/utanpaliggande-kapslad-strombrytare-ip44-400551 med Z-wave funktion inbyggd (switch, inte dimmer).

Att plocka ihop en fibaro-puck, förhöjningsram, impulsfjäder och brytare tycker jag blir lite omständigt och dyrt.

Det handlar om brytare i källaren där all el är utanpåliggande.
 
ecscsjo skrev:
Har någon hittat något liknande detta: [länk] med Z-wave funktion inbyggd (switch, inte dimmer).

Att plocka ihop en fibaro-puck, förhöjningsram, impulsfjäder och brytare tycker jag blir lite omständigt och dyrt.

Det handlar om brytare i källaren där all el är utanpåliggande.

Hej och Välkommen till forumet!

Du kan säkert spara en hundring genom att välja färdig z-wave brytare. Har ingen egen erfarenhet men testa gärna och låt oss veta. Exempel, ber dig läsa själv: http://www.vesternet.com/z-wave-tkb-single-paddle-wall-switch
/J

P.S. Om du tycker att din ovan angivna inköpslista känns omständig så är det frågan om du överhuvudtaget ska ge dig in i z-wave...
 
Redigerat:
Hej,

Mitt hopp var att hitta nån som antingen hade hittat nån produkt som passade, eller att nån testat nåt liknande som det du föreslår (d.v.s. Hur väl fungerar den du föreslår med en vanlig förhöjningsram - passar den bra).

Tanken var att få svar på frågan, hur har ni som har utanpåliggande el löst det.

Själv så har jag Trend tryckknappar och Fibaro-puckar i boende-delen av huset (plus Fibaro-puckar för all utomhusbelysning) - i källaren är jag inte lika känslig när det kommer till utseendet på ljusknapparna. Så, jag har handlat min andel impulsfjädrar... :)
 
Jag har monterat en Düwi switch i ram, det funkade bra, och ser ok ut, köpte en ram på Classe. Dock har Düwi haft problem med en (eller flera) batchar i serien Everlux, som är den som oftast passar bäst i svedala (mest lik våra standardbrytare), då man kan trycka loss vipp-plattan om man trycker längst ut i hörnen. Jag har både sådana som har problemet och dom utan. Någon sa att detta var årgärdat i senare serier, annars kan man pula till det själv.

Med zwave.me firmware är dom riktigt bra. Typ denna
http://www.vesternet.com/z-wave-me-duwi-everlux-set

Detta med Vera, har ingen koll på dom andra.
 
Redigerat:
Eftersom jag är världens mest veliga person när det gäller det här med Z-wave så har jag fortfarande inte lyckats bestämma mig för vilken Controller jag ska köpa.

Såhär tänker jag just nu:
Zipabox - rimligt pris och man kan köra 433MHz via modul. Lite osäkert val då användarskaran än så länge är mindre.

Vera (Lite eller 3 känns lite som det kvittar?) -Samma fördelar som ovan fast med större antal användare, mera öppet men krångligare.

Fibaro HC2 - Användarvänligt men dyrt och mellanskillnaden mellan Zipabox eller Vera kanske är bättre att lägga på pluggar?

Nu till några frågor:

Temperatur via 433Mhz kan man få in det i HC2 på något sätt? Pluggar via 433Mhz funkar inte iaf så det är bara temperaturer som är intressant med 433MHz. Eller finns det några andra bra och helst billiga termometrar som ni skulle rekommendera?

Kan man på något sätt även styra hemmabion via någon av ovanstående? Hur och vad behövs isf?

Att starta motorvärmaren vid olika tider beroende på utomhustemperatur vilka enheter klarar det? Hur och vad behövs?

Hjälp mig att knuffa mig över kanten är väl det jag vill helt enkelt 😃 Är ju Macanvändare till vardags och HC2 känns lite macig kanske hade den haft ett äpple på sig hade jag inte tvekat men Fibaro kanske bara är en wannabe?
 
@iSnobben,

Har inte svar på alla dina frågor men lite synpunkter.
Vad är viktigt? I mina ögon är Z-wave standarden det viktiga och att brytare, dimmers etc är bra för det är där du komma lägga majoriteten av pengarna. Kontrollern kan du byta utan större ekonomisk drabbning.

