@TE-Rex - du fuskade väl inte med det krångliga när filerna skulle downloadas - "Select four or six files, select ‘Restart LUUP after upload’ and then click ‘GO’. Before uploading the next batch make sure VERA has finished rebooting." ?
 
mrquick skrev:
@TE-Rex - du fuskade väl inte med det krångliga när filerna skulle downloadas - "Select four or six files, select ‘Restart LUUP after upload’ and then click ‘GO’. Before uploading the next batch make sure VERA has finished rebooting." ?
Här fuskas inte ;). Jag laddade visserligen upp filerna 10 åt gången (max man kan välja i taget), kan det vara problemet? Jag har laddat in luup filerna "alpha 10", det finns även en ver "beta 1", kanske skulle testa att ladda in dem? Det som jag tycker är så skumt är att jag inte får upp något alls under fliken "serial port conf.", förutom "If you connected the USB/serial device and it's not displayed here, reload Luup.
Not available.
 
n0ir
Kör du med USB-hub? Jag hade (och HAR) lite strul med min Vera Lite och RFXtrx när jag kör den via en USB-hub. Pröva stänga av Veran och enbart plugga in RFXtrx:en​
Nej jag kör utan hub, har även testat båda USB (Vera 3 har 2 st), no luck. RFX funkar i datorn så det måste vara Vera som strular.
 
Ingen aning, jag vet inte varför någon skrev max 6 st åt gången, kanske fanns det en anledning ;-) Själv följde jag instruktionen till punkt och pricka.

Hursomhelst, jag kör Beta 1 och den fungerar. Om jag vore du skulle jag innan ev total återställning köra på Beta 1 och ta det väldigt lugnt när jag gjorde det...

Sen skulle jag browsa RFX-underformet på micasaverde ordentligt http://forum.micasaverde.com/index.php/board,45.0.html
 
Tack för tips! Jag ska testa igen att ladda upp filerna 1 i taget. Det finns även en katalog som heter "Trunk" där luup-filerna finns. Om jag fattar det rätt så är det en sammanställning av de senaste filerna, kanske det som är det bästa alternativet?
 
Mr Lorentz skrev:
Somfy verka flera gardintillverkare använda för trådlös kommunikation. Men vad jag förstått så finns det inget stöd idag mellan Somfy och Z-wave. Någon som har förslag på lösning?
www.hasta.se har motorer till rullgardiner. Inte zwave men kanske går med rtxtrx. Betydligt billigare.
 
Nä nu ger jag upp! Har gjort en factory reset och gjort om allting från början men den förbannade RFX vill fortfarande inte dyka upp under serial port.
 
Redigerat:
Två korta frågor..

Jag lyckas inte utläsa huruvida jag kan styra 4+4 10w halogenspottar mha rgbw-enheten. Kan man det?


Funderar på en Vera lite i fritidshuset.
Tänkta funktioner:
Rörelsedetektor
2 översvämningsdetektorer
Brandvarnare
Universalsensor med två tempgivare
Plus ev ett par wallplugs.

I dagsläget har vi ingen internetanslutningen i huset. Måste jag skaffa ett vanligt 3G/4G-abb eller finns det billigare M2M-lösningar. Hur mycket internettrafik kan det röra sig om per månad?

/David
 
Skam den som ger sig...det visade sig att USB-kabeln var kass. Nu är den bytt och allt funkar :) Tack till er som försökte hjälpa till!
 
  • Gilla
n0ir och 1 till
  • Laddar…
dadid skrev:
Två korta frågor..

Jag lyckas inte utläsa huruvida jag kan styra 4+4 10w halogenspottar mha rgbw-enheten. Kan man det?
Enligt manualen nja.. beror på om du kör 12 eller 24V och delar upp dom på 4+4.. 12V Max 144w, 24V - 288W. Per kanal får du dela med 4. D.v.s 36W resp. 72W max.

dadid skrev:
Funderar på en Vera lite i fritidshuset.
Tänkta funktioner:
Rörelsedetektor
2 översvämningsdetektorer
Brandvarnare
Universalsensor med två tempgivare
Plus ev ett par wallplugs.

I dagsläget har vi ingen internetanslutningen i huset. Måste jag skaffa ett vanligt 3G/4G-abb eller finns det billigare M2M-lösningar. Hur mycket internettrafik kan det röra sig om per månad?

/David
Kan du inte rigga upp det hemma och kolla hur mycket trafik sakerna generarerar innan du monterar i stugan? Då kan du också i lugn och ro inkludera grejerna och verifiera att allt funkar.
 
  • Gilla
dadid
  • Laddar…
TE-Rex skrev:
Skam den som ger sig...det visade sig att USB-kabeln var kass. Nu är den bytt och allt funkar :) Tack till er som försökte hjälpa till!
En kass USB kabel! Vilken öken, det är ju det sista man skulle tippa på, bra jobbat och ska den som ger sig. ;-)
 
  • Gilla
TE-Rex
  • Laddar…
Jag har lite motgång med en fibarodimmer. Tyvärr har jag tillsvidare bara en (får en handfull till om några veckor) så jag har inte haft möjlighet att testa mer än denna.

Digitalt fungerar allt fint. Jag har kopplat en kronbrytare som fint berättar vad den gör för nätverket. Oftast släcks och tänds/dimmras lampan men ibland händer inget med lampan även om knappen trycks på och dimmern berättar för nätverket att lampans status ändrats. Den är inkopplad med 3 trådar (med neutralledare) enligt schemat som medföljer.

Någon annan som har liknande erfarenheter? Är dimmern kass?
 
Vardagsrumslampan.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag blir inte riktigt klok på hur jag ska få in min fibaro dimmer här. Någon som kan hjälpap???
 
jolerius skrev:
Jag blir inte riktigt klok på hur jag ska få in min fibaro dimmer här. Någon som kan hjälpap???
Något sådant? Kom ihåg att du måste ha återfjädrande knappar för att få det att fungera.
Dimmer.jpg
 
OK, jag orkar tyvärr inte rita ikväll. Har samma problem själv och tror mig ha lösningen men har inte gjort det själv då jag saknar fjädrar för tillfället.

Swoosh ritning skulle fungera, men den bygger på att jolerius kan fixa fram både nollan och fasen till det vänsta uttaget. Lite jobbigt tycker jag, kanske inte tycker andra som är duktiga på att dra...

Hek har tidigare visat att man kan koppla in brytaren direkt mellan S1 och L (dvs inte använda Sx). Kan tyvärr inte hitta just det inlägget nu (det är så MÅNGA inlägg i denna tråd nu...)

Utifrån jolerius ritning:
- Fjädrar i båda brytarna
- Fibaron bakom vänster brytare
- Fibaron kopplas in enligt schema utan nolla
- En av trådarna mellan brytarna skickar fasen vidare från högra till vänsta uttaget (oavsett brytarens status)
- Brytarna kopplas parallellt mellan fas och S1

Ingen dragning skulle behövas, men många skarvar bakoom vanstra brytaren blir det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.