Tål den minusgrader då? IP-klassnngen har ju bara med det yttre skyddet för tex väta.
 
dhanjel skrev:
Brytare i låsblecket lät intessant!
Tror inte jag är den första i tråden som installerat en sådan. Jag tog en återanvänd microswitch och monterade den med hjälp av ett litet labb-pcb, en skruv eller två i blekket och smältlim. Lurigt att få den i helt rätt läge men efter några halvlyckade försök sitter den nu helt perfekt. Hastigheten i uppdateringen från universalsensorn är omedelbar, väldigt stor skillnad i förhållande till mitt tidigare telldus-system som inte var spesiellt pålitligt. Om man vill vara ordentlig kan man köpa ett extra bleck (mitt kostade ca 150 kr) så att man kan montera i lugn och ro och inte riskerar något med sitt befintliga.
 
Har pillat en timme eller två med OpenHAB. Tror jag kan förlika mig med eländet, mest för att det är öppet, vettigt att konfigurera (textfiler!) och lätt att utöka utan att behöva ha med LUA och den där hemska Veran att göra. Tycker dock det är lite läskigt med något stort Java-baserat ramverk i botten, föredrar skripspråk och C :)

Det som för min del talar för OpenHAB är att jag kan integrera det med mina existerande hack i form av loggning av elförbrukning, temperaturer och luftfuktighet i RRD-databaser samt existerande styrning av mögelhämmande åtgärder på vinden. Dessutom går det att köra i en virtuell maskin som jag lätt kan få bra drifttid och backup på. Några timmars hackande och jag tror att jag har samma status på OpenHAB som på Veran i nuläget.
 
jocke4u skrev:
Jag tror jag har sett det (eller läst det) men inte 100% säker
Emoncms verkar ha en liten startsträcka. Kan man "fula" och använda sig av dataMines loggar för att på nåt snabbare, enklare sätt cruncha data? För min del skulle ex. manuell hantering i Excel kunna funka som en start.
 
Redigerat:
När jag såg första inlägget om emoncms så såg det klockrent ut. Jag tyckte heller inte emoncms hade någon vidare startsträcka, bara liten.

http://emoncms.org/vis/auto?feedid=23909 - Denna fick jag till rätt snabbt. Skapade en scen som går varannan minut och skickar data. Dock är man ju tvungen att koda...

local SENSOR = 106 -- Watt sensor device number
local SES_SID = "urn:micasaverde-com:serviceId:EnergyMetering1"

local SENSOR1 = 100 -- KWH sensor device number
local SES_SID1 = "urn:micasaverde-com:serviceId:EnergyMetering1"

local SENSOR2 = 112
local SES_SID2 = "urn:upnp-org:serviceId:TemperatureSensor1"

local watts = luup.variable_get( SES_SID, "Watts", SENSOR) or "0"
local kwh = luup.variable_get( SES_SID1, "KWH", SENSOR1) or "0"
local temp = luup.variable_get( SES_SID2, "CurrentTemperature", SENSOR2) or "0"

local status, result = luup.inet.wget('http://emoncms.org/input/post.json?node=1&csv=' .. watts .. ',' .. kwh .. ',' .. temp .. '&apikey=xxxxxxx', 5)

xxxxxx måste bytas mot din egen nyckel.

Jag är dock inte helt övertygad om att detta är rätt väg att gå pga att status på själva projektet, åtminstone det lilla jag kunnat uppfatta, inte är helt 100%. Tror det återstår en del innan det kan bli bra.

Datamine vill jag nog på något sätt fortfarande bli av med, tankeverksamhet pågår....

Men, den som nu har dataMine och vill göra något snabbt kan gräva i loggarna och importera till excel, det har jag gjort utan större jobb. Excelfunktionen för att göra om unixtimestampen till riktigt tid är "=unixtiden/(60*60*24)+"1970-01-01""
 
  • Gilla
Freddan101
  • Laddar…
@mrquick

Intressant, tack för tipsen! Ska grotta mig ner i detta när jag har lite tid över.
 
Hek, läste artikeln om dig idag. Kul med lite bilder :D
 
  • Gilla
hek
  • Laddar…
superpin skrev:
[länk]
Den stödjer bara 0-40 grader, så inget att ha utomhus. Verkar tyvärr inte finnas någon sådan?
 
Stark-Johan Samuelsson skrev:
...brytare i låsblecket på ytterdörren)...
Så himla coolt med dessa lösningar för att känna av dörrens "låsstatus". Ni som gjort dessa lösningar, har ni möjlighet att lägga upp bilder på hur ni monterat microbrytarna?

Äh, efter lite sökning i tråden så hittade jag denna excellenta post:

http://www.byggahus.se/forum/villal...ve-da-haus-hemautomation-118.html#post1855374

Tackar! :)

Alternativet får annars bli http://www.laskompaniet.se/kolvkontakt-lk2a/1227-0 som ju också nämnts i denna tråd ganska nyligen och som dessutom verkar vara en bra lösning.
 
Redigerat:
Jag undrar också lite över alla låsbleckslösningar. Kör ni dessa via en psu eller batteri? Hur har ni dragit kablar snyggt i efterhand för detta? Någon som har lite bilder på lite mer översikt än detaljerna?
 
Mitt elskåp sitter precis vid dörren och i det har jag ett 230V uttag som jag kopplat in en fibaro universalmojäng på. Det finns också flexrör från elskåpet till ringklockan som jag drog sladden till brytaren genom. På det viset var jag lyckligt lottad och kunde dra sladden helt "osynligt" i efterhand utan något extra arbete. Viktigt att ha brytaren så att kretsen är sluten i normalt/låst läge så att man inte kan klippa sladden utifrån och lura systemet utan lite extra arbete. Jag har iofs brytare på dörren också så det går inte att ta sig in "osedd" hur man än gör.

Sladdar går alltid att dölja även om det rör sig om något som installeras i efterhand. Det är bara en fråga om hur mycket arbete/tid/pengar man vill lägga ner på det :)
 
Det jag ser som enklast vid efterinstallation är att lyfta på fodret på utsidan och sedan gå vidare bakom fasaden. På insidan är det snickerier, platsmålat etc = mycket jobb att återställa.
 
Tänkte bara dela med mig av det senaste momentet, vilket är att få igång MyVera gränssnittet. Det börjar nu likna någonting, inte helt nöjd ännu då det inte fungerar perfekt i mobiltelefonen, dock är funktionen på datorn och i surfplattan perfekt.
Hög WAF på detta. =)
MyVera.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Emil
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
swoosh skrev:
Tänkte bara dela med mig av det senaste momentet, vilket är att få igång MyVera gränssnittet.
Intressant! Jag har varit sugen på att dra igång MyVera sedan det kom, men inte riktigt orkat ta mig för detta.
Om man har två våningar, lägger man då helt sonika resp våning på bredvid varandra, eller finns något mer intelligent sätt?

Trevlig bil du har! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.