Vad är användarvänlighet för dig?
För mig är det att ha en stor skara människor som samverkar för att lösa problem, inte hur snyggt gränssnittet är. I mina ögon är Vera är överlägset med dess storlek och intresserade människor. (sen är jag inte heller någon iPhone-person som tycker det är viktigt att ha tusentals olika skal att sätta på telefonen även om min son är av annan uppfattning). Jag tycker att det är viktigt att det funkar som jag vill ha det och att kunna få hjälp utan att ringa BigCompany varje gång.

Hemmabion finns det flera som styr har jag för mig, med eller utan IR blaster. Beror på vad man vill kunna göra.

Släpp iStolpen och ge dig in i matchen...och justera senare efter behov och vilja...Valet av kontroller är det lilla valet

...några cents i alla fall :)

EDIT: Underskatta inte DIN gut-feeling....
 
För att göra det ännu svårare har jag läst att det ska komma en Home Center Lite. Releasedatum i den här världen verkar dock vara lika pålitligt som i dataspelsvärlden (tänk Duke Nukem Forever). Något vettigt svar kan man inte få av Fibaro och svenska återförsäljare (m.nu) verkar sitta på lika tillförlitlig info som du.
 
jocke4u skrev:
@iSnobben,

Har inte svar på alla dina frågor men lite synpunkter.
Vad är viktigt? I mina ögon är Z-wave standarden det viktiga och att brytare, dimmers etc är bra för det är där du komma lägga majoriteten av pengarna. Kontrollern kan du byta utan större ekonomisk drabbning.

Vad är användarvänlighet för dig?
För mig är det att ha en stor skara människor som samverkar för att lösa problem, inte hur snyggt gränssnittet är. I mina ögon är Vera är överlägset med dess storlek och intresserade människor. (sen är jag inte heller någon iPhone-person som tycker det är viktigt att ha tusentals olika skal att sätta på telefonen även om min son är av annan uppfattning). Jag tycker att det är viktigt att det funkar som jag vill ha det och att kunna få hjälp utan att ringa BigCompany varje gång.

Hemmabion finns det flera som styr har jag för mig, med eller utan IR blaster. Beror på vad man vill kunna göra.

Släpp iStolpen och ge dig in i matchen...och justera senare efter behov och vilja...Valet av kontroller är det lilla valet

...några cents i alla fall :)

EDIT: Underskatta inte DIN gut-feeling....
Användarvänlighet för mig är väl när något är så intuitivt att man inte behöver konsultera manualer eller forum för att förstå hur man gör. Här verkar dock ingen controller vara i dagsläget. Alla verkar ha sina skavanker så att säga.

Självklart är Z-wave den viktigaste delen för mig och jag kan nog tänka mig att slopa 433MHz helt. Kan ju trots allt köpa en plugg extra för pengarna som 433MHz-modulen kostar. Jag har i dagsläget väldigt lite 433MHz-grejer. Men jag har hört gott om termometrar och det är som sagt det som vore grejen i så fall.

iTräsket handlar för mig mer om att det fungerar som man förväntar sig och inte om hur många skal man kan ha. Jag har inga skal eller andra löjliga tillbehör 😃 Det jag gillar är väl hur alla Appleprylar fungerar med varandra utan krångel. Kanske är det det jag hoppas på med HC2 eftersom många av pluggarna som jag är intresserad av tillverkas av Fibaro.

Håller med dig om att en bred användarskara är gynnsam när man får problem precis som jag skrev under Vera som en fördel. Dock verkar man behöva vara lite av en hacker till intresset för att orka med allt. Inget ont i det men jag vet inte om det är min grej. Det jag ser i dagsläget är egentligen ganska enkla saker:
Styra lampor med hjälp av solens upp och nedgång eller med ljusmätare.
Motorvärmare som startar olika beroende av utomhustemperatur.
Gruppera exempelvis fönsterlampor så man bara behöver programmera en gång.
Övervaka total elförbrukning.
Övervaka läckage vid varmvattenberedaren. (Gick sönder i somras när vi var hemma som tur va)
Brandvarnare, när nu Fibaro tänker släppa dessa...?
Styra temperaturen i garaget så att den håller sig på några plusgrader på vintern.
Notifiera mig om kylskåpet och frysen plötsligt blir strömlöst
Tvättmaskinen säger till när den är klar.
Takfönster som stänger sig om det regnar och öppnar sig när det är svalare ute än inne på sommaren. (Ska byta fönster och har sett att det finns Z-wavefönster)
Övervaka och logga temperaturer för att sedan kunna jämföra elförbrukningen relaterad till utomhustemperaturen.

Det vore även trevligt om jag kunde göra följande:
Styra hemmabion, välja rätt utgångar beroende på vad jag väljer att göra samt släcka i taket.
Styra luftvärmepumpen.

Mina tankar just nu och det ska byggas ut lite i taget. Börjar i liten skala har jag tänkt då sambon är mammaledig så pengarna växer kanske inte på träd just nu. Därför gjorde jag även något som jag inte brukar göra, nämligen att kompromissa och köpte Tellstick. Det känns som pengar i sjön.
 
Redigerat:
Nyfniken skrev:
För att göra det ännu svårare har jag läst att det ska komma en Home Center Lite. Releasedatum i den här världen verkar dock vara lika pålitligt som i dataspelsvärlden (tänk Duke Nukem Forever). Något vettigt svar kan man inte få av Fibaro och svenska återförsäljare (m.nu) verkar sitta på lika tillförlitlig info som du.
Jag har beslutat mig för att bara titta på det som finns idag. Det kommer alltid nya grejer och med Z-wave så verkar rykten kunna vara rykten väldigt länge precis som du skriver.
 
@iSnobben
Användarvänlighet för mig är väl när något är så intuitivt att man inte behöver konsultera manualer eller forum för att förstå hur man gör. Här verkar dock ingen controller vara i dagsläget. Alla verkar ha sina skavanker så att säga.
Jag har inte kollat jättemycket på alla alternativ då Vera'n var för mig ganska given pga kompetensen här och deras internationella community.
När det gäller hemautomation som man bygger själv (oavsett kontroller) så lär det bli avancerat och aldrig något jag skulle rekommendera t.ex. mina föräldrar eller andra som inte är intresserade av teknik eller problemlösning.

Om jag tittar på de tre stora, Vera, Fibaro och Zipabox och hur gränssnittet ser ut så blir jag mest tilltalad av Zipabox. Speciellt om man tittar på hur deras logik är uppbyggd.
Håller med om att gränssnittet i Vera är lite "90-tal" och man får inte samma överblick.

zipato_programming_02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hc2_scena1.jpg



Det jag gillar är väl hur alla Appleprylar fungerar med varandra utan krångel. Kanske är det det jag hoppas på med HC2 eftersom många av pluggarna som jag är intresserad av tillverkas av Fibaro.
Tror inte du skall ha för höga förväntningar på problemfri plug n' play, det kommer sannolikt bli lite krångel och dessa problem får man lösa längs vägen.
Fibaro är ju stora (störst?) på pluggarna och bra kvalitet har det varit för mig så här långt.
En bra sida för att kolla kompatibiliteten: http://www.vesternet.com/compatibility/z-wave-compatibility-guide#.Ur0zyPTuK0U

Håller med dig om att en bred användarskara är gynnsam när man får problem precis som jag skrev under Vera som en fördel. Dock verkar man behöva vara lite av en hacker till intresset för att orka med allt. Inget ont i det men jag vet inte om det är min grej.
Du kan komma långt med peka-klicka-konfigurera i samtliga men min känsla är att det man riskerar bli mer avancerad med tiden och för sådana logiska uttryck.
Som jämförelse så jobbar jag som integrationsarkitekt och det finns olika grafiska verktyg för att styra logik men när man får avancerade uttryck så går man ofta vilse och det är svårt/omöjligt att beskriva det i grafiska symboler. Med lite kod löser man problemet enklare.

Mina tankar just nu och det ska byggas ut lite i taget. Börjar i liten skala har jag tänkt då sambon är mammaledig så pengarna växer kanske inte på träd just nu. Därför gjorde jag även något som jag inte brukar göra, nämligen att kompromissa och köpte Tellstick. Det känns som pengar i sjön.
Utifrån vad du skriver med snyggt, enkelt gränssnitt och ekonomi så skulle jag tro att Zipabox är det mest intressanta för dig. Det som talar emot Zipabox (i mitt huvud) är att det är det nyaste systemet och kanske har buggar man inte vill ha. Dock verkar ju finnas några här som kör det och kan inte minnas att det har framkommit några jätteproblem
 
  • Gilla
hek och 1 till
  • Laddar…
Tjenare snobben,

Jag hade samma problem som du att välja controller men jag själv valde HC2. Är en inbiten Apple snubbe men vet inte om det var det som gjorde valet, kanske... Jag är allergisk mot fula GUI:n och känner mig själv så väl att jag inte skulle fixa en barskrapat sådant. Där har HC2 en riktig fördel, kalas snyggt är det. Dock är dem lite som Apple var i början med första iPhone. Den hade bara 2G när 3G hade varit standard länge men de lyckades sälja ändå på sitt nya koncept och sjukt snygga design. HC2 har nu ett API som man kan jobba emot och som jag som kom ifrån Nexa träsket lever fortfarande kvar där genom att just använda det API:t. Kör en RPI med en tellstick som ropar mot API:t och har även 1-wire sensorer som skickar temperatur in i HC2 på samma sätt. Dock har dem lite jobb att göra för att integrera dessa värden på lika snyggt sätt som värden som kommer ifrån Z-wave produkter men har kikat i deras backlog och det verkar vara på gång. Ingen aning om jag hjälpt dig men det är iaf hur jag valde och en kort sammanfattning om min lösning
 
  • Gilla
hek och 1 till
  • Laddar…
Jag får väl börja med att tacka för två jättebra svar @jocke4u och @Armborg. Zipabox håller jag med om att det mesta är vad man önskar men det jag hänger upp mig på där är att användarskaran är så pass liten än så länge. Hade det funnits lika många användare där som för Vera och HC2 hade nog valet varit enklare. I början så tyckte jag att den var så bra också pga av 433MHz men det känns mindre och mindre troligt att jag kommer att använda det och vill jag använda lite 433MHz så kanske jag kan göra det via min Tellstick Net.

Valet står mer och mer mellan HC2 och Zipabox helt klart.

Jag återkommer med mera frågor senare. Står och steker pannkakor just nu :)
 
Armborg skrev:
Tjenare snobben,

Jag hade samma problem som du att välja controller men jag själv valde HC2. Är en inbiten Apple snubbe men vet inte om det var det som gjorde valet, kanske... Jag är allergisk mot fula GUI:n och känner mig själv så väl att jag inte skulle fixa en barskrapat sådant. Där har HC2 en riktig fördel, kalas snyggt är det. Dock är dem lite som Apple var i början med första iPhone. Den hade bara 2G när 3G hade varit standard länge men de lyckades sälja ändå på sitt nya koncept och sjukt snygga design. HC2 har nu ett API som man kan jobba emot och som jag som kom ifrån Nexa träsket lever fortfarande kvar där genom att just använda det API:t. Kör en RPI med en tellstick som ropar mot API:t och har även 1-wire sensorer som skickar temperatur in i HC2 på samma sätt. Dock har dem lite jobb att göra för att integrera dessa värden på lika snyggt sätt som värden som kommer ifrån Z-wave produkter men har kikat i deras backlog och det verkar vara på gång. Ingen aning om jag hjälpt dig men det är iaf hur jag valde och en kort sammanfattning om min lösning
Det verkar som att du och jag resonerar ganska lika.

RPI=Razberry PI?

Jag har ju en Tellstick NET kan jag få in värden från den i HC2 på samma sätt som du?

Hur funkar det här med 1-wire?

Läste lite om HC2 på ett annat forum och jag vet inte om jag fattade det hela rätt men det verkar som att Fibaro öppnar upp mer och mer möjligheter. Läste något om appar eller plugins. Något som du har hört?

Jag funderar även på Fibaros ännu ej släppta brandvarnare. Kan man använda den för att läsa av temperaturen i rummet? Vill gärna hålla koll på temperaturen i sovrummen och kan jag göra det samtidigt som jag ökar säkerheten med brandvarnare så vore ju det kanon 😃
 
Redigerat:
Polly-lock finns ju från Danmark och fungerar med de flesta lås och Z-wave enligt reklamen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